Mazda: Elbiler behøver ikke have en lang rækkevidde

Elbiler skal have lang rækkevidde - eller skal de? Ifølge en direktør hos Mazda vil behovet ændre sig og der vil komme større fokus på opladning.

Mazda: Elbiler behøver ikke have en lang rækkevidde

Man kan ikke snakke om elbiler, uden også at snakke om deres rækkevidde. Som det er lige nu, skal elbiler have en lang rækkevidde, hvis de skal have forbrugernes interesse. Det vil dog blive anderledes i fremtiden, forudser en administrerende direktør hos Mazda.

Se også: 2023 vinter-rækkeviddetest: Stor forskel på elbilerne

Mindre batterier er fremtiden for elbiler

Jeffrey Guyton, der er præsident og administrerende direktør for Mazda USA, er ikke overbevist om hele rækkevidde-kampløbet, der netop nu sker blandt elbilproducenterne.

Guyton fortæller, at selv om købere af elbiler i dag ønsker en meget lang rækkevidde, vil det med tiden ændre sig. Forbrugerne vil nemlig opdage, at de slet ikke har brug for det store batteri, mener han.

Efterhånden som flere skifter til elbil og lever med den, vil deres behov også ændre sig. Efterhånden som opladningsinfrastrukturen udvikles, vil folks erfaringer udvikle sig og teknologien vil samtidig blive forbedret.

Derimod mener Mazda-chefen, at fremtiden handler mere om hurtig opladning og ikke om lang rækkevidde. De mindre batterier er lettere, mere miljøvenlige og vil også give bedre køreegenskaber og sikkerhed. Det vil også betyde, at elbilerne bliver billigere.

Mazda er en relativt lille bilproducent. Selv om Mazda sælger biler i 130 lande, fremstiller de kun ca. 2 procent af verdens biler. Til sammenligning med andre bilproducenter har Mazda ikke haft det store fokus på at udvikle rene elbiler, men har i stedet fokuseret på plug-in hybrider. Senere i år vil bilproducenten dog lancere en elbil, der er baseret på en platform udviklet til elbiler.

Se også: Hvad er en elbilforsikring?

Elbilbatterier bliver mindre og oplades hurtigere

Guyton forventer, at batteripakker med tiden vil blive mindre, veje mindre og samtidig give mindre rækkevidde, men hurtigere opladning i forhold til i dag.

Det højere vægt elbiler og elektrisk lastbiler har, er også en bekymring for Guyton, der bemærker, at IIHS netop har opgraderet sit testlaboratorium, så det kan crashe 10.000-lb elektriske pickup-lastbiler.

Læs også: Elbiler vækker bekymring: Kan forårsage flere og værre trafikulykker