Hyundai i stort gennembrud for solid state-batterier

Fremtidens solid state-batterier bliver ikke kun bedre, men også billigere. Nyt patent placerer Hyundai i front af solid state-batterikapløbet.

Hyundai i stort gennembrud for solid state-batterier

Sydkoreanske Hyundai har opnået et stort gennembrud i udviklingen af fremtidens solid state-batterier.

Med den nye teknologi tager Hyundai et vigtigt skridt mod at gøre solid state-batterier billigere og mere effektive og lægger sig i front i ræset om at blive førende inden for næste generations batteriteknologi i elbiler.

Læs mere om, hvorfor den hastige batteriudvikling giver anledning til at overveje privatleasing af elbil.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Stort gennembrud for solid-state batterier

Den sydkoreanske bilgigant har netop fået patent på en metode, der gør det muligt at bruge kobber som strømleder i battericeller med en sulfid-baseret elektrolyt – noget der ellers er et hårdt miljø med meget korrosion.

Hidtil har producenter været tvunget til at bruge dyrere metaller som nikkel eller rustfrit stål, hvilket øger prisen og reducerer ledningsevnen.

Det nye patent handler ikke om ny batterikemi, men om en ny måde at påføre lagene i cellen. Det giver bedre holdbarhed, højere batterikapacitet og længere levetid. Fordelen er, at solid state-battericeller dermed kan produceres billigere, med større energitæthed og højere sikkerhed.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Hyundai med i intenst batterikapløb

Bare fordi Hyundai nu har fået patent på teknologien, er der dog ingen garanti for, at den finder vej til kommercielle faststofbatterier. Men det er absolut en mulighed.

Med det nye patent på hånden er Hyundai med i et intenst globalt kapløb om at udvikle og kommercialisere solid state-batterier, hvor aktører som Toyota, Samsung, SK On, SAIC, Xiaomi og også forskere fra Harvard arbejder på at opnå de første store gennembrud.

Konkurrencen er benhård, fordi teknologien anses som næste store spring for elbiler. Solid state-batterier lover dobbelt rækkevidde, lynopladning på cirka 10 minutter og højere sikkerhed end konventionelle NMC- og LFP-batterier.

Elbilister kan inden for en overskuelig årrække se frem til, at solid state-batterier ikke blot forbliver laboratorieprojekter, men faktisk finder vej til masseproduktion.

Lykkes Hyundai med at kommercialisere det billige solid state-batteri, kan vi i de kommende år se elbiler fra Hyundai, der ikke kun får meget længere rækkevidde, men også bliver billigere.

Se også: Se hvilke elbiler der klarer sig bedst i test

Perspektivering

Den hastige udvikling af batteriteknologi er godt nyt til dig, der står over for at købe elbil inden for de næste år, men det er til gengæld også dårligt nyt for dig, der lige har købt en elbil. Det i forvejen store værditab står til at blive endnu højere, hvis store teknologiske gennembrud pludselig gør dagens elbilteknologi forældet.

Derfor bør du kraftigt overveje at privatlease din næste elbil. Da undgå du alle bekymringer om pludselige værditab. I stedet betaler du en fast pris hver måned og kan komme ud af aftalen allerede fra 12. måned. På den måde kan du skifte elbil, efterhånden som elbiler får bedre batteriteknologi – uden at lide store økonomiske tab.

Læs mere om fordelene ved at privatlease. Se også alle de bedste leasingtilbud i 2025 og læs mere om, hvorvidt du skal vælge en høj eller lav udbetaling.

Vi anbefaler:
Guide til Hyundais elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Hvad koster Danmarks billigste elbil?