Ny test af elbilers forbrug og rækkevidde – de bedste og dårligste
Hvor langt kører en elbil i virkeligheden sammenlignet med WLTP-rækkevidden oplyst af bilproducenten? Og hvilke elbiler har et lavt forbrug, og hvilke elbiler er en sand strømsluger?
Det har norske NAF undersøgt i sin halvårlige rækkeviddetest. Denne gang deltager 27 nye elbiler på det norske marked i sommertesten, og vi har deltagelse af spændende elbilmodeller som den nye Tesla Model Y, Lucid Air, Ford Capri, Kia EV3, Skoda Elroq, Audi A6 Avant e-tron, Volvo EX90, Zeekr 7X, BYD Sealion 7 og MGS5.
Se også: Se priser og bedømmelser på elbiler til familien
Test af elbilers rækkevidde
De 27 elbiler har nu gennemført testen og vi kan tage et nærmere kig på resultatet.
Elbilen med den længste rækkevidde var ikke så overraskende Lucid, der kørte hele 832 km – lang dag for personen bag rattet.
På trods af en lang rækkevidde skuffer Lucid Air dog, for den havde den største afvigelse i forhold til dens WLTP-rækkevidde på 960 km (13 %).
Efter Lucid Air var det Tesla Model 3 Long Range, BMW iX xDrive 60 og Polestar 3, som alle afvigede plus/minus 4 % – altså meget tæt på deres WLTP-rækkevidde.
Den nye Tesla Model Y overraskede ved at køre 11 % over dens WLTP-rækkevidde, hvor de nåede 653 km i testen. Den nye Zeekr 7X kørte 8 % over WLTP-rækkevidden.
Se også: Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Test af elbilers strømforbrug/effektivitet
Når rækkeviddetesten er gennemført, kan du nedenfor se de 27 deltagende elbilers gennemsnitlige forbrug i testen sammenholdt med elbilernes opgivne forbrug efter WLTP-normen. Når testen er færdig, kan du også se, hvor meget testresultatet afviger fra det opgivne strømforbrug.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler i Danmark
Forbrug er mindst lige så vigtigt som rækkevidden
Når du kigger efter ny elbil, bør du kigge efter forbruget. Det er, som i en benzin- eller dieselbil, et udtryk for, hvor dyr eller billig bilen er at køre i sammenlignet med andre biler. Hvis forskellen på rækkevidden er minimal, men der til gengæld er stor forskel på forbruget, vil det lavere forbrug i bil A have langt større betydning for dig (og din pengepung) frem for den lille betydning, som rækkevidden har.
De fleste danskere udnytter sjældent elbilers fulde rækkevidde, og en rækkevidde på 450-500 km i stedet for 600+ vil derfor ofte ikke have den store betydning i dagligdagen. Men som vi tidligere har belyst, er der flere tusinde kroner at spare om året ved at vælge en elbil med et lavt forbrug.
Hvis man ikke har mulighed for at lade sin elbil hjemme, vil rækkevidden retfærdigvis have større betydning, så man kan køre længere mellem en opladning. Her bør man dog være særlig opmærksom på ladehastighed og ladetid – noget som norske NAF tester i dag, og som vi også bringer resultatet af.
Vi har lavet et komplet overblik, så du kan sammenligne ladehastighed og rækkevidde på alle elbiler i Danmark.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
Se hvilke elbiler der er de billigste i Danmark
Markedets bedste forsikring af elbiler får du hos if