Flere elbiler end dieselbiler solgt i Europa for første gang
Salget af elbiler går kun én vej, og det er opad. For første gang nogensinde er der blevet solgt flere elbiler end dieselbiler i Europa, viser nye tal fra ACEA, som er den europæiske brancheorganisation for bilproducenter i Europa.
Se også: Sammenlign alle elbiler
Hver syvende nye bil i Europa i juni var elbil
I juni måned 2023 blev der registreret 158.252 nye elbiler – en stigning på 66,2 procent sammenlignet med samme måned året forinden. Hvor elbiler i juni 2022 kun stod for 10,7 procent af registreringerne, er tallet i juni 2023 nu oppe på 15,1 procent.
En markedsandel på 15,1 i Europa procent betyder, at elbiler for første gang nogensinde har overgået dieselbiler, som havde en markedsandel på 13,4 procent i juni. For et år siden stod dieselbilerne for 17,4 procent af bilsalget.
Dermed er elbilen nu det tredje mest populære drivmiddel, kun overgået af benzinbilen, der stod for 36,3 procent, og hybridbiler (HEV), der stod for 24,3 procent af registreringerne. Plugin-hybridbilerne stod for 7,9 procent af registreringerne, mens 3,0 procent var andre drivmidler.
Salget af benzinbiler i juni 2023 steg med 11 procent sammenlignet med juni 2022, men markedsandelene faldt derimod fra 38,5 procent til 36,3 procent. I samme periode gik salget af dieselbiler 9,4 procent tilbage trods fremgang i Tyskland og især Rumænien.
Markedsandel i juni 2023 | EU | Danmark | Norge |
Benzin | 36,3 % | 29,2 % | 1,5 % |
Hybrid (HEV) | 24,3 % | 18,3 % | 5,3 % |
El (BEV) | 15,1 % | 34,7 % | 82,2 % |
Diesel | 13,4 % | 5,4 % | 2,3 % |
Plugin-hybrid (PHEV) | 7,9 % | 12,4 % | 8,7 % |
Andet | 3,0 % | 0,0 % | 100,0 % |
Kilde: ACEA. Bemærk, at ACEA opgør drivmidlerne anderledes end De Danske Bilimportører, som opgør benzinbiler til at have en større andel af registreringerne end elbiler.
Se også: Disse elbiler er bedst i test
Salget af elbiler stryger frem i Danmark
Kigger man på ACEAs opgørelser over salget af biler kun i Danmark, er der sket et skift henover de seneste måneder, hvor elbiler er begyndt at udgøre en større andel af registreringerne end selv benzinbiler. Men De Danske Bilimportørers egne tal viser imidlertid, at der stadig er nogen afstand mellem elbiler og benzinbilers markedsandele i nyregistreringerne.
De Danske Bilimportørers tal for maj 2023 viser, at benzinbiler udgør 47,3 procent, mens elbiler udgør 31,7 procent. Hos ECEA er fordelingen i juni 2023 31,7 procent til elbiler og 30,4 procent til benzinbiler. Forskellen skal formentlig findes i forskellige måder at registrere hybridbilerne på.
Uanset målemetode er elbiler blevet et drivmiddel, der udgør en stor del af nysalget. Elbiler udgør dog fortsat en relativt lille andel af den samlede bilpark – nærmere bestemt 5,2 procent, mens benzin udgør hele 61 procent og diesel 25,5 procent. Det skyldes, at en ny bil fra 2022 ifølge Danmarks Statistik forventes at få lov til at køre på de danske veje i 15 år. Udfasningen af de gamle benzin- og dieselbiler tager med andre ord lang tid.
Se også: Hvad er en elbilforsikring?