Mercedes med abonnement til elbiler: Betal for bedre ydelse
Mercedes er sandsynligvis blevet inspireret af BMW, der vil tage et gebyr for varme i rat, sæder og anden funktionalitet. Mercedes vil med et nyt abonnement tilbyde ejerne flere hestekræfter.
For de nye elektriske Mercedes EQ-modeller kan kunderne betale et årligt abonnement på det, der svarer til cirka 8.700 kroner plus moms for at låse op for bilens fulde ydelsespotentiale. Det er ikke første gang vi har set noget lignende. Polestar tilbyder også en Performance-opdatering til deres Polestar 2, som dog “kun” er en engangsbetaling.
Se også: Mercedes kan opnå ekstrem rækkevidde med nyt batteri
Giver bilen flere hestekræfter
Mercedes’ abonnementstjeneste “Acceleration Increase” gælder for alle EQE- og EQS-modeller. Ifølge Mercedes øger man med abonnementet bilens maksimale hestekræfter og drejningsmoment, samtidig med at den generelle ydeevne øges.
Accelerationen fra 0-100 km/t siges at blive forbedret med 0,8-1,0 sekunder, og elmotorernes generelle egenskaber skulle også ændre sig. Den ekstra ydeevne låses op i Dynamic-køretilstanden.
Her er de modeller, som “ydelsesbonnementet” er tilgængeligt til og hvilken form for effektforøgelse de får:
- Mercedes-EQ EQE 350 4MATIC (fra 288 hestekræfter til 349 hestekræfter/0-100 km/t fra 6,0 til 5,1 sekunder)
- Mercedes-EQ EQE SUV 350 4MATIC (fra 288 hestekræfter til 349 hestekræfter/0-100 km/t fra 6,2 til 5,2 sekunder)
- Mercedes-EQ EQS 450 4MATIC (fra 355 hestekræfter til 443 hestekræfter/0-100 km/t fra 5,3 til 4,5 sekunder)
- Mercedes-EQ EQS SUV 4MATIC (fra 355 hestekræfter til 443 hestekræfter/0-100 km/t fra 5,8 til 4,9 sekunder)
Se også: Mercedes EQE SUV – praktisk og luksuriøs SUV
Vil man betale ekstra for noget bilen allerede er i stand til?
Abonnementsgebyrer kan være rimelige for visse cloud-baserede muligheder, da de kræver vedvarende vedligeholdelse og der er driftsomkostninger. Den ekstra kraft og ydeevne, som Mercedes giver mulighed for at åbne for, er dog noget, som bilen allerede er i stand til.
Det er uklart, hvor populære denne slags abonnementer bliver, men der er ingen tvivl om, at flere bilproducenter kigger denne vej. Med flere elbiler i deres sortiment betyder det nemlig, at indtjeningen på service og andet bliver betydeligt mindre. Derfor leder bilproducenter ihærdigt efter andre indtjeningsmuligheder.
Se også: Nyheder om elbiler