Lover billigt solid state-batteri i 2026

Batteriproducenten Great Power begynder den indledende produktion af sit billige faststofbatteri allerede i 2025, og i 2026 skal det masseproduceres.

Lover billigt solid state-batteri i 2026

Den kinesiske batterivirksomhed Great Power – i Kina kendt som navn Penghui Energy – har annonceret sit første faststofbatteri (solid state-batteri).

Hvis alt går vel, kan virksomheden med sit nye batteri komme til at alle overhale de etablerede batteriproducenter indenom med en masseproduktion, der går i gang allerede i 2026.

Se også: Sammenlign priser og specifikationer på elbiler

Kun 15 % dyrere end normale batterier

Selskabets nyudviklede faststofbatteri har en energitæthed på 280 Wh/kg, hvilket ikke er særligt imponerende, når man tænker på, at de bedste nuværende litium-ion-batterier kan nå op på 250 Wh/kg.

Til gengæld betyder den ikke så revolutionerende energitæthed, at faststofbatteriet kun er 15 procent dyrere end en gennemsnitlig højvoltsbatteri, der bruges i nuværende elbiler. Dermed er batteriet pludselig særligt interessant.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Gennembrud i produktionen

Der er i øjeblikket tre måder at producere en faststofelektrolyt på: Ved brug af polymer, svovl/halogenid eller oxid. Great Power bruger sidstnævnte metode og skulle have opnået et større gennembrud i produktionen.

Great Power skulle allerede have løst alle udfordringer i forbindelse med produktionen af oxidbasserede faststofelektrolytter.

Oxidelektrolytterne kræver høje temperaturer til fremstillingsprocessen, hvilket gør det keramiske materiale (som også bruges i batterierne) for skrøbeligt. Derfor har producenten opfundet en våd belægningsproces til elektrolytten. Denne proces har ikke kun løst temperaturproblemerne, men også forenklet produktionen.

Den nye proces bringer produktionsomkostningerne ned på niveau med et almindeligt litium-ion-batteri. Great Power forventer at opnå samme pris i løbet af de næste tre til fem år ved at optimere processen og håndteringen af materialer yderligere.

Batteriet bevarer 90 procent af sin kapacitet efter 600 ladecyklusser og har en driftstemperaturer på mellem -20 og 85 grader. Den nuværende energitæthed på 280 Wh/kg kan øges til 300 Wh/kg, når faststofbatteriet kommer i masseproduktion. Dermed vil der være tale om en fornuftig opgradering af energitætheden sammenlignet med de fleste nuværende højvoltsbatterier.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Masseproduktion allerede i 2026

Great Power planlægger at starte et lille pilotforskningsprogram og produktion i lille skala allerede i 2025, mens et fuldt masseproduktionsanlæg vil gå i drift i 2026.

Da de fleste store aktører har 2027 som mål, kan denne relativt ukendte virksomhed være blandt de første på markedet med et ægte solid state-batteri.

Great Power er dog ikke helt ukendt. Firmaet har siden 2001 producent litium-ion-batterier til elbiler, men det er kun et af fem hovedforretningsområder. Virksomheden ser ud til at være mere fokuseret på energilagring.

Se også: Hvilke elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026?

Faststofbatterier er fremtiden

Ægte solid-state-batterier anses for at være batteriteknologiens hellige gral takket være deres høje energitæthed, stabilitet og dermed sikkerhed samt deres evne til at fungere over en lang række temperaturer.

Det batteri, som Great Power har annonceret, har dog ikke nær så høj energitæthed som de faststofbatterier, som blandt andet CATL har annonceret. Her er energitætheden oppe på 500 Wh/kg.

Den tidlige kommercialisering af et ægte faststofbatteri er dog uanset energitætheden en positiv udvikling, idet det kan bidrage til øget konkurrence på markedet for faststofbatterier og dermed i sidste ende bedre, billigere og sikrere batterier til fremtidens voksende bestand af elbiler.

Ifølge P&S Intelligence forventes det globale marked for faststofbatterier at nå 775,2 millioner dollar i 2030. Til sammenligning var det i 2021 på kun 61,3 millioner dollar.

Se også: De billigste elbiler i Danmark