Stor mangel på ladestandere i EU – men ikke i Danmark
EU mangler 2,6 mio. ladeudtag til elbiler for at nå sit 2030-mål. Det kan spænde ben for forbuddet mod at forbyde fossilbiler fra 2035 – se hvorfor danske elbilister går fri.
Se også: Test og anmeldelser af nyeste elbiler
Mangler 2,6 mio. ladeudtag for at nå 2030-mål
EU er langt fra sit mål om 3,5 millioner offentlige ladeudtag til elbiler i 2030 og har foreløbig kun omkring 910.000 af slagsen – altså under en fjerdedel af målet.
Med den nuværende udbygning på 150.000 ladeudtag om året vil EU kun nå 1,7 mio. ladere i 2035. For at målet skal nås, kræver det, at der opsættes mere end 500.000 om året – altså mere end tre gange flere end i dag.
Årsagen til den sløve udrulning af ladere i Europa er, at de ofte kræver langsommelige godkendelser, at der mange steder er manglende kapacitet i elnettet, som derfor skal udbyyges, at der er store forskelle i EU-landenes strategier for udrulning af ladere og at der er begrænsede støttemidler til etablering af flere ladestandere.
Se også: De billigste elbiler i Danmark
EU snubler i sine egne klimaambitioner
Selvom EU samlet set er langt fra målet om 3,5 mio. offentlige ladeudtag i 2030, har det begrænsede konsekvenser for danske elbilister. Danmark er blandt de europæiske lande med den bedste ladeinfrastruktur, og det samme gælder lande som Luxembourg, Island, Holland, Østrig, Norge og Sverige.
For danske elbilister betyder EU’s langsomme tempo derfor ikke nævneværdige udfordringer i hverdagen eller på rejser i Nordeuropa, hvor det er nemt at finde ladestandere via både bilernes indbyggede navigation og apps som ChargeFinder.
Det egentlige problem ligger sydpå. I Sydeuropa – særligt i lande som Grækenland, Kroatien, Slovakiet, Tjekkiet, Spanien og Italien – er udrulningen markant langsommere, og afstandene mellem ladestandere er langt større, end vi er vant til her i Nordeuropa. Det hæmmer den lokale efterspørgsel på elbiler og risikerer at skabe et todelt bilmarked i EU, hvor Nordeuropa i høj grad kører elbiler, mens Sydeuropa halter efter med aldrende fossilbiler.
Denne skævhed underminerer EU’s egen klimapolitik. Fra 2035 forbyder EU efter planen salget af benzin- og dieselbiler, men uden en tilstrækkelig ladeinfrastruktur i hele EU bliver den grønne omstilling vanskelig at gennemføre i praksis. EU risikerer dermed at snuble i sine egne klimaambitioner, fordi man stiller høje krav til forbrugerne og bilindustrien, men uden at levere de nødvendige rammer for, at den grønne omstilling af bilparken kan lykkes.
Se også: Find den bedste forsikring til elbil
Perspektivering
Brug for hjælp til at finde den rette ladeløsning og ladeudbyder? Se vores guide til opladning af elbilen i hjemmet og priser på lynladere.
Vi anbefaler:
Alle de bedste privatleasingtilbud på elbiler
Konsekvenser af en bunden elaftale
Guide til opladning af elbil med ladeboks i hjemmet