Ny Tesla-software gør bilen tæt på selvkørende

Tidligere på ugen rullede Tesla en betaudgave af Full Self-Driving ud til udvalgte kunder. De første test viser, at Teslas biler nu er tæt på fuldstændig selvkørende.

Tesla har i mange år haft funktionen Autopilot, som består af cruise-control på motorvejen, hvor bilen tilpasser sig bilerne omkring sig og selv følger vejens forløb, så længe der er tydelige vejstriber.

Derfra og til at være ægte selvkørende er der trods alt et godt stykke vej. Men er stort stykke af det hul har Tesla nu lukket med udrulningen af en Full Self-Driving.

Med FSD er Tesla i stand til at køre tæt på helt af sig selv inde i byen – noget som tidligere har voldt Tesla problemer, da der er mange pludselige forhindringer, lyskryds og varierede vejforløb.

Læs også: Tesla med kæmpe overskud i tredje kvartal 2020

Foto: Tesla Raj (YouTube)

Betaudgave af Full Self-Driving gør det overraskende godt

En af de få Tesla-ejere, som har betalt den nette sum af 8.000 dollar (50.000 kroner) for at få adgang til betasoftwaren, er en herre, der står bag YouTube-kanalen Tesla Raj.

I går offentliggjorde han sin reaktion på betaudgaven af Full Self-Driving. Efter at have prøvekørt den selvkørende funktionalitet rundt omkring i villakvarter og byområder, lyder dommen, at FSD er ”lidt skræmmende, fordi vi ikke er vant til det”.

I videoen ses det, at bilen selv kører uden om parkerede biler med 40-55 kilometer i timen. Dog skal man indtil videre have hænderne på rattet ligesom med Autopilot-funktionen, så helt selvkørende Teslas software altså ikke.

Det ses også, hvordan Tesla nu er i stand til at foretage sving, f.eks. i et vejkryds. Her skifter bilen selv over i venstre svingbane, kører frem mod de modkørende biler, bremser op og orienterer sig og svinger til venstre. Den automatiserede bykørsel fungerer nu også helt uden at der er vejstriber på vejene.

Funktionaliteten kan naturligvis lade sig gøre takket være de mange sensorer på bilen, der konstant scanner de omgivende objekter. I betaversionen kan man også i bilens instrumentbræt se, hvad bilens sensorer ser.

Kantsten ses for eksempel som røde streger, vejstriber ses som hvide striber, omkringliggende biler ses som blå firkanter, parkerede biler ses som røde firkanter, skillelinjen mellem vejbanerne i din køreretning og den modsatte køreretning vises som en gul streg, og til sidst vises bilens køreretning som en blå streg. Det er dog tvivlsomt, om denne visning af omgivelserne vil finde vej til den færdige software.

Tesla-direktøren Elon Musk har tidligere meldt ud, at softwaren efter planen vil blive rullet ud inden udgangen af 2020. Med lanceringen af Full Self-Driving er vi altså et godt stykke tættere på ægte selvkørende biler.

Læs også: Tesla vil kunne tilbyde en billigere elbil

Flere artikler om Tesla

Siden artiklen udkom er der kommet mere til sagen. Daniel Søgaard Hald har bragt sagen videre. 23/10/2020 kørte vi en artikel der omhandler Tesla med kæmpe overskud i tredje kvartal 2020 – Følg den videre udvikling her. Sidste ord er ikke skrevet. Se de seneste nyheder her.