Nio åbner Nordens første batteriskiftestation til elbiler
Det kinesiske elbilmærke Nio tilbyder noget de fleste andre mærker ikke gør, nemlig et lynhurtigt skift af batteriet i bilen. Nio indtog Norge i slutningen af sidste år med deres elektriske SUV, ES8, og er nu klar med første batteriskiftestation. I løbet af i år følger flere stationer, hvor elbilens batteri skiftes på få minutter.
At få skiftet batteriet i en Nio Power Swap Station svarer lidt til at køre bilen i en vaskehal. Efter ganske få minutter kører bilen ud derfra med et opladt batteri. Sammen med introduktionen af Nio ES8 i Norge fremviste elbilproducenten planer for at lave et netværk at batteriskiftestationer i Norge – og det er de nu officielt godt i gang med at lave. Den første batteriskiftestation er netop åbnet, og i løbet af 2022 vil Nio bygge endnu 19 af disse. Med 20 styk batteriskiftestationer skal langturen i Nio-elbilen i Norge bliver meget mere tilfredsstillende. I Kina har Nio 700 batteriskiftestationer.
Batteriskiftestationerne indeholder 13 batterier, som bliver sikkerheds- og holdbarhedstjekket mens de oplades.
Læs også: Første indtryk af NIO ES8 – stor, smart og hurtig
Køb elbilen uden et batteri
Nio kommer til Danmark i løbet af 2022, men har endnu ikke delt planer om lignende stationer herhjemme. Men vi er slet ikke i tvivl om, at vi også vil se dem herhjemme.
Hos Nio kan man vælge at købe, eller lease, en ES8 uden et batteri. Batteriet kan man lease og skifte på stationerne. Man kan vælge at skifte batteriet fordi det er tomt for strøm eller fordi man har brug for et større eller mindre batteri – hvilket har betydning for leasingprisen. 92 procent af køber af Nio ES8 i Norge har leaset batteriet, så det er tydeligvis en populær mulighed.
Konkurrenter på vej med batteriskifte
Nios batteriskifteteknologi er en åben standard, som andre elbilmærker gerne må benytte – dog har ingen gjort det endnu. I mellemtiden har Nio fået konkurrence fra verdens største batteriproducent CATL, der har lanceret batterielementer og batteriskiftestationer under navnet Evogo.
CATL forudser, at mindre batteri og batteriudskiftning, modsat store batterier med lang rækkevidde, er fremtiden for elbiler.