Euro NCAP: Her er de sikreste elbiler i Danmark
Elbiler er generelt sikre, men nogen er mere sikre end andre. Se hvilke elbiler, der er sikrest og har fået topkarakteren 5 ud af 5 stjerner, og hvilke elbiler, der klarer Euro NCAPs grundige sikkerhedstest knap så godt.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Elbiler med 5 stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest
61 elbiler har fået 5 stjerner i Euro NCAPs crashtest.
Bilmodel | Bedømmelse | Voksne | Børn | Fodgængere | Sikkerhedssystemer |
Audi e-tron/Q8 e-tron4 | 5/5 | 91 % | 85 % | 71 % | 76 % |
Audi Q4 e-tron6 | 5/5 | 93 % | 89 % | 66 % | 80 % |
Audi Q6 e-tron9 | 5/5 | 91 % | 92 % | 81 % | 80 % |
BMW i58 | 5/5 | 89 % | 85 % | 86 % | 78 % |
BMW iX6 | 5/5 | 91 % | 87 % | 73 % | 81 % |
BMW iX32 | 5/5 | 93 % | 84 % | 70 % | 58 % |
BYD Atto 37 | 5/5 | 91 % | 89 % | 69 % | 74 % |
BYD Dolphin8 | 5/5 | 89 % | 87 % | 85 % | 79 % |
BYD Seal8 | 5/5 | 89 % | 87 % | 82 % | 76 % |
BYD Tang8 | 5/5 | 87 % | 87 % | 80 % | 73 % |
Cupra Born7 | 5/5 | 93 % | 89 % | 73 % | 80 % |
Ford Explorer9 | 5/5 | 89 % | 86 % | 80 % | 72 % |
Ford Mustang Mach-E6 | 5/5 | 92 % | 86 % | 69 % | 82 % |
Genesis GV607 | 5/5 | 89 % | 87 % | 63 % | 88 % |
GWM Ora 037 | 5/5 | 92 % | 83 % | 74 % | 93 % |
Hyundai Ioniq1 | 5/5 | 91 % | 80 % | 70 % | 82 % |
Hyundai Ioniq 56 | 5/5 | 88 % | 86 % | 63 % | 88 % |
Hyundai Ioniq 67 | 5/5 | 97 % | 87 % | 66 % | 90 % |
Jaguar I-Pace3 | 5/5 | 91 % | 81 % | 73 % | 81 % |
Kia EV67 | 5/5 | 90 % | 86 % | 64 % | 87 % |
Kia EV98 | 5/5 | 84 % | 88 % | 76 % | 83 % |
Lexus RZ8 | 5/5 | 87 % | 87 % | 84 % | 81 % |
Lexus UX4 | 5/5 | 96 % | 85 % | 82 % | 77 % |
Lucid Air7 | 5/5 | 90 % | 91 % | 78 % | 84 % |
Maxus MIFA 79 | 5/5 | 92 % | 87 % | 81 % | 75 % |
Mazda MX-305 | 5/5 | 91 % | 87 % | 68 % | 73 % |
Mercedes-Benz EQA4 | 5/5 | 97 % | 90 % | 81 % | 75 % |
Mercedes-Benz EQE7 | 5/5 | 95 % | 91 % | 83 % | 81 % |
Mercedes-Benz EQB4 | 5/5 | 95 % | 91 % | 78 % | 74 % |
Mercedes-Benz EQE SUV8 | 5/5 | 87 % | 90 % | 80 % | 85 % |
Mercedes-Benz EQS6 | 5/5 | 96 % | 91 % | 76 % | 80 % |
MG ZS EV4 | 5/5 | 90 % | 85 % | 64 % | 70 % |
NIO EL78 | 5/5 | 93 % | 85 % | 80 % | 79 % |
NIO EL86 | 5/5 | 82 % | 84 % | 72 % | 92 % |
NIO ET58 | 5/5 | 96 % | 85 % | 83 % | 81 % |
NIO ET77 | 5/5 | 91 % | 87 % | 73 % | 95 % |
Nissan Ariya7 | 5/5 | 86 % | 89 % | 74 % | 83 % |
Nissan Leaf3 | 5/5 | 93 % | 86 % | 71 % | 71 % |
Polestar 26 | 5/5 | 93 % | 89 % | 80 % | 83 % |
Porsche Taycan4 | 5/5 | 85 % | 83 % | 70 % | 73 % |
Renault Megane E-Tech Electric7 | 5/5 | 85 % | 88 % | 65 % | 79 % |
Renault Scenic E-Tech Electric7 | 5/5 | 88 % | 89 % | 77 % | 85 % |
Skoda Enyaq6 | 5/5 | 94 % | 89 % | 71 % | 82 % |
Smart #17 | 5/5 | 96 % | 89 % | 71 % | 88 % |
Smart #38 | 5/5 | 90 % | 86 % | 84 % | 85 % |
Subaru Solterra7 | 5/5 | 88 % | 87 % | 79 % | 91 % |
Tesla Model 36 | 5/5 | 96 % | 86 % | 74 % | 94 % |
Tesla Model S3 | 5/5 | 94 % | 91 % | 85 % | 98 % |
Tesla Model X4 | 5/5 | 98 % | 81 % | 72 % | 94 % |
Tesla Model Y7 | 5/5 | 97 % | 87 % | 82 % | 98 % |
Toyota bZ4X7 | 5/5 | 88 % | 87 % | 79 % | 91 % |
Volkswagen ID.35 | 5/5 | 87 % | 89 % | 71 % | 88 % |
Volkswagen ID.46 | 5/5 | 93 % | 89 % | 76 % | 85 % |
6 | 5/5 | 93 % | 89 % | 76 % | 85 % |
Volkswagen ID.78 | 5/5 | 95 % | 88 % | 83 % | 81 % |
7 | 5/5 | 92 % | 87 % | 60 % | 90 % |
Volvo EC407 | 5/5 | 92 % | 89 % | 70 % | 89 % |
Xpeng G69 | 5/5 | 88 % | 85 % | 81 % | 75 % |
Xpeng P78 | 5/5 | 87 % | 81 % | 81 % | 78 % |
Zeekr X9 | 5/5 | 91 % | 90 % | 84 % | 83 % |
Zeekr 0019 | 5/5 | 89 % | 88 % | 84 % | 83 % |
Elbiler med 4 stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest
14 elbiler har fået 5 stjerner i Euro NCAPs crashtest.
Bilmodel | Bedømmelse | Voksne | Børn | Fodgængere | Sikkerhedssystemer |
Citroën ë-C46 | 4/5 | 80 % | 83 % | 57 % | 63 % |
BMW i47 | 4/5 | 87 % | 87 % | 71 % | 64 % |
DS 3 Crossback4 | 4/5 | 87 % | 86 % | 54 % | 63 % |
Fiat 500 Electric6 | 4/5 | 76 % | 80 % | 67 % | 67 % |
Honda e5 | 4/5 | 76 % | 82 % | 62 % | 65 % |
Hyundai Kona Electric8 | 4/5 | 80 % | 83 % | 64 % | 60 % |
Kia Niro EV7 | 4/5 | 91 % | 84 % | 75 % | 60 % |
MG Marvel R6 | 4/5 | 80 % | 75 % | 55 % | 80 % |
Mobilize Limo7 | 4/5 | 80 % | 79 % | 69 % | 71 % |
Opel Ampera-e2 | 4/5 | 82 % | 73 % | 75 % | 72 % |
Opel Corsa Electric4 | 4/5 | 84 % | 86 % | 66 % | 69 % |
Opel Mokka Electric6 | 4/5 | 73 % | 75 % | 58 % | 64 % |
Peugeot e-2084 | 4/5 | 91 % | 86 % | 56 % | 71 % |
VinFast VF 88 | 4/5 | 76 % | 89 % | 77 % | 79 % |
Elbiler med 3 stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest
6 elbiler har fået 5 stjerner i Euro NCAPs crashtest.
Bilmodel | Bedømmelse | Voksne | Børn | Fodgængere | Sikkerhedssystemer |
Jeep Avenger9 | 3/5 | 79 % | 70 % | 59 % | 53 % |
Seat Mii4 | 3/5 | 81 % | 83 % | 46 % | 55 % |
4 | 3/5 | 81 % | 83 % | 46 % | 55 % |
Skoda Citigo4 | 3/5 | 81 % | 83 % | 46 % | 55 % |
Aiways U54 | 3/5 | 73 % | 70 % | 45 % | 55 % |
Citroën ë-Mehari2 | 3/5 | 74 % | 78 % | 48 % | 25 % |
Elbiler med 2 stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest
Der er endnu ikke nogen elbiler, der har fået bedømmelsen 2 ud af 5 stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest.
Elbiler med 1 stjerne i Euro NCAPs sikkerhedstest
1 elbil har fået 5 stjerner i Euro NCAPs crashtest.
Bilmodel | Bedømmelse | Voksne | Børn | Fodgængere | Sikkerhedssystemer |
Dacia Spring6 | 1/5 | 49 % | 56 % | 39 % | 32 % |
Elbiler med 0 stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest
1 elbil har fået 5 stjerner i Euro NCAPs crashtest.
Bilmodel | Bedømmelse | Voksne | Børn | Fodgængere | Sikkerhedssystemer |
Renault Zoë6 | 0/5 | 43 % | 52 % | 41 % | 14 % |
Se også: Se alle elektriske familiebiler i Danmark
De sikreste elbiler i Danmark
I skrivende stund har Euro NCAP testet 85 elbiler, og de fleste af dem scorer heldigvis topkarakter (5 ud af 5 stjerner). Der kan dog være stor forskel på, hvor godt de klarer sig i de fire kategorier, som elbilerne sikkerhedstesten i.
De elbiler, der scorer mellem 0 og 4 stjerner, er ikke nødvendigvis farlige. De er bare ikke lige så gode som de bedste elbiler på markedet. Selv en elbil, der får en sikkerhedsbedømmelse på 0 stjerner, er lovlig at køre i. Euro NCAP er nemlig til for at give bilproducenterne et konstant incitament til at forbedre sikkerhedsniveauet ud over det sikkerhedsniveau, der er lovpligtigt for at få elbilerne typegodkendt i EU.
Kravene for at få topkarakter i Euro NCAPs sikkerhedstest øges hele tiden – i gennemsnit hvert andet år. Derfor kan nye Euro NCAP-resultater heller ikke sammenlignes direkte med ældre. Det er således kun de elbiler, der har fået 5 stjerner i 2023 og 2024, som vi med sikkerhed ved lever op til sikkerhedskravene for af få 5 stjerner i dag.
De elbiler, der har fået 5 stjerner og de højeste gennemsnitlige bedømmelser i de fire kategorier voksne, børn, fodgængere og sikkerhedssystemer, er:
- Zeekr X: 5 stjerner og 89,0 procent i gennemsnit
- Volkswagen ID.7: 5 stjerner og 86,8 procent i gennemsnit
- NIO ET5: 5 stjerner og 86,3 procent i gennemsnit
- Smart #3: 5 stjerner og 86,3 procent i gennemsnit
- Audi Q6 e-tron: 5 stjerner og 86,0 procent i gennemsnit
- Zeekr 001: 5 stjerner og 86,0 procent i gennemsnit
- Mercedes-Benz EQE SUV: 5 stjerner og 85,5 procent i gennemsnit
- BYD Dolphin: 5 stjerner og 85,0 procent i gennemsnit
- Lexus RZ: 5 stjerner og 84,8 procent i gennemsnit
- BMW i5: 5 stjerner og 84,5 procent i gennemsnit
Det er også vigtigt at påpege, at der er mange elbiler på det danske marked, som endnu ikke er blevet testet af Euro NCAP. Det betyder ikke, at disse elbiler er usikre eller farlige at køre det. Mange elbiler uden en Euro NCAP-bedømmelse er designe til at få en topkarakter i Euro NCAPs crashtest, men da kun et begrænset antal biler går gennem testen hvert år, vil ikke alle elbiler få dette stempel.
1 Testet i 2016. Ny testmetode, hvorfor resultater ikke kan sammenlignes direkte med tidligere resultater.
2 Testet i 2017. Uændret testmetode i forhold til 2016.
3 Testet i 2018. Ny testmetode, hvorfor resultater ikke kan sammenlignes direkte med tidligere resultater.
4 Testet i 2019. Uændret testmetode i forhold til 2018.
5 Testet i 2020. Ny testmetode, hvorfor resultater ikke kan sammenlignes direkte med tidligere resultater.
6 Testet i 2021. Uændret testmetode i forhold til 2020.
7 Testet i 2022. Uændret testmetode i forhold til 2020.
8 Testet i 2023. Ny testmetode, hvorfor resultater ikke kan sammenlignes direkte med tidligere resultater.
9 Testet i 2024. Uændret testmetode i forhold til 2023.
Vi anbefaler:
Disse elbiler er bedst i test
Hvilke elbiler er de billigste i Danmark?
Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026
Stem på din favorit til Årets elbil 2024
Den billigste ladeløsning for elbiler