Ny platform til elbiler lover 1.100 km rækkevidde
Stellantis har præsenteret elbilplatformen STLA Frame, der er ment til de største elbiler. Med den nye platform lover de en rækkevidde op til 1.100 km.
Se også: Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler
Elbilplatform til de største elbiler
Der ses hele tiden forbedringer til elbilernes effektivitet, rækkevidde, opladning, software og mere. I denne omgang er det bilkoncernen Stellantis med bilmærker som Citroën, Fiat, Peugeot, Opel og mange flere under deres paraply, der løfter sløret for ny teknologi.
Stellantis har præsenteret STLA Frame, der er en ny platform til elbiler, herunder både BEV (Battery-powered Electric Vehicle) og EREV (Extended Range Electric Vehicle). Platformen er ment til de største elbiler blandt sortimenterne i Stellantis’ mange bilmærker.
Et af de mest imponerende ting ved STLA Frame-platformen er dens lange rækkevidde. I et forsøg på at afhjælpe rækkeviddeangst, som stadig er en almindelig bekymring blandt potentielle elbilkøbere, kører den op til 1.100 km på en opladning. Denne imponerende rækkevidde er muliggjort af enorme batteripakker fra 159 kWh til over 200 kWh.
Med op til 350 kW hurtigopladning tager det kun 10 minutter at tilføje 161 km rækkevidde, der byder på en topmoderne 800 volt arkitektur. Bilerne forventes dertil at understøtte V2H og V2G, hvilket giver god mening med så store batterier ombord.
Den længste rækkevidde tilbydes i EREV-udgaven. EREV kan betragtes som den næste generation af plug-in hybridbiler, blot med batterier på størrelse med almindelig elbiler. Den benzindrevne motor er helt afkoblet fra bilens drivlinje og en EREV bruger en forbrændingsmotor udelukkende som en generator, hvis der skulle blive behov for længere rækkevidde. Generatoren er normalt en benzinmotor og har kun til formål at oplade batterierne, når de er ved at være flade.
“Almindelige” elbiler (BEV) på STLA Frame-platformen forventes at have en rækkevidde på op til 805 km.
Ydeevne er en stor del af STLA Frame-platformen. Den har en maksimal trækkapacitet på op til 6.350 kg og en nyttelast på 1.225 kg. Den er designet til at håndtere de tunge opgaver, som ejere af lastbiler og SUV’er kræver.
Se også: Stor test: Her er de bedste SUV’er
Ebiler på den nye platform bliver RAM 1500 og store SUV’er som kommende Jeep- og Ram-modeller, herunder Grand Wagoneer og Grand Cherokee.
Se også: Seneste nyt om elbiler, der kommer i 2024, 2025 og 2026
Perspektivering
Hvor lang rækkevidde har man egentlig brug for? Netop bekymringen om rækkevidde og opladning er en bekymring, som mange danskere der går med overvejelser om at skifte til elbil har. Derfor vælger langt de fleste elbilmodeller med lang rækkevidde og de største batterier.
Når det gælder rækkevidden i elbiler vil vi se den blive forbedret i de kommende år, men sandsynligvis kun indtil elbiler er mere udbredte og flere har fået erfaring med at køre elbil. Efter at have ejet elbil i en periode opdager man nemlig, at man slet ikke har behov for så lang rækkevidde. Og fordelen ved elbiler med mindre batterier er, at de er mere effektive, billigere og ikke mindst mere miljøvenlige.
Danskerne kører i gennemsnit cirka 45 km om dagen i bil, hvilket selv elbiler med korteste rækkevidde uden problemer med at klare. Derudover er der selvfølgelig dage, hvor man skal ud på længere køreture, hvor en lang rækkevidde er en fordel. Men de fleste har alligevel brug for en pause efter tre timers kørsel, hvor man kan kombinere lynopladning og en kop kaffe.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Vi anbefaler:
Billigste hjemmeopladning og ladeboks
Find den bedste og billigste forsikring til elbil