Hyundais elbiler får større skærme

Hyundais kommende elbiler får større skærme, men forvent ikke en 141 cm enorm Hyperscreen ligesom i Mercedes-Benz' elbiler.

Hyundais elbiler får større skærme

Når det kommer til bilers infotainmentskærme, er det vigtigste at ramme den rette størrelse frem for at gøre den så stor som overhovedet muligt.

Det er budskabet fra Hyundais designchef SangYup Lee, som bekræfter, at en næste generation af touchskærme er under udvikling

Se også: Se udvalget af Hyundai-elbiler på markedet

Hyundai på vej med større infotainmentskærme

Hyundai anvender i dag to skærme på 12,3 tommer i sine elbiler – senest i den nye Ioniq 9. Men nu oplyser designchefen, at den sydkoreanske producent er på vej med større skærme i sine kommende elbiler.

“Men den rigtige størrelse er det vigtigste, så skærmen er let at se og læse. Det er også vigtigt at have det rigtige indhold og den rigtige brugerflade,” siger SangYup Lee.

Størrelsen på touchskærme i bilindustrien øges hele tiden. Det mest ekstreme tilfælde finder vi hos Mercedes-Benz, som har udviklet Hyperscreen til EQS, EQS SUV, EQE og EQE SUV, der løber over hele instrumentbrættets bredde.

En sådan tilgang vil man dog ikke se fra Hyundai. SangYup Lee forklarer, at Hyundai stadig foretrækker fysiske knapper og kontakter til vigtige funktioner – især dem, der er sikkerhedsrelaterede eller bruges ofte såsom aircondition og knappen til havariblink. I sidste uge meldte Hyundai ud, at producenten vil genintroducere fysiske knapper i sine biler.

Se også: Mest populære elbiler

Perspektivering

Infotainmentsystemet er et af de områder, hvor der sker meget inden for elbiler. Sammenlignet med for 5-10 år siden har elbiler i dag kæmpestore skærme, og i de senere år har vi set et stigende antal elbiler med et meget begrænset antal knapper, som i stedet skal betjenes via berøringsskærmen.

Fysiske knapper er dog beviseligt sværere at betjene – særligt under kørslen, hvor de distraherer føreren og potentielt skaber farlige situationer. Derfor vil Euro NCAP også begynde at straffe elbiler i sikkerhedstest, hvis der ikke anvendes fysiske knapper til grundlæggende funktioner.

Det kan derfor virke modstridende, at Hyundai ønsker at gøre skærmene i sine biler større, samtidig med at sydkoreanerne vil bringe fysiske knapper tilbage. Det ene udelukker dog ikke det andet, og at vurdere ud fra Hyundais designchefs udtalelser lader producenten til at være bevidst om, at skærmene ikke blot skal gøres større, fordi man kan – men at skærmforøgelsen skal tjene et formål.

Alt i alt lader det altså til, at vi kan forvente Hyundai-elbiler med større skærme og flere fysiske knapper – og det er vel i bund og grund ikke så dårligt endda.

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er bedst i test?
Rygter om kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler på markedet i Danmark
Stem på årets bedste elbil 2025