Ford forventer et tab på 34 mia. kroner på elbiler

Det står slemt til hos Ford, der med et tab på knap 8,3 mia. kroner på elbiler i 3. kvartal forventer et tab på hele 34,5 mia. kroner på hele 2024.

Ford forventer et tab på 34 mia. kroner på elbiler

Ford har fremvist resultatet for årets 3. kvartal med et enorm tab i Model e-divisionen, der er den amerikanske bilproducents elbiler.

Se også: Alle elbiler fra Ford i Danmark

Ford med enormt tab på elbiler

Under præsentationen af resultatet for 3. kvartal afslørede Ford, at der på elbilafdelingen var et tab på 1,2 mia. dollars, svarende til 8,3 milliarder kroner i perioden. Med det på plads forventer Ford nu et tab for hele året på omkring 34,5 milliarder kroner på elbiler.

Ford bemærkede også, at virksomhedens igangsatte omkostningsforbedringer på 500 millioner dollars i forhold til året før blev opvejet af et prispres i hele branchen.

På tværs af hele forretningen rapporterede bilproducenten en omsætning i 3. kvartal på 46 mia. dollars på baggrund af sin Ford+-division sammen med en nettoindtægt på 0,9 mia. dollars. Sidstnævnte tal er et fald på 0,3 mia. dollars i forhold til årets andet kvartal.

Ford siger, at det skyldes en elbil-relateret udgift på 1 mia. dollars, som var “en del af de foranstaltninger, der blev truffet for at levere en rentabel, kapitaleffektiv og voksende forretning med elektriske køretøjer.”

Ford meldte tidligere i år ud, at de tabte helt op til 700.000 kr. per elbil der blev solgt.

Ford har udvidet deres sortiment af elbiler i Europa, som nu består af Mustang Mach-E, Ford Explorer og den nye Ford Capri – alle er elbiler af typen SUV.

Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler

Perspektivering

Fords udfordringer med at skabe profit på elbiler afspejler et bredt mønster i bilindustrien, hvor etablerede producenter kæmper med de høje omkostninger og intens konkurrence i elbilmarkedet.

Mens Tesla og flere kinesiske elbilproducenter har en kosteffektiv fordel, skal traditionelle producenter som Ford navigere komplekse omstillingsomkostninger. Denne situation peger på de svære vilkår, traditionelle bilfabrikanter står overfor i konkurrencen om at etablere sig som bæredygtige aktører i en hurtigt voksende elbilindustri.

Se også: Hvilke elbiler er de billigste på markedet?

Vi anbefaler:
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Hvilke elbiler er de billigste på markedet?
Se bedste forsikring til elbiler hos if