Kinesiske elbilmærker – hvem ejer hvem?
Der findes flere hundreder elbilmærker og startups i Kina, men kun en brøkdel af dem lykkes med at tjene penge, og mange af dem vil dreje nøglen om grundet den benhårde konkurrence i Kina. Alligevel kommer flere nye kinesiske elbilmærker hele tiden til.
Vi fortænker dig derfor ikke i, hvis du for længst har mistet overblikket over, hvilke kinesiske elbilmærker og startupvirksomheder, der findes – for der er rigtig mange af dem. Og for at gøre tingene endnu mere kompliceret har mange af de kinesiske bilproducenter flere mærker under sig, og så danner mange af dem tilmed joint ventures på kryds og tværs.
Frem til 2022 var det også et krav, at udenlandske bilproducenter skulle danne joint ventures med kinesiske bilproducenter for at kunne producere og sælge biler i Kina. Derfor findes mange af de vestlige bilproducenter også i Kina under andre navne.
Nedenfor giver vi dig det fulde overblik over de mest populære og mest lovende kinesiske elbilmærker. Du kan også se, hvem der ejer de forskellige mærker, og til sidst kan du se, hvilke vestlige bilmærker der producerer elbiler i Kina, og hvem de samarbejder med.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
De mest populære kinesiske elbilmærker og deres ejere
Se de mest populære kinesiske elbilmærker og hvem der ejer dem nedenfor:
AITO
Ejes af Seres Group, som har Dongfeng Motor Corporation iblandt sine ejere. AITO er kendt for at samarbejde med Huawei om intelligente elbiler.
Aiways
En uafhængig kinesisk elbilproducent grundlagt i 2017 med hovedkvarter i Shanghai. Aiways fokuserer på eksport til internationale markeder.
Avatr
Et joint venture mellem Changan Automobile, Huawei og CATL, der udvikler intelligente elbiler.
Arcfox
Et premium elbilmærke ejet af BAIC Group. Mærket konkurrerer i det højere elbilsegment og samarbejder med Magna – en østrigsk leverandør og producent.
Beijing Automotive Industry Holding Co. (BAIC)
En statsejet bilproducent, der producerer elbiler under mærker som Arcfox og Beijing.
Changan Automobile
En af de største statsejede bilproducenter i Kina, der producerer elbiler under egne mærker som Changan og Deepal samt gennem joint ventures som Avatr.
Denza
Et joint venture mellem BYD Auto og Mercedes-Benz, der fokuserer på premium-elbiler.
Dongfeng Motor Corporation
En stor statsejet bilproducent, der producerer elbiler under mærker som Voyah og Nammi.
First Automobile Works (FAW Group)
En statsejet bilproducent, der producerer elbiler under mærker som Hongqi.
Fangchengbao
Et nyt mærke lanceret af BYD i 2023. Fangchengbao fokuserer på luksuriøse elektriske off-roadere og SUV’er med avanceret batteriteknologi og firehjulstræk.
Great Wall Motors (GWM)
En privat bilproducent, der producerer elbiler under mærker som Ora og WEY.
Guangzhou Automobile Group (GAC Group)
En statsejet bilproducent, der producerer elbiler under mærker som Aion og Hycan.
Hongqi
Ejet af FAW Group og kendt for luksuriøse biler og som leverandør til den kinesiske regering.
HiPhi
Var ejet af Human Horizons, en kinesisk startup fokuseret på luksuriøse elbiler, men gik konkurs i august 2024.
IM Motors
Et joint venture mellem SAIC Motor, Alibaba Group og Zhangjiang Hi-Tech. IM Motors fokuserer på intelligente elbiler.
Jaecoo
Et mærke under Chery Automobile, der blev introduceret i 2023. Mærket fokuserer på SUV’er.
Jiyue
Et joint venture mellem Geely og Baidu, der udvikler intelligente elbiler.
Leapmotor
En privat kinesisk elbilproducent grundlagt i 2015. I 2023 erhvervede Stellantis en andel på 20 procent af Leapmotor.
Lifan
Lifan ejes af Geely og har omstruktureret til at fokusere på elbiler.
Lotus
Oprindeligt britisk sportsvognsmærke, som i dag er majoritetsejet af Geely, med en mindre ejerandel beholdt af Etika Automotive.
Luxeed
Et bilmærke under Chery Automobile udviklet i samarbejde med Huawei, som producerer elbiler i premiumklassen.
Maextro
Et relativt nyt elektrisk elbilmærke under BAW i samarbejde med Huawei. Maextro fokuserer på ultraluksuriøse elbiler i Rolls Royce-klassen.
Nammi
Et nyt elbilmærke under Dongfeng Motor Corporation fra 2023. Nammi fokuserer på små elektriske bybiler.
NIO
Elbilmærke grundlagt i 2014, som ejer to undermærker, Firefly og Onvo.
OMODA
Et mærke under Chery Automobile, der blev introduceret i 2022, og som har fokus på unge forbrugere.
Onvo
Et nyt mærke lanceret af NIO i 2024, som er rettet mod en bredere målgruppe.
Polestar
Et elbilmærke ejet af Geely og Volvo, som fokuserer på højtydende elbiler.
Roewe
Ejes af SAIC Motor – oprindeligt etableret som en erstatning for Rover-mærket i Kina.
Smart
Et 50:50 joint venture mellem Mercedes-Benz og Geely.
Firefly
Et elbilmærke fra NIO lanceret i 2024. Firefly udvikler kompakte og prisvenlige elbiler rettet mod især det europæiske marked.
SAIC Motor
En af Kinas største statsejede bilproducenter, der ejer mærker som MG, Roewe, IM Motors og Feifan.
Seres
Ejes af Seres Group, som tidligere var kendt for at lave varebiler, men som nu fokuserer på elektriske personbiler.
Voyah
Ejet af Dongfeng Motor Corporation og fokuserer på premium-elbiler.
WEY
Et luksusmærke under Great Wall Motors, som fokuserer på premium SUV’er.
Wuling
En del af joint venturet SAIC-GM-Wuling, som er kendt for især mikrobusser, som er populære i Kina.
Yangwang
Et luksusmærke lanceret af BYD i 2023, som fokuserer på high-end elbiler.
Xiaomi Auto
En ny spiller på elbilmarkedet ejet af Xiaomi, der er bedst kendt for forbrugerelektronik. Xiaomi Auto lancerede sin første elbil, SU7, i 2024.
Xpeng
Uafhængig kinesisk elbilproducent grundlagt i 2014.
Zeekr
Zeekr ejes af Geely og blev i 2021 lanceret som et premium elbilmærke.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Vestlige bilmærker i Kina
Herunder kan du se de vestlige bilmærker, som producerer elbiler i Kina – enten 100 procent selv eller i samarbejde med kinesiske bilproducenter, som var et krav frem til 2022.
Audi
Audi producerer elbiler i Kina i samarbejde med FAW Group under joint venturet Audi-FAW NEV (siden 2021).
BMW
BMW producerer elbiler i Kina i samarbejde med Great Wall Motor under joint venturet Spotlight Automotive (siden 2018) og i samarbejde med Brilliance Auto Group under joint venturet BMW China (siden 2003).
Ford
Ford producerer elbiler i Kina i samarbejde med Changan under de to joint ventures Changan Ford (siden 2012) og Changan Ford New Energy (siden 2023) og i samarbejde med Changan og JMCG under joint venturet Jiangling Motors (siden 1993).
Honda
Honda producerer elbiler i Kina i samarbejde med Dongfeng under joint venturet Dongfeng Honda og i samarbejde med GAC under joint venturet GAC Honda.
Hyundai og Kia
Hyundai og Kina producerer elbiler i Kina i samarbejde med Yueda under joint venturet Jiangsu Yueda Kia Motors (siden 2002) og i samarbejde med BAIC under joint venturet Beijing Hyundai (siden 2002).
Mazda
Mazda producerer elbiler i Kina i samarbejde med Changan under joint venturet Changan Mazda (siden 2012).
Tesla
Tesla producerer elbiler i Shanghai og er den første 100 procent udenlandsk ejede bilproducent i Kina.
Lexus
Lexus har annonceret en fabrik i Shanghai, som bliver den anden 100 procent udenlandsk ejede bilproducent i Kina.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz producerer elbiler i Kina i samarbejde med BAIC under joint venturet Beijing Benz (siden 2005) og i samarbejde med BAIC og Fujian Motors under joint venturet Fujian Benz (siden 2007).
Renault, Nissan og Mitsubishi
Alliancen Renault-Nissan-Mitsubishi producerer elbiler i Kina i samarbejde med Dongfeng under de to joint ventures Dongfeng Nissan (siden 2010) og Zhengzhou Nissan (siden 2003) og i samarbejde med JMCG under joint venturet JMEV (siden 1015). Renault og Nissan producerer elbiler i Kina i samarbejde med Dongfeng under joint venturet eGT New Energy Automotive (siden 2017).
Stellantis
Stellantis producerer elbiler i Kina i samarbejde med Dongfeng under de to joint venturet Dongfeng PSA (siden 1992), i samarbejde med Leapmotor under joint venturet Leapmotor International (siden 2023) og i samarbejde med Dongfeng under joint venturet Dongfeng Peugeot-Citroën Automobile (siden 2025).
Toyota
Toyota producerer elbiler i Kina i samarbejde med FAW under joint venturet FAW Toyota og i samarbejde med GAC under joint venturet GAC Toyota.
Volkswagen
Volkswagen producerer elbiler i Kina i samarbejde med FAW under join-venturet FAW-VW, i samarbejde med SAIC under joint venturet SAIC-VW (siden 1984) og i samarbejde med JAC under joint venturet Volkswagen Anhui (siden 2017).
Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Danskerne gider ikke købe kinesiske elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Billigste elbiler i Danmark