For dyrt: OK går i kødet på Clever
Kan det svare sig at vælge Clever One til 799 kr. + evt. energitillæg? NEJ, lyder det fra energiselskabet OK, som efter sidste uges lancering af nye ladeløsninger til hjemmet går direkte i kødet på Danmarks største ladeoperatør, Clever.
Se også: Kan et Clever-abonnement betale sig?
Skift fra Clever til OK og spar flere hundrede kroner
Mange danskere har et Clever One-abonnement, hvor man til en fast pris hver måned får ubegrænset opladning. Det kan absolut give god mening, hvis man ofte besøger offentlige lynladere, men hvis du udelukkende oplader hjemme eller en sjælden gang bruger en offentlig lader, skal man have et meget højt kørselsforbrug, før Clever One kan svare sig.
Netop det vil OK gerne sprede budskabet om. Derfor har energiselskabet lanceret en ny beregner, der skal gøre danske elbilister klogere på, hvor dyrt fri opladning hos Clever er i forhold til en ladeløsning fra OK.
Hos OK koster et gennemsnitligt kørselsforbrug på 15.000 km om året med 95 procent hjemmeopladning og 5 procent offentlig opladning 492 kr./md. Til sammenligning vil et Clever One-abonnement med ladeboks i hjemmet koste 799 kr./md. + evt. energitillæg.
OK’s beregninger viser også, at man med et kørselsbehov på 20.000 km om året og fastprisabonnement skal lade ude 70 procent af tiden, før det kan svare sig i forhold til en ladeløsning, hvor man betaler for forbruget.
Forudsætninger i OK’s beregning:
Priserne på hjemmeladning og offentlig opladning er et gennemsnit for OK-kunder de seneste 12 måneder (september 2024 – august 2025). |
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Mange danskere betaler for meget for opladning
OK har noget at have det i, når energiselskabet kritiserer modellen med en fast pris for fri opladning for at være spild af penge.
Tilbage i december 2023 vurderede Konkurrencerådet, at halvdelen af alle elbilejere betaler op mod 70 procent for meget for opladning, og COWI har også konkluderet, at en gennemsnitlig elbilist kan spare 3.000-4.000 kr. om året (op mod 330 kr. om måneden) ved at skifte et all inclusive-abonnement ud med betaling for det faktiske forbrug.
OK’s påstand om, at man skal køre over 40.000 km om året, før et all inclusive-abonnement kan svare sig, stemmer fuldstændig over med, hvad vores egne beregninger viser.
Mange danske elbilister stiller sig tilfreds med en fast pris på 799 kr., som synes billigt, fordi de kommer fra nogle meget højere driftsomkostninger ved at have tanket en benzin- eller dieselbil. Men der er altså ingen grund til at snyde sig selv for penge hver måned.
Det skal dog rettelig tilføjes, at OK heller ikke er den billigste ladeløsning på markedet. Godt nok får man hos OK en installation og køb af ladeboks til en konkurrencedygtig pris, ligesom der er et forholdsvis lavt spotpristillæg og et billigt abonnement på elaftalen.
Det kan dog stadig gøres billigere ved at vælge den absolut billigste elaftale på markedet, købe en billig ladeboks efter eget ønske (som med fordel kan være brugt) og få sin lokale elektriker til at installere ladeboksen.
For mange er den convenience, der er ved at have installation, køb og styring af ladeboks og elaftale samlet hos én udbyder (OK) dog værd at betale lidt ekstra for, og det er netop også det, der får mange til at betale ekstra for Clever One: Convenience. Det ændrer dog ikke ved, at OK i mange tilfælde bedre kan svare sig end Clever One.
Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet
Prisændringer hos Clever
I de seneste uger har Clever foretaget flere ændringer af sine ladeløsninger. Dels har Clevers offentlige ladestandere fået dynamiske priser, mens Clever One bliver dyrere.
Vi anbefaler:
De billigste elbiler i Danmark
Hvilke elbiler er bedst i test?