Flere elbiler på vejene giver flere brande

Hyppigheden for brande i hybrid- og elbiler er i 2023 steget efter at have været rekordlav i 2022, men Beredskabsstyrelsen ser ingen grund til bekymring.

Flere elbiler på vejene giver flere brande

Antallet af brande i el- og hybridbiler er steget fra 20 i 2022 til 46 i 2023, viser nye tal fra Beredskabsstyrelsen.

Det er dog ikke noget, som vi skal være nervøse over, for stigningen skal ses i lyset af, at bestanden af el- og hybridbiler i Danmark er vokset fra cirka 220.000 til cirka 330.000 i samme periode. Dermed udgør antallet af el- og hybridbiler nu 10,4 procent af den danske vognpark.

Stigningen i antallet af brande er derfor en naturlig del af den udvikling. Samlet set har stigningen medført en moderat stigning i brande per 10.000 el- og hybridbiler fra 1,1 i 2022 til 1,7 i 2023.

Se også: De mest populære elbiler i Danmark

Naturlig udvikling med flere elbiler på vejene

Beredskabsstyrelsens analysechef Frederik Prytz-Grønfeldt ser stigningen som en naturlig følge af det øgede antal el- og hybridbiler på de danske veje. Han understreger, at Danmark sammenlignet med andre lande såsom Holland har et relativt lavt antal brande. Holland registrerede 133 brande blandt deres 800.000 el- og hybridbiler i 2023.

Foto: Beredskabsstyrelsen

Beredskabsstyrelsen fokuserer ikke kun på at overvåge antallet af brande, men også på at uddanne redningsberedskabet til effektivt at håndtere disse brande. Det kræver både særlig viden og særligt værktøj. Brande i elbiler kan nemlig være svære at slukke, hvis først der går ild i selve batteriet. Så skal hele bilen sikres i en container, der kan skyde vand op fra bunden, så elbilens batteri nedkøles. I nogle tilfælde skal bilen stå i en vandfyldt container i 24 timer for at sikre, at branden er helt slukket. Det sker heldigvis sjældent.

Brande i elbiler er en ikke-nyhed

I takt med udbredelsen af elbiler på de danske veje ses der i mange nyhedsmedier en tendens til at gøre et stort nummer ud af de få gange, at en elbil bryder i brand.

Set i forhold til frekvensen for brande i benzin- og dieseldrevne biler bør brande i elbiler dog være en ikke-nyhed. Både i 2021, 2022 og 2023 har øvrige biler, som altså ikke er en hybrid- eller elbil, ligget på 3,6 brande per 10.000 køretøjer. Det er mere end dobbelt så hyppigt som i hybrid- og elbiler.

Brande i elbiler er særligt uinteressante, fordi det sjældent er batteriteknologi, der er årsag til branden.  I kun fire ud af 76 brande i perioden 2018-2023 var branden opstået under opladning, mens 18 var formodet tilsigtet, 8 brandspredning og 3 færdselsuheld. Intet tyder altså på, at elbiler umotiveret bryder i brand, men de kan som bekendt være sværere at slukke, hvis flammerne får fat i højvoltsbatteriet.

Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Se kommende elbiler i 2024, 2025, 2026
Bedste ladeløsning til hjemmet