Ny elbil med 1.020 kilometer rækkevidde
Mange af dem, der overvejer en elbil har rækkevidden og opladningen som nogle af de helt store bekymringer. Til dem med rækkeviddeangst er der godt nyt, for 2024 ser ud til at byde på elbiler med meget lang rækkevidde. Det er den nye Yuanhang Y6 et af de første bud på.
Se også: Sammenlign elbilers rækkevidde og ladehastighed
Kører 1.020 km på en opladning
Yuanhang Y6 er en ny mellemstor sedan med en meget lang rækkevidde, der nok skal få sat en stopper for angsten for manglende rækkevidde. Det viser samtidig, at elbiler med meget store batteri, og dermed lang rækkevidde, er lige på trapperne.
Yuanhang er for de fleste et ukendt mærke, der er ejet af Dayun Group, der er kendte for at lave lastbiler, motorcykler og motorer. Med Yuanhang har Dayun, lige som så mange andre kinesiske bilproducenter, kastet sig over elbiler.
Yuanhang Y6 ruller ud af samlebåndet fra den 8. november med et enormt batteri. Platformen, der har fået navnet Beyond the Horizon of Drive (BHD) er udviklet i samarbejde med Bosch og Huawei.
150 kWh batteri og lynhurtig opladning
Man kan vælge mellem tre forskellige batteristørrelser i Y6: Et 88 kWh, et 100 kWh og et enormt 150 kWh.
Batteriet på 100 kWh giver Y6 en rækkevidde på 720 kilometer, mens det kæmpe 150 kWh øger rækkevidde til hele 1.020 kilometer.
Ikke nok med det, har Y6 også hurtig opladning. med 800 volt teknologi lover producenten 300 kilometers rækkevidde efter kun 10 minutters opladning.
Som man kan forvente af en elbil af denne kaliber, har den selvfølgelig også masser af hestekræfter og hurtig acceleration.
Se også: Se ifs tilbud på elbilforsikring
2024 byder på elbiler med længere rækkevidde
Vi forventer ikke, at Yuanhang Y6 kommer til Europa lige forløbig, men den fortæller derimod en hel del om fremtiden for elbiler – eller mere præcist hvad 2024 vil byde på.
Lige nu er der enkelte tilgængelige, eller på vej til at blive det, elbilmodeller i Danmark, der kører omkring 700 kilometer på en opladning: Mercedes EQS 450+ og Volkswagen ID.7.
Flere elbilproducenter er på vej med større 150 kW batteri, som forventes introduceret i løbet af 2024. Heriblandt Nio, hvor deres ET7 med 150 kW kører over 1.000 km.
Mon ikke vi vil se flere bilproducenter kaste sig over de enorme batterier, for at opnå den længere rækkevidde?
Ulempen er dog, at batterierne stadig er meget kostbare. Forbrugerne vil have billige elbiler med lang rækkevidde, og den kombination er svær.
Se også: Test af elbiler