Mazda vil bygge næste generations elbiler med CATL
Mazda har indgået et nyt partnerskab med den kinesiske batterigigant CATL for at udvikle næste generations elbiler. Aftalen sker gennem Mazdas kinesiske samarbejde med Changan og markerer et vigtigt skridt i Mazdas elektrificeringsstrategi.
Se også: Alle elbiler fra Mazda i Danmark
Mazda vil benytte CATLs CIIC-platform
Samarbejdet fokuserer på brugen af CATL’s nye CIIC-platform (Cell to Chassis), en såkaldt skateboard-platform. Denne type platform samler batteri, chassis og drivlinje i én enhed og gør det lettere og hurtigere at udvikle nye bilmodeller. CIIC-platformen er bygget op omkring en modulær struktur, der gør det muligt at tilpasse både hardware og software til forskellige biltyper og behov.
Ved at kombinere CIIC-teknologien med Mazdas bilproduktion vil parterne kunne reducere udviklingstiden og nemmere tilpasse sig ændringer i markedet. Derudover planlægger de at udvide samarbejdet med fokus på nye teknologier til elbiler, som skal leve op til både nationale og internationale krav om sikkerhed og ydeevne.
Se også: Sammenlign alle elbiler på pris og kvalitet

Det er billigere at lave elbiler i Kina
Partnerskabet er et eksempel på en større trend, hvor bilproducenter og batterileverandører arbejder tættere sammen for at kunne levere konkurrencedygtige og fremtidssikrede elbiler. Her er det typisk de kinesiske producenter der kommer i spil, da de er langt fremme i udviklingen og produktion er billigst i Kina.
Mazda og CATL’s brug af CIIC-platformen peger tydeligt mod en softwaredefineret tilgang til elbiler, hvor bilens funktionalitet og ydeevne i stigende grad styres og kan opdateres via software.
Det kan dog ramme Mazda, at de lægger inde mere produktion i hænderne på kinesiske producenter. Det sker nemlig i et tid, hvor europærer undgår kinesiske elbiler og helst købe europæiske mærker.
Se også: Se priser på de billigste elbiler i Danmark
Perspektivering
Mange bilproducenter har samarbejder med kinesiske bilproducenter, men langtfra alle elbiler bliver udviklet og samlet i Kina. Foretrækker du at købe en elbil, der ikke er produceret i Kina, men derimod er europæisk?
Her kan du se alle elbiler, der er fra Europa.
Vi anbefaler:
Stor guide til opladning af elbil hjemme
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Disse elbiler er Bedst i Test
Disse elbiler kommer i 2025, 2026 og 2027