Kina er nu verdens største eksportør af køretøjer
Kina kan nu kalde sig verdens største eksportør af køretøjer, efter at have overtaget tronen fra Japan. Mens japanske bilproducenter har været tilbageholdende i skiftet til elbiler, er både nye og veletablerede kinesiske bilproducenter gået all-in på dem.
Se også: Se bedømmelser, priser og bestil prøvetur i nyeste elbiler
Kina eksporterede 4,91 millioner køretøjer i 2023
Kina skulle have eksporteret intet mindre end 4,91 millioner køretøjer i 2023, hvilket er en stigning på mere end 50 procent i forhold til året før. Det gælder både biler, lastbiler og busser.
Til sammenligning har Japan eksporteret 4,42 millioner køretøjer i 2023. Det er første gang Kina har overgået Japan som eksportør af køretøjer.
Kinas globale dominans inden for elbiler hjalp med at overhale Japan som verdens største bileksportør sidste år.
Japanske giganter som Toyota og Nissan har været meget mere forsigtige, når det gælder overgangen til elbiler, end deres kinesiske kolleger.
De japanske bilproducenter har satset på hybridmodeller, mens kinesiske mærker har haft fokus på rene elbiler. En tredjedel af de eksporterede køretøjer fra Kina var elektriske.
Den kinesiske bilproducent BYD har fart på, og blev i fjerde kvartal 2023 verdens største elbilproducent, foran selveste Tesla. Udover elbiler er BYD også producent af batterier til elbiler med kunder som Mercedes-Benz, BMW, Tesla og mange flere.
Kina er dertil verdens producent af batterier til elbiler, hvor CATL er den absolut største.
Se også: Test og anmeldelser af nye elbiler i Danmark
Japanske bilproducenter øger indsatsen på elbiler
De japanske bilproducenter har dog ikke givet op. Toyota, der stadig er verdens største bilproducent, sigter mod at sælge 1,5 millioner elbiler om året i 2026 og 3,5 millioner i 2030.
Også Nissan skruer op for indsatsen på elbiler. Alle nye elbiler fra Nissan, lanceret i Europa, vil fra nu af være 100 procent elektriske. Nissan vil lancere hele 19 nye elbiler inden 2030.
Se også: Disse elbiler klarer sig bedst i test
Straftold på kinesiske biler kan blive en realitet
Europa-Kommissionen har dog indledt en undersøgelse af, om der bør indføres straftold for at beskytte EU-bilproducenter mod billigere kinesisk import af elbiler. Angiveligt skulle de kinesiske elbilproducenter nyde nyder godt af statsstøtte, der gør det muligt for dem, at sætte kunstigt billigere priser på deres elbiler.
Priserne på de kinesiskproducerede elbiler er typisk er 20 % under EU-producerede modeller. En straftold vil gøre de kinesiske elbiler dyrere og dermed mindre attraktive.
Se også: Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Vi anbefaler:
Guide til bedste og billigste ladeboks til hjemmet
Bedste forsikring til elbiler?
De billigste elbiler i Danmark