Kinesisk eksportstop kan lamme elbilproduktionen i Europa

Kinas stramme kontrol med eksporten af sjældne jordarter skaber produktionsstop i Europa og truer bilindustrien globalt – især for elbiler.

Kinesisk eksportstop kan lamme elbilproduktionen i Europa

Kinas eksportrestriktioner på sjældne jordarter har udløst de første alvorlige konsekvenser i bilindustrien, især i Europa, hvor flere producenter af bilkomponenter allerede har måttet indstille produktionslinjer.

Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet

Kina holder på råmaterialerne

Årsagen er, at Kina siden april har indført skrappe krav om eksportlicenser for mineraler og magneter, som er afgørende for blandt andet el- og hybridmotorer. Disse tiltag er en del af landets modsvar på USA’s toldtariffer under Trump-administrationen, og selv om mange af disse tariffer siden er blevet suspenderet, opretholder Kina stadig restriktionerne – med global effekt.

Kinas dominans i markedet for sjældne jordarter er markant: Landet kontrollerer over 90 % af den globale forsyningskæde. De nye eksportkrav har betydet, at kun en fjerdedel af licensansøgningerne godkendes, hvilket har skabt flaskehalse, også internt i Kina. Det har ført til, at kinesiske magnetproducenter er begyndt at nedskalere eller helt stoppe produktionen i mangel på afsætningsmuligheder, hvilket truer med at forværre manglen yderligere.

Manglen på materialer kan sætte en stopper for bilproduktionen

Konsekvenserne rækker bredt, men bilindustrien er blandt de hårdest ramte. Sjældne jordarters magneter bruges ikke kun i motorer, men også i katalysatorer og komfortudstyr som el-sæder. Især i USA og Europa vurderes det, at produktionen af visse bilmodeller kan gå i stå inden for få uger.

Et stop i den europæiske bilproduktion vil få vidtrækkende konsekvenser. Det vil medføre milliardtab for producenter og leverandører, true tusindvis af arbejdspladser og sætte den grønne omstilling i stå. Elbilproduktionen risikerer at gå i stå på grund af mangel på kritiske komponenter som magneter, og forsyningskæder på tværs af Europa vil blive forstyrret.

Set i et bredere geopolitisk perspektiv understreger krisen, hvor sårbar den grønne omstilling og den globale bilindustri er over for Kinas monopol på kritiske råmaterialer. Det aktuelle pres kan derfor også føre til en accelereret indsats for at diversificere forsyningskæderne og investere i alternativ minedrift og materialer uden for Kina – men det vil tage tid. Indtil da står både fabrikker og hele værdikæder i farezonen.

Se også: Se priser på de billigste elbiler i Danmark

Perspektivering

En lang række af bilproducenter samarbejder med kinesiske bilproducenter, men langtfra alle elbiler bliver udviklet og samlet i Kina. Foretrækker du at købe en elbil, der ikke er produceret i Kina, men derimod er europæisk bygget?

Her kan du se alle elbiler, der er fra Europa.

Vi anbefaler:
Refusion af elafgiften – Hvordan gør man?
Stor guide til opladning af elbil hjemme
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Disse elbiler er Bedst i Test
Disse elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027