Kør selv-ferie i elbil: Er Tesla, IONITY eller Clever billigst? Se sammenligning
Mange danskere tager på kør selv-ferie om sommeren, og for nogle er det første gang, at det sker i en elbil. Rækkeviddeangsten er så småt ved at forsvinde hos flere danskere, men der rejser sig samtidig mange spørgsmål om, hvordan man kører billigst på bilferie i Europa.
Mulighederne er nemlig mange. Man kan betale et mindre beløb for et abonnement hos blandt andet IONITY og Tesla, eller også kan man spare abonnementsprisen og betale normalpriserne hos et væld af forskellige ladeudbydere. De mange danskere, der har et Clever One-abonnement, kan samtidig også nyde godt af rabat på lynladere i Europa.
Sidst, men ikke mindst, kan man bare vælge at lade op på vilkårlige lynladere og betale den pris, som det koster.
Men hvilken ladeløsning er billigst på bilferien? Det har vi undersøgt.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Sammenligning: Kør selv-ferie i elbil fra København til Garda
Vi har taget udgangspunkt i en klassisk kør selv-ferie, der går fra det centrale København og til Garda i Italien – en cirka 1.400 km lang køretur ned gennem Tyskland via enten Schweiz eller Østrig for til sidst at ankomme til det nordlige Italien.
Der er mange faktorer, der påvirker prisen på en så lang køretur. Vi har derfor lavet vores beregninger via tjenesten A Better Roupe Planner (ABRP) og defineret en lang række forudsætninger:
På ferien i elbil kører vi i en 2024 Volkswagen ID.4 Pro med varmepumpe og et 77 kWh batteri og et referencestrømforbrug på 17,9 kWh/100 km – altså en meget gennemsnitlig elektrisk familiebil i Danmark.
Køreturen starter med et 100 % opladet batteri, og der anvendes en rute med hurtigst ankomst. Det minimale batteriniveau ved ankomst er sat til 10 %, og det maksimale batteriniveau er sat til 100 %. Maks. hastighed er angivet til 130 km/t.
Herunder kan du se en opsummering af resultaterne:
Priser, distance og rejsetid vil naturligvis variere fuldstændig efter, hvor du skal på kør selv-ferie, hvor tungt bilen er læsset og hvilken elbil du kører i, men disse priser under ensartede forhold giver dig mulighed for at sammenligne prisforskellen på de forskellige ladeløsninger, inden du skal på ferie i elbil.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
IONITY
Ved brug af IONITYs lynladere skal du forvente 5 ladestop, en ladetid på 1 time og 51 min. og et strømforbrug på 278 kWh. Priserne varierer dog meget, alt efter om du betaler et abonnement eller ej – og i så fald hvilket abonnement hos IONITY.
Den samlede køretid er 16 timer og 47 minutter, og distancen er 1.464 km.
IONITY Direct (uden abonnement)
Med IONITY Direct betaler du 3,90 kr. per kWh og betaler for opladningen med et kontaktløst betalingskort via terminalen på ladestanderen.
Med IONITY Direct koster turen fra København til Garda 1.084 kr.
IONITY Go
IONITY Go giver dig en lidt lavere pris på 3,63 kr. per kWh, hvis du betaler via IONITY-appen.
Med IONITY Go koster turen fra København til Garda 1.009 kr.
IONITY Motion
IONITY Motion er det billigste abonnement, der koster 31,5 kr. den første måned og derefter 45 kr./md. Abonnementet giver dig en lavere pris på 2,80 kr. per kWh. Der er ingen binding på abonnementet.
Med IONITY Motion koster turen fra København til Garda 810 kr.
IONITY Power
IONITY Power er det dyreste abonnement, der koster 59 kr. den første måned og derefter 90 kr./md. Abonnementet giver dig den laveste pris hos IONITY på 2,20 kr. per kWh. Der er ingen binding på abonnementet.
Med IONITY Power koster turen fra København til Garda 671 kr.
Se også: Priser på Danmarks billigste elbiler
Tesla Supercharger
Ved brug af Teslas lynladere skal du forvente 5 ladestop, en ladetid på 1 time og 59 min. og et strømforbrug på 290,1 kWh. Den samlede køretid er 16 timer og 57 minutter, og distancen er 1.516 km.
Tesla anvender dynamiske priser, og den samlede pris vil derfor variere, alt efter hvilke ladere du bruger, og hvornår på døgnet du bruger dem. Du opnår de laveste priser uden for spidsbelastning på hverdage mellem 6-9 og 17-21. Bemærk også, at nogle lynladere anvender minuttakster i stedet for kWh-takster.
Prisen hos Tesla varierer, alt efter om man betaler normalprisen, om man har et Supercharging-abonnement eller om man ejer en Tesla-elbil, som giver adgang til lavere priser.
Tesla Supercharging uden abonnement
Uden et abonnement betaler du på ruten mellem 4,4 og 4,48 kr. per kWh eller en minuttakst, der varierer alt efter ladeeffekt.
Med Teslas normalpriser koster turen fra København til Garda 1.020 kr.
Tesla Supercharging-abonnement
Ved at købe et Supercharging-abonnement til 75 kr./md. kan du få lavere priser på opladning – både på lynladere, der er forbrugstakserede og dem, der takserer for tid brugt. Abonnementet bringer priserne ned på mellem 3,39 og 3,45 kr. på ruten.
Med et Tesla Supercharging-abonnement koster turen fra København til Garda 861 kr.
Tesla-ejere
Ejer du en Tesla, får du samme fordelagtige priser som dem, der betaler et Supercharging-abonnement – du slipper blot for abonnementsprisen.
For Tesla-ejere koster turen fra København til Garda 786 kr.
Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Clever One
Danskere med et Clever One-abonnement kan drage fordel af deres abonnement, når de skal på kør selv-ferie i elbil sydpå. Clever samarbejder nemlig med IONITY i Europa, Aral pulse i Tyskland og PoweredBy E.ON & Clever Drive i Norge og Sverige.
Det betyder, at du som Clever-kunde får nedsatte priser. IONITYs ladere koster 3,75 kr. per kWh, mens lynladerne hos Aral pulse koster 3,99 kr. per kWh.
Med et Clever One-abonnement koster turen fra København til Garda 820 kr. (ekskl. Clever One-abonnements pris). Ved brug af Clever-samarbejdspartnernes lynladere skal du forvente 5 ladestop, en ladetid på 1 time og 53 min. og et strømforbrug på 278,2 kWh.
Den samlede køretid er 16 timer og 51 minutter, og distancen er 1.466 km.
Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Ad hoc-opladning på vilkårlige lynladere
En sidste mulighed er at glemme alt, hvad der hedder abonnementer og specifikke ladeudbydere. I stedet kører man blot hen til nærmeste lynladere, når man har behov for strøm, og betaler den pris, som opladningen nu engang koster.
Ved brug af vilkårlige lynladere skal du forvente 5 ladestop, en ladetid på 1 time og 47 min. og et strømforbrug på 279 kWh. Priserne varierer dog, alt efter hvilke ladeudbydere du anvender. Der betales med betalingsksort og/eller apps ved de forskellige ladeudbydere.
Den samlede køretid er 16 timer og 48 minutter, og distancen er 1.468 km.
På køreturen fra København til Garda anvendes lynladere fra henholdsvis Circle K, Mer, allego og da emobil. Ved at bruge vilkårlige lynladere koster turen fra København til Garda 1.179 kr.
Spar over 40 % på kør selv-ferie i elbil
Der er mange penge at spare – faktisk over 40 procent – hvis du vælger den billigste ladeløsning frem for den dyreste.
I vores undersøgelse er det IONITYs Power-abonnement, der er billigst, med en samlet pris på 671 kr. Det kan altså sagtens svare sig at betale til et abonnement i én måned for at opnå en lav, attraktiv pris på lynladning i Europa.
Til sammenligning koster det hele 1.179 kr. at stoppe op ved den første lader, der dukker op, når man er ved at få brug for strøm. Du sparer altså hele 43 procent på at vælge den billigste ladeløsning til bilferien i stedet for den dyreste. En tur frem og tilbage kan sagtens løbe op i en besparelse på 1.000 kr. – penge der kan bruges på mange andre fornøjelser under ferien.
Tesla-ejere kan også med fordel benytte Teslas Supercharging-netværk, som giver den næstlaveste pris i undersøgelsen.
Har du et Clever One-abonnement, kan du også godt udnytte bekvemmeligheden i at have adgang til IONITY- og Aral pulse-ladere i Europa, men du opnår altså ikke helt samme lave pris som at betale til et IONITY-abonnement.
Vi anbefaler:
Find den bedste forsikring til elbil
De billigste elbiler på vejene i Danmark
Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Nyt om kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027