Fisker Ocean – første indtryk af Fiskers nye elbil

SUV'en Fisker Ocean er den første elbil fra Fisker Inc., som den danske bildesigner Henrik Fisker står i spidsen for. Vi har taget et kig på den nye elbil.

Fisker Ocean – første indtryk af Fiskers nye elbil

Tirsdag åbnede elbilproducenten Fisker Inc. det ene af de første to Fisker Center+. Det har adresse i Taastrup Hovedgade 176 i Taastrup og er Fiskers nye sted, der tilbyder testkørsler, service og levering af nye elbiler.

I første omgang er lokationen kun showroom for Fisker Ocean, som er lige på trapperne. Den endelige typegodkendelse ventes at være i hus i slutningen af april, og derefter kan Fisker og den østriske bilfabrik Magna Steyr begynde at øge produktionen. Ifølge mediet Fiskerati ventes de første eksemplarer af Fisker Ocean at blive leveret i maj.

I forbindelse med åbningen af det Fisker Center+ i Taastrup tog vi et nærmere kig på den nye Fisker Ocean. Fisker havde fire eksemplarer af Fisker Ocean One udstillet. Det er lanceringsmodellen baseret på Extreme-udstyrsniveauet og med eksklusive funktioner, og den produceres kun i 5.000 eksemplarer.

Fisker Ocean fås i følgende varianter:

  • Fisker Ocean Sport: Fra 329.280 kr.
  • Fisker Ocean Ultra: Fra 449.281 kr.
  • Fisker Ocean One/Extreme: Fra 606.912 kr.

Se også: Specifikationer på elbiler

Fisker Ocean er nydelig, men ikke en designperle

Designmæssigt er Fisker Ocean en ganske interessant elbil. Den er en stor SUV, der måler 4.775 mm i længden, 1.995 mm i bredden, 1.631 mm i højden og har en akselafstand på 2.921 mm. Det er meget i stil med dimensionerne på en Tesla Model Y.

Det udvendige design er værd at dvæle ved. Fisker Ocean er interessant, fordi den er designet og skabt af danske Henrik Fisker, som har et langt og flot cv som bildesigner hos blandt andet BMW, Ford, Aston Martin og Tesla.

Med Ocean har han skabt en elbil, som ifølge Fisker selv har et “dramatisk formet ydre med en aggressiv fremtoning, rene linjer, elegante overflader, ultraslanke lygter og moderne skulpturelle former”. Det vil give Fisker ret i.

Fisker Ocean er letgenkendelig uden på nogen måde at bryde normerne for, hvordan en elbil anno 2023 ser ud. Fisker Ocean er en nydelig bil, men jeg synes altså, at den hævede vindueskant ved bagvinduerne er lidt af en øjenbæ. Bilen havde fremstået mere elegant og stilren, hvis vindueskanten ikke blev hævet over baghjulene – men hver sin smag.

Fisker Ocean har også en tand for meget plastik hele vejen rundt om karroseriet. Det er givetvis godt mod vind og vejr, men det ser bare lidt tarveligt ud.

Jeg tror ikke, det er Fisker Ocean, der kommer til at sikre Henrik Fisker masser af designpriser, men i det store hele er den da nydelig at kigge på.

Se også: Nyheder om elbiler

Byggekvalitet og komfort

Sikkert er det i hvert fald, at Fisker har udviklet en SUV, der rammer plet hos dem, som ønsker en stor og rummelig elbil til hele familien. Der er virkelig god plads på alle sæder, og selv høje personer kan stige ind bagpå uden at føle sig klemte. Forsæderne kan rykkes utroligt langt tilbage, så selv langbenede kan køre i Fisker Ocean uden besvær.

Man sidder faktisk utrolig godt i Fisker Ocean. Sæderne er behagelige, bløde og komfortable – og der er de nødvendige elektriske sædeindstillinger, som man kan forvente i en moderne elbil.

Bagsæderne har en lidt interessant feature. Her man kan nemlig vippe ryglænet frem og tilbage via en knap ved siden af de to yderste sæder. Det fungerer super smart, og det giver en lidt bedre komfort til de længere køreture.

Simpel indretning fungerer godt

Bilens indretning er meget simpel, og alle knapper og funktioner er meget nemme at betjene. Rattet er rart at holde på, og knapperne på hver side er nemme at betjene og afkode. Dertil er der en gigantisk 17,1 tommer infotainmentskærm og et stort førerdisplay på 9,8 tommer. Fisker er altså ikke gået ned på skærmareal. Mere om infotainmentsystemet senere.

Fisker Ocean er derudover indrettet med en midterkonsol med stort opbevaringsrum, to kopholdere og to trådløse mobilopladere.

Omme bagi gemmer der sig et bagagerum på 566 liter, som kan udvides til 1.274 liter. Sammenligner vi med Model Y, som Fisker Ocean deler ydre dimensioner med, er bagagerummet ikke så stort. I Teslaen får du 854 liter, som kan udvides til hele 2.158 liter. Til gengæld giver Fisker Ocean dig et 230 volt eksternt strømudtag. Fisker Ocean kan dermed forsyne strøm til elektronik, oplade køretøjer og dele strøm fra bilen til hjemmet og dermed aflaste elnettet.

Alt i en alt virker kabinens indretning gennemtænkt og meget ligetil. Her er ikke mange designvalg, der kræver tilvænning.

Knapper og håndtag af billig plastik og lav kvalitet

Dog undrer jeg mig flere steder over byggekvaliteten – eller manglen på samme. Både de indvendige og udvendige dørhåndtag skuffer. De udvendige håndtag føles fine, men de giver sig noget, der minder om en halv centimeter i alle retninger. Man bliver næsten i tvivl, om de kunne finde på at falde af. Jeg håber, det bare er en mandagsmodel.

De indvendige håndtag føles utrolig billige og plastikagtige, og det samme gælder for kontakten til blinklys og vinduesvisker bag rattet. Man kan næsten se det på billederne. Billig, skinnende plastik, som ikke føles af særlig god kvalitet.

Fisker bør også arbejde på knapperne rundt omkring i kabinen – særligt de fysiske knapper under infotainmentskærmen. Mange af knapperne føles billige at trykke på, og de har ikke en særlig god haptisk respons. Det gælder også på rattet og på døren til indstilling af ruder og sidespejle. Selv en lille knap på loftet knirkede.

Det virker altså som om, at der er sparet lidt for meget på byggekvaliteten af visse komponenter. Det er en skam, når det er nogle dele, som man kommer til at interagere meget med.

Ligeså synes der også at mangle en strop at hive fat i, når man vil vippe midtersædet bagi ned. Lige nu skal man virkelig knibe sine fingre ind mellem sæderne for at få det ud. Det virker ikke helt gennemtænkt.

Ser man bort fra de lidt tvivlsomme knapper og dørhåndtag, er den generelle byggekvalitet dog godkendt. Instrumentbord, sæder, rat, loft, dørpaneler virker solidt og af god kvalitet, og der er intet, der knirker og knager. I Fisker Ocean One (og Extreme) finder man Alcantara-stof rundt omkring, og det giver bestemt interiøret et løft i den rigtige retning.

Infotainmentsystem viser lovende takter

Infotainmentsystemet har i lang tid været et stort spørgsmålstegn, når det kommer til Fisker Ocean. Man nu har vi endelig fået syn for sagen. Hvordan ser softwaren ud, og hvordan fungerer den?

Mit generelle indtryk af infotainmentsystemet er, at det ser fornuftigt ud. Fisker gør brug af Android Automotive uden Google-tjenester ligesom en producent som Rivian.

Når det gælder infotainmensystemets brugerflade, er Fisker Ocean ret godt med. Det er simpelt og intuitivt. En altid tilgængelig menu i venstre side, så man ikke skal række så langt, giver nem adgang til startskærmen, navigation, musik, opkald, kørselsdata, apps, klima og indstillinger.  Simpelt og ligetil.

I indstillinger er der også en simpel menustruktur, som er nem at gennemskue – og indstillingerne er logisk opdelt. Ikoner rundt omkring er store og dermed nemme at ramme, og designstilen gør knapper og ikoner lette at afkode.

Infotainmentsystemet føles skiftevis både hurtigt og laggende. Ofte kan den indlæse nye sider lynhurtigt, men lige så ofte skal du vente et sekund, før indstillingerne for eksempelvis lyd dukker op. Scrolling fungerer tilgængelig upåklageligt.

Der var desværre ikke mulighed for at teste navigationen, som lader til at være fra Tomtom, i de udstillede biler. Jeg kunne heller ikke åbne en app som YouTube, da infotainmensystemet crashede. En konstant besked om, at førerpositionen blev justeret, kunne heller ikke fjernes fra skærmen. Det lader altså til at være en lidt tidlig version af softwaren, som bilerne er udstyret med.

Infotainmentsystemet understøtter i skrivende stund ikke dansk. Vi havde ikke mulighed for at teste, om Fisker Ocean understøtter Android Auto og Apple CarPlay. Der har i de foregående måneder været mostridende oplysninger om, hvorvidt det kommer til Fisker Ocean eller ej.

Den store infotainmentskærm i Fisker Ocean kan desuden roteres 90 grader, så den kan betjenes enten horisontalt eller vertikalt. Men som billerne viser, var dette ikke en mulighed i de udstillede biler.

Se også: Den bedste elbilforsikring?

Hvordan kører Fisker Ocean?

Der var endnu ikke mulighed for at prøvekøre Fisker Ocean. Vi henviser derfor til denne video, hvor YouTube-kanalen Out of Spec Reviews prøvekører Fisker Ocean.