Køretilstande i elbiler: Forskellen på Normal, Comfort, Sport og Eco

Elbiler har forskellige køretilstande, der påvirker, hvordan bilen er at køre. Find ud af fordele og ulemper ved køreprofiler som Normal, Sport, Eco og Comfort.

Køretilstande i elbiler: Forskellen på Normal, Comfort, Sport og Eco

De fleste elbiler på markedet giver mulighed for, at du kan vælge mellem forskellige køretilstande. Hvad er en køretilstand, og hvilke køretilstande findes der? Se også fordele og ulemper ved de forskellige tilstande.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Hvad er køretilstande i elbiler?

Som navnet antyder, er køretilstande i elbiler et udtryk for, at du kan tilpasse elbilens ydeevne, modstand i rat, energiforbrug og køreegenskaber til forskellige behov.

De mest almindelige køretilstande i elbiler er Normal, Comfort, Eco og Sport, men nogle elbiler har andre eller måske endda endnu flere køretilstande – for eksempel Inviduel eller Sport+.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Fordele og ulemper ved Normal, Comfort, Eco m.fl.

Nedenfor gennemgår vi de forskellige køretilstande og deres fordele og ulemper.

Normal køretilstand: Balanceret køreoplevelse

Normal køretilstand er standardtilstanden i de fleste elbiler og giver en balance mellem effektivitet og ydeevne.

Motorresponsen er moderat, og energioptimering er ikke prioriteret på bekostning af acceleration eller komfort.

Køreprofiler i Ford Explorer. Foto: Mobilsiden.dk

Fordele ved Normal

Fordele ved køretilstanden Normal er, at den giver en naturlig og velafbalanceret køreoplevelse, som er velegnet til daglig kørsel. Normal køretilstand giver heller ingen større begrænsninger i klimaanlæg funktion eller motorstyringen.

Ulemper ved Normal

Ulemper ved køretilstanden Normal er, at det ikke den mest energieffektive køretilstand, så hvis du vil køre længst muligt på en opladning, bør du vælge Eco. Og hvis du ønsker bedre køredynamik, bør du vælge Sport.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Eco køretilstand: Maksimal energibesparelse

I Eco-køretilstand reducerer du elbilens energiforbrug ved at begrænse motorens ydeevne (særligt acceleration, men sommetider også tophastighed). Køretilstanden optimerer også klimaanlæggets forbrug og øger rekuperationen (det vil sige genindvinding af bremseenergien).

Fordele ved Eco

Fordele ved køretilstanden Eco er, at du kan køre længere på en opladning. Hvor meget du øger rækkevidden, varierer fra elbil, men gevinsten er som regel forholdsvis lille. Eco giver også en blidere og mere behagelig acceleration, fordi det bruger mindre energi – og det kan have den sideeffekt, du og dine passagerer får en mere afslappet køretur.

Ulemper ved Eco

Den langsommere acceleration kan for andre omvendt være en ulempe, fordi man mister noget af den hurtige acceleration, som normalt karakterer elbiler.

Klimaanlæggets effekt reduceres også, hvilket kan mærkes, hvis der er behov for meget nedkøling eller opvarmning. Eco giver også en mindre dynamisk køreoplevelse og en knap så sjov køreoplevelse.

Se også: Hvad koster de billigste elbiler?

Sport-køretilstand: Maksimal ydeevne

Sport-køretilstand – i nogle biler også kaldet Dynamisk – er ikke til stede i alle elbiler, men i mange af dem. Sport øger bilens acceleration og respons til det maksimale, og i biler med adaptiv undervogn kan Sport-tilstanden gøre, at bilen føles stivere i affjedringen. Ligesom kan vil biler med luftundervogn ofte blive sænket i Sport-tilstand for at minimere luftmodstanden. I mange elbiler vil rattets respons også blive justeret, så du opnår en mere dynamisk køreolevelse.

Valg af køretilstande i BYD Sealion 7. Foto: Mobilsiden.dk

Fordele ved Sport-køretilstand

Køretilstanden Sport giver hurtigere acceleration og bedre motorrespons, ligesom undervogn og affjedring kan blive justeret for at give en bedre kontakt med vejen, så du opnår en mere livlig og dynamisk køreoplevelse.

Ulemper ved Sport-køretilstand

Sport-køretilstanden har et højere energiforbrug, så du kører ikke lige så langt på en opladning i Sport, og for nogle vil køretilstanden ikke være velegnet til kørsel i byen, da de pludselige accelerationer kan være ubelejlige.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

Comfort-køretilstand: Fokus på komfort

Tilstanden Comfort er designet til at give en blødere og mere komfortabel køreoplevelse – ofte gennem justering af affjedring og styretøj, så du får en mere afslappet tur.

I nogle elbiler fungerer Comfort som standard køretilstand i stedet for Normal-køretilstanden.

Fordele ved Comfort

Comfort giver en mere behagelig kørsel – især på lange ture. Du vil opleve lavere motorstøj og en blidere acceleration, og køretilstanden har en god balance mellem rækkevidde og ydeevne.

Ulemper ved Comfort

Comfort er ikke lige så dynamisk som Sport-køretilstand og omvendt heller ikke lige så energibesparende som Eco-tilstand.

Se også: Guide til opladning af elbil med ladeboks i hjemmet

Offroad-tilstand: Til terrænkørsel

Nogle elbiler, særligt SUV’er, har en Offroad-køretilstand, der optimerer firehjulstrækket og affjedringen til kørsel i ujævnt terræn.

Fordele ved Offroad

Offroad-køretilstand giver bedre vejgreb på ujævnt terræn og optimerer momentfordelingen på hjulene for at opnå den bedst mulige kørsel i hårdt terræn.

Ulemper ved Offroad

Tilstanden Offroad øger energiforbruget og har ikke den store relevans på almindelig vej og i det danske landskab.

Se også: Nyheder om køb af brugte elbiler

Individuel tilstand: Skræddersyet køreoplevelse

I mange elbiler er det muligt at tilpasse sin egen køretilstand, der ofte kaldes for Individuel, til ens egne præferencer. Her kan man ofte justere motorrespons, styretøj, affjedring og regenerativ bremsning, og i nogle elbiler kan man også tilpasse flere assistentsystemer såsom den adaptive fartpilot.

Fordele ved Individuel tilstand

En individuel køretilstand giver dig frihed til at tilpasse bilen til dine behov, og du kan kombinere det bedste fra forskellige køretilstande. For eksempel hvis du ønsker et stift rat, men blød acceleration.

Ulemper ved Individuel tilstand

Individuel køretilstand kræver, at du selv bruger et minut eller to på at tilpasse en køretilstand efter dine egne ønsker. For nogle kan denne køretilstand være overflødig, da de øvrige køretilstande fint dækker deres behov.

Se også: Spar penge og kør med en Hyundai elbil

Sport+ køretilstand: Ultimativ performance

Sport+ er en køretilstand, som man finder i enkelte elbiler. Som navnet antyder, er det en køretilstand, der er en videreudvikling af Sport-køretilstand. Her er fokus på hurtigere acceleration, optimeret vejgreb og maksimal ydeevne.

Indstilling af køretilstand i Porsche Taycan. Foto: Mobilsiden.dk

Fordele ved Sport+

I Sport+ får du maksimal motorydelse og acceleration – det kan være mulighed for Launch Control. Sport+ er ofte optimeret til banekørsel eller sportslig kørsel, og i nogle biler kan du i Sport+-tilstanden også foretage tidtagning.

Ulemper ved Sport+

Sport+ har et meget højt energiforbrug og er væsentligt mindre komfortabel i daglig brug end de øvrige køretilstande.

Se også: Tal om elbiler – statistik og salgstal i Danmark

Sne-tilstand: Optimeret vejgreb i glat føre

Sne-tilstand reducerer motorens drejningsmoment markant for at forhindre hjulspind på glatte overflader såsom sne og is. Denne tilstand reducerer ofte også motorresponsen og øger antispinreguleringens følsomhed.

Fordele ved Sne-tilstand

Sne-tilstand giver forbedret vejgreb på sne og is og reducerer risikoen for hjulspind, hvilket giver bedre kontrol over elbilen i vinterføre.

Ulemper ved Sne-tilstand

Sne-tilstand giver en mindre dynamisk acceleration og kan føles langsom i tørt føre.