VW, BMW og Mercedes udvikler fælles software til biler

Volkswagen, BMW og Mercedes-Benz er gået sammen om at udvikle en fælles softwareplatform til fremtidens softwaredefinerede biler. Softwaren ventes taget i brug i 2030.

VW, BMW og Mercedes udvikler fælles software til biler

Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz og otte andre selskaber har dannet en europæisk softwarealliance med et erklæret mål om at udvikle en fælles, open source-baseret softwareplatform til biler.

Målet er at mindske afhængigheden af amerikanske teknologigiganter, reducere udviklingsomkostningerne og accelerere den teknologiske innovation.

Den fælles softwarekerne forventes klar i 2026 og vil kunne tilpasses individuelt af bilproducenterne. De første biler baseret på platformen skal efter planen produceres fra 2030.

Projektet er støttet af Verband der Automobilindustrie (VDA), som er en sammenslutning af tyske bilproducenter, og bygger videre på det eksisterende S-Core-projekt, med en åben kildekode under licensen Eclipse Foundation.

Andre medlemmer af alliancen er Bosch, Continental, ZF Friedrichshafen, Valeo, ETAS, Qorix og Vector, og alliancen er åben for flere medlemmer.

Se også: Disse elbiler gør det bedst i test

Store besparelser og færre forsinkelser

Den europæiske softwarealliance mellem VW, BMW, Mercedes og flere nøgleleverandører markerer et opgør med fortidens fragmenterede og dyre udvikling af software til biler. VW-koncernen har særligt mærket konsekvenserne, hvor softwaredatterselskabet CARIAD har forårsaget massive forsinkelser på flere modeller, herunder elbiler fra Audi og Porsche. CARIAD blev skabt for at samle VW’s softwareindsats, men interne problemer har kostet hele koncernen dyrt.

Derfor er den europæiske softwarealliance et strategisk smart træk, hvor udviklingsomkostningerne deles ud, og der opnås stordriftsfordele i udviklingen af softwaredefinerede biler. I stedet for at udvikle hver sin platform fra bunden kan bilproducenterne nu stå på et fælles, åbent fundament og fokusere på at differentiere sig gennem unikke funktioner og forskellige brugeroplevelser.

Med projektet fremskyndes udviklingen og forbedringen af de tyske bilproducenters software, som bliver mere konkurrencedygtig over for Tesla og biler med Android Automotive fra Google.

Samtidig styrker samarbejdet Europas digitale suverænitet. Alliancen gør det dermed muligt at udvikle avancerede, internetopkoblede biler, der kan opdateres, billigere og hurtigere – en vigtig konkurrencefordel frem mod 2030.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Perspektivering

Infotainmentskærm, software og opkobling bliver vigtigere og vigtigere for forbrugerne, når de skal købe ny bil, da det højner oplevelsen med og i bilen.

Vil du gerne have en bil med et rigtig godt infotainmentsystem? Se elbiler med bedste infotainmentsystemer.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Disse elbiler klarer sig Bedst i Test
Hvad koster Danmarks billigste elbil?
Se alle kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027