Nu virker Clevers ladere under nedbrud og i krisetider

Nu kan du oplade din elbil hos Clever, selv om de offentlige ladere er offline. Clever ruster sine offentlige ladere mod cyberangreb og fejl med ny offline-funktion.

Nu virker Clevers ladere under nedbrud og i krisetider

Er du bange for at strande med en tom elbil under et cyberangreb eller teknisk nedbrud? Det skal nu være slut.

Clever har implementeret en ny offline-funktion, der sikrer, at du fortsat kan starte og afslutte opladning med en ladebrik – selv hvis netværksforbindelsen er lagt ned.

Se også: Hvad koster det at oplade en elbil?

Oplad elbilen offline hos Clever selv ved nedbrud

Skulle Clevers ladeinfrastruktur blive ramt af tekniske fejl, cyberangreb eller større systemiske udfald, kan du fortsat oplade din elbil.

Det oplyser Clever, som har implementeret offline-funktion i sine offentlige ladepunkter. Funktionen gør det muligt at lade sin elbil som normalt under større tekniske udfald.

Clever har ændret opsætningen på sine offentlige ladere, så man selv ved nedbrud kan starte og opslutte opladning med en Clever-ladebrik uden netværksforbindelse. Når systemerne igen er online, er alle handlinger blevet registreret og synkroniseres.

Se også: Billig og enkel opladning af elbil

Hvad med offline-betaling med betalingskort?

Det fremgår ikke, om Clever også har gjort det muligt for danskerne at betale med et kontaktløst betalingskort på de lynladere, der har en betalingsterminal.

Ligesom man kender det fra dagligvarebutikkerne, når der er nedbrud på betalingssystemerne, kan butikkerne sætte terminalerne i offline-tilstand og fortsat tage imod betalinger. Det samme burde kunne lade sig gøre her. Vi har kontaktet Clever for at blive klogere på, om det vil være en mulighed.

I krisetider og større nedbrud af den digitale infrastruktur, der kan forhindre mange ladeudbyderes apps i at virke og gennemføre autentificeringer ved ladestart, kan man forestille sig, at mange danskere vil søge mod en Clever-lader, fordi ladeselskabet har det største ladenetværk i Danmark bestående af 15.700 ladepunkter.

Men mange har naturligvis ikke en Clever-ladebrik, så det vil være en stor gevinst, hvis ad hoc-opladning ved brug af betalingskort – selv ved nedbrud – er en mulighed.

Se også: Elbiler der kommer i 2025, 2026 og 2027

Hybride trusler og DDoS-angreb kræver robust infrastruktur

Uanset implementering er det tiltrængt og ikke et sekund for sent, at den danske ladeinfrastruktur bliver bedre rustet til en virkelighed, hvor særligt Rusland tester europæiske landes kritiske infrastruktur. Og i takt med at elbiler fylder en stadigt større del af den danske bilpark får det offentlige ladenetværk en vigtigere rolle i samfundet.

Pro-russiske hacktivister har i det seneste års tid udført DDoS-angreb mod vigtige institutioner som Nationalbanken og forsøgt at ramme operationel teknologi, herunder et dansk vandværk. Ruslands skyggeflåde udgør samtidig en øget risiko for ulykker og sabotage mod undersøiske kabler, ligesom der bliver udført GPS-jamming omkring Østersøen.

Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?

Store prisændringer hos Clever

Det er ikke kun teknikken, der opdateres hos Clever. Det gør priserne også. Clever har indført variable priser på sine offentlige ladestandere og samtidig hævet priserne på Clever One.

Vi anbefaler:
Hvorfor privatlease elbil?
Se priser på de billigste elbiler
Sammenlign elbiler på pris og kvalitet