Circle K og E.ON deles om 5.000 ladepunkter til elbiler
Der sker store forandringer i lademarkedet for tiden, og det gælder også for Circle K og E.ON Drive Infrastructure, som nu giver hinandens kunder adgang til modpartens elbilladere.
Samarbejdet gør det nemmere at finde en elbillader og giver ladeudbyderne højere udnyttelse af deres ladestandere, men vær opmærksom på priserne.
Læs mere om, hvorfor du måske bør styre uden om de næsten 5.000 fælles ladepunkter. Se også de bedste priser på lynladning.
Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
Circle K og E.ON åbner for 5.000 fælles ladepunkter
Circle K og E.ON Drive Infrastructure har indgået et samarbejde om at give elbilister adgang til næsten 5.000 ladepunkter fra de to ladeudbydere, uanset om man bruger Circle K eller E.ON’s app.
Aftalen omfatter over 600 lynladere på Circle K-tankstationer samt E.ON’s mere end 4.100 ladepladser, hvor de fleste er 22 kW AC-opladere, mens 355 af dem er lynladere.
Lastbiler får desuden adgang til 18 dedikerede pladser fordelt mellem Circle K og E.ON.
Opladning kræver ikke abonnement, og betaling sker via app eller betalingskort. Circle K’s lynladere kan levere op til 400 kW, hvilket muliggør opladning på 15-30 minutter alt efter elbil.
Se også: Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje
Samarbejder sikrer højere udnyttelse af ladestandere
Samarbejdet styrker begge selskabers ladenetværk i en tid med stigende konkurrence på elbilmarkedet. Særligt Clever har det seneste års tid haft fokus på at udbygge sit ladenetværk ved at samarbejde med andre aktører såsom Uno-X, EWII, PowerGO og IONITY.
For ladeudbyderne har det da også store fordele at indgå sådanne samarbejder. Det sikrer en højere udnyttelse af laderne, når flere elbilister har mulighed for at vælge laderne i de apps, som er vant til at orientere sig efter ladere på. Jo højere udnyttelse, jo hurtigere tjenes investeringen på opførelsen af laderne hjem.
I tilfældet med det nye samarbejde får Circle K-kunder adgang til et stort antal kantstensopladere fra E.ON, som de i dag ikke har, mens E.ON-kunder får udbygget adgangen til Circle K’s mange lynladere betragteligt.
Dermed står begge ladeudbydere stærkere over for især Clever, som har det klart største antal ladepunkter i Danmark.
Høje priser for øget bekvemmelighed
Der er dog umiddelbart tale om høje priser. Via Circle K-appen er adgangen til E.ON’s ladere mellem 14 og 23 procent dyrere end i E.ON-appen:
Pris på E.ON-ladere via Cirkle K:
- 300 kW: 4,15 kr./kWh (2,95 kr./kWh hos E.ON)
- 225 kW: 4,15 kr./kWh (3,56 kr./kWh hos E.ON)
- 22 kW: 3,15 kr./kWh (2,76 kr./kWh hos E.ON)
- 50 kW: 4,15 kr./kWh (3,38 kr./kWh hos E.ON)
Pris på Circle K-lynladere via E.ON:
- Det er endnu uklart, hvad E.ON-kunder betaler for at lade på Cirkle K’s lynladere.
Sammenlignet med, hvad visse andre ladeudbydere tager i pris for lynladning, er priserne ikke urimelige. De er blot set bedre.
Når du lader elbilen op, er det absolut ikke ligegyldigt, hvilken app du orienterer dig i. Hvis du oplader via en anden app end ladeudbyderens egen app, betaler du som udgangspunkt dyre roamingafgifter oven i prisen på opladningen. I tilfælde som et samarbejde som dette mellem Circle K og E.ON eller mellem Clever og Uno-X gælder særlige prisaftaler, som du skal være opmærksom på.
Lademarkedet er endnu en kæmpe jungle, og selv om samarbejder som disse gør det nemmere for elbilister at finde en lader, gør det ikke just priserne mere gennemsigtige og gennemskuelige.
Se også: Test af de nyeste elbiler i Danmark
Perspektivering
Der er en enorm forskel i priserne på lynladning på tværs af de forskellige ladeudbydere i Danmark. Se priser på lynopladning.
Har du mulighed for at få egen ladeboks i husstanden, bør du læse mere om valg af ladeudbyder, ladeboks og installation af ladeboks i hjemmet.
Vi anbefaler:
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Bliv klogere på hjemmeopladning af elbil