Kinesiske Geely er verdens 10. største bilproducent i 1. kvartal

Geely har i første kvartal indtaget en 10. plads blandt de bedst sælgende bilmærker i verden - og overhaler dermed Mercedes-Benz og BMW.

Kinesiske Geely er verdens 10. største bilproducent i 1. kvartal

Veletablerede bilproducenter og analytikere advarer om truslen fra de kinesiske elbilproducenter, der ifølge dem kan gå hen og udkonkurrere de fleste andre bilmærker i verden. I mellemtiden har kinesiske Geely indtaget en top 10-placering i 1. kvartal, som en af de bedst sælgende bilproducenter i verden.

Se også: Sammenlign priser, specifikationer og kvalitet på elbiler

Geely skubber Mercedes-Benz og BMW ud af top 10

Geely er nu den første kinesiske elbilproducent, der placerer sig i top 10 for det globale bilsalg i første kvartal af et nyt år.

Geely, som lå på 12. pladsen i første kvartal af 2023, passerede Mercedes-Benz Group og BMW og landede på en 10. plads. Geely har solgt 27% flere biler end i samme periode sidste år.

Andre populære kinesiske bilproducenter, heriblandt BYD, Changan Automobile, Chery Automobile og SAIC Motor, lå i top 20. Den globale salgsrangliste er udarbejdet på baggrund af oplysninger fra virksomheder og data fra undersøgelsesfirmaet MarkLines.

Toyota Motor toppede den globale salgsrangliste for første kvartal med 2,52 millioner køretøjer, et fald på 5%, mens Volkswagen Group lå på andenpladsen med 2,1 millioner køretøjer, en stigning på 3%. Hyundai Motor Group på tredjepladsen oplevede et fald i salget på 2% til 1,76 millioner køretøjer.

Se også: De allerbilligste elbiler i Danmark

Kinesiske bilmærker stormer frem

Da den forlængede nytårsferie falder i kvartalet, har de kinesiske bilproducenter færre dage til at sælge og har en tendens til at underpræstere i forhold til deres globale modparter. Men i første kvartal af 2024 oplevede de fem kinesiske aktører i top 20 en samlet stigning i salgsmængden på mere end 20%. Den samlede salgsvækst for de 20 største bilproducenter var på 2%.

Geely har bilmærker som Volvo, Polestar, Lotus og Zeekr under deres paraply. Specielt elbilmærket Zeekr klarede sig godt med mere end en fordobling af salget af nye elbiler. Volvo Car, som også hører under Geely-koncernen, øgede salget med 12%. Her var det specielt den lille nye EX30, Volvos billigste elbil, der var godt salg i.

BYD solgte 620.000 køretøjer i første kvartal, en stigning på 13%, hvoraf elbilerne udgjorde 300.000 køretøjer – ganske tæt på Teslas 380.000 elbiler.

Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler

Eksporterer flere elbiler til Europa

Kinesiske bilproducenter kigger i stigende grad på oversøiske markeder. Eksporten af nye energikøretøjer voksede med 78% til 1,2 millioner køretøjer i 2023, ifølge en brancheorganisation. Et skøn anslår, at eksporten vil stige til 3,5 millioner køretøjer i 2025.

Eksporten drev i 1. kvartal salgsvæksten for det kinesiske kontingent. Geely-koncernens oversøiske salg steg med 43%. BYD øgede eksporten til Europa og Sydøstasien, og det oversøiske salg steg med 150% til 98.000 køretøjer.

Se også: De bedste elbiler i Danmark lige nu

Højere toldsats på kinesiske køretøjer

Mens kinesiske bilmærker eksporterer flere elbiler til lave priser til Europa, har USA og de europæiske lande udtrykt bekymring over den deraf følgende unfair konkurrence i bilindustrien og det potentielle tab af arbejdspladser. USA vil firedoble tolden på kinesisk producerede elbiler til 100%.

EU-kommisionen undersøger i øjeblikket, om der også skal indføres højere told på kinesiske producerede elbiler, der eksporteres til Europa. Dette vil dog også ramme europæiske producenter. Der forventes nyt i sagen i starten af juni.

I mellemtiden gør kinesiske producenter klar til at udvide elbilproduktionen til Europa.

Se også: Disse hvilke elbiler er Bedst i Test

Vi anbefaler:
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Nye elbiler i Danmark i 2024, 2025 og 2026