Undgå at købe disse elbiler

Der er stor kvalitetsforskel på elbilerne i Danmark. Se hvilke af de 150 elbiler på markedet du skal undgå. Få også hjælp til i stedet at finde de bedste elbiler.

Undgå at købe disse elbiler

Med 150 elbiler på markedet er der mange fremragende elbiler at vælge mellem – se blot vores gennemgang af de bedste elbiler på markedet. Desværre er der også mange dårlige elbiler, som du bør styre langt uden om. Se hvilke elbiler du skal undgå at købe.

Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?

Køb ikke disse elbiler

Når Mobilsidens motorjournalister tester elbiler, gør vi det ud fra 10 bedømmelseskriterier. Vi hædrer samtidig de biler, som giver meget kvalitet i forhold til prisen. I de tilfælde vi ikke selv har testet en elbil, undersøger vi grundigt, hvordan elbilerne er blevet testet og bedømt af anerkendte og uvildige testmiljøer i udlandet.

Nedenfor kan du i forskellige kategorier se de elbiler, som klarer sig dårligst i test, og som du gør undgå:

Bybilklassen

En bybil er en samlebetegnelse for små elbiler typisk under 4,2 meter i længden, der er velegnet til kørsel i byen. Bybilerne er energieffektive og praktiske som nem transportløsning til dem, der ikke har behov for at skulle køre langt i dagligdagen.

Opel Mokka Electric

Opel Mokka Electric er den dårligste elbil i bybilklassen. Den får bedømmelsen 69/100 (over middel), hvilket ikke er katastrofalt dårligt – alle konkurrenterne er blot bedre. Elbilen koster fra 224.990 kr. og er efterhånden noget bagud på teknologi og udstyr i forhold til prisen.

Se også: Alle elbiler i bybilklassen

Mellemklassen

Mellemklassen er en stor gruppe af elbiler, som spænder ret bredt – typisk over de 4,2 meter i længde, større end bybilerne, længere rækkevidde og en højere pris. Elbiler i mellemklassen er perfekte til de længere køreture. I klassen finder man ofte SUV’er, men hatchbacks, sedaner, stationcars, minibusser og andre karrosserityper forekommer også.

Maxus Euniq 6

En af de elbiler, der falder helt igennem i mellemklassen, er Maxus Euniq6 til 254.995 kr. Rækkevidden er på beskedne 354 km, og opladningen er langsom. Kun 368 eksemplarer siden 2022 er solgt, hvilket siger alt.

Se også: Alle elbiler i mellemklassen

Den store mellemklasse

Den store mellemklasse består af elbiler, som er nummeret større end den typiske mellemklassebil. Vi taler derfor om elbiler omkring de 5 meter i længden – typisk store SUV’er – og som er noget dyrere og af en højere kvalitet end en typisk mellemklassebil.

Zeekr 001

Zeekr 001 er den elbil i den store mellemklassebil, der scorer dårligst i test. Den får bedømmelsen 73/100 (god). Da bilerne i dette segment generelt er at høj kvalitet, får du altså på ingen måde en dårlig elbil. Elbilen får dog kritik for en fejlplaget software og skuffende køreegenskaber trods mange andre lyspunkter.

Se også: Alle elbiler i den store mellemklasse

Premium-klassen

Premium-klassen består af det ypperste inden for elbiler: Luksusmærkerne, hvor navnet ofte betyder mindst lige så meget som bilens kvaliteter, og hvor priserne er uden for de fleste danskeres rækkevidde.

Maserati Grecale Folgore er den elbil i premium-klassen, der scorer dårligst i test. Den får bedømmelsen 70/100 (god), hvilket ikke er decideret dårligt, men for en bil til over 2 mio. kr. bør den gøre det bedre. Ifølge test skuffer ladehastigheden, køreoplevelsen og den praktiske anvendelighed i Maserati Grecale Folgore.

Se også: Alle elbiler i premium-klassen

Hatchback

Hatchbacks er elbiler med en skrånende bagrude, der hænger sammen med bagklappen – ofte i form af bybiler, men ikke nødvendigvis. Hatchbacks dækker også over såkaldte liftbacks og fastbacks.

Peugeot e-308

Peugeot e-308 er den hatchback, som scorer dårligst i test. Den får bedømmelsen 70/100 (god) – igen er det ikke decideret dårligt, men andre hatchbacks klarer sig væsentligt bedre i test. En rækkevidde på op til 413 km, langsom opladning, manglende plads på bagsæderne og infotainmentsystemet trækker ned i Peugeot e-308, som koster 299.990 – alt for dyrt.

Se også: Alle elektriske hatchbacks

Sedan

En sedan er en elbil med tredelt opbygning af karosseriet med separat motorrum, kabine og bagagerum. Den har en lav og strømlinet profil med minimal luftmodstand, som giver en lang rækkevidde. En sedan er typisk mellem 4,5 og 5 meter lang.

BMW i4 er den sedan, der scorer lavest i test, med en bedømmelse på 74/100 (god) – igen ikke dårligt, men dårligere end andre sedaner. Blandt kritikpunkterne er manglende plads på bagsæderne, især i hovedhøjden, og et avanceret infotainmentsystem, der er besværligt og kompliceret for mange at bruge. Prisen på 449.900 kr. er heller ikke til dens fordel, hvor mange andre sedaner er væsentligt bedre prissat.

Se også: Alle elektriske sedaner

Stationcar

Stationcars er en biltype med en taglinje, der fortsætter hen til bagenden. Det giver et stort bagagerum, som gør stationcars oplagte som familiebiler.

Zeekr 001, som er en shooting brake-lignende stationcar, er den stationcar, der scorer dårligst i test. Den får bedømmelsen 73/100 (god). Du får altså ikke en dårlig bil i Zeekr 001, men du må leve med en fejlbehæftet software og skuffende køreegenskaber trods mange andre lyspunkter. Zeekr 001 koster fra 454.900 kr.

Se også: Alle elektriske stationcars

SUV

SUV’er dækker over elbiler med høj frihøjde, en mere lodret front og en længde omkring 4,6 meter – nogle mere end 5 meter. De har en høj siddeposition og en rummelig kabine, som gør dem alsidige og velegnede som familiebiler.

SsangYong Torres EVX

KGM Torres EVX er den dårligste SUV på markedet med en bedømmelse på 61/100 (over middel). Den understyrer og har dårligt vejgreb, ujævn affjedring og et forældet infotainmentsystem. Kort sagt ikke 299.995 kr. værd, hvilket beskedne blot 75 solgte eksemplarer vidner om.

Se også: Alle elektriske SUV’er

Lille SUV

En lille SUV – også kaldet kompakt SUV – er en bybil med SUV-designtræk. Du får høj indstigning og SUV-udtrykket, men den samme lille bil som en bybil.

Opel Mokka Electric

Opel Mokka Electric er den dårligste lille SUV på markedet. Den får bedømmelsen 69/100 (over middel), hvilket ikke er katastrofalt dårligt – de andre små SUV’er er bare bedre. Elbilen koster fra 224.990 kr. og er efterhånden noget bagud på teknologi og udstyr i forhold til prisen.

Se også: Alle små elektriske SUV’er

Minibus

En minibus er, som navnet indikerer, en elbil, der mest af alt ligner en lille bus med mellem 5 og 9 siddepladser. De giver maksimal plads til alle passagerer og en høj siddeposition, som giver god kørekomfort. Minibusser har også enormt stort bagagerum – særligt hvis nogle af sæderne lægges ned. Rækkevidden er knap så imponerende på grund af den høje luftmodstand.

Opel Zafira Electric er den dårligste minibus på markedet med en bedømmelse på 53/100 (gennemsnitlig). Den har en kort rækkevidde på 343 km, langsom opladning, et forældet infotainmentsystem og uinspirerende køreegenskaber. Opel Zafira Electric koster fra 404.990 kr. og er alt for dyr.

Se også: Alle elektriske minibusser

MPV

En MPV er en bil med høj taglinje, store vinduer og ofte, men ikke altid, skydedøre, som giver nem ind- og udstigning. Fokus er på komfort, god stigning og alsidighed i hverdagen, men uden at være på størrelse med en minibus.

Maxus Euniq5 er den dårligste MPV på markedet. Den får bedømmelsen 69/100 (over middel). Elbilen med 6 siddepladser kører beskedne 360 km på en opladning, som desuden foregår meget langsomt og softwaren er én stor skuffelse. Prisen starter ved 409.900 kr.

Se også: Alle elektriske MPV’er

Perspektivering

Vi vil kraftigt anbefale at gå efter en elbil, der scorer godt i test. Det siger næsten sig selv. Jo højere kvalitet en elbil har, desto mere glæde får du af den – og hvis du samtidig kan kombinere høj kvalitet med en lav pris, bliver det ikke meget bedre.

På Mobilsiden.dk vil vi gerne hædre de elbiler, som formår at give høj kvalitet og en lav pris på én gang. Det afspejler sig i den såkaldte pris/kvalitet-ratio, som du kan aflæse på alle elbiler vi har testet. Jo højere ratio, jo mere elbil får du for pengene.

På Elbilmatch kan du sammenligne alle elbiler i Danmark og se priser, specifikationer, bedømmelser og billeder af alle elbiler.

Vi anbefaler:
Find den bedste forsikring til elbil
Alle de bedste privatleasingtilbud på elbiler
Guide til opladning af elbil med ladeboks i hjemmet
Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Fordele ved at eje din lader fremfor at leje