Nye regler for vinterdæk i Danmark

Det kan fremover koste dyrt, hvis dine dæk ikke lever op til den nye lov om vinterkørsel. Læs om de nye regler for vinterdæk i Danmark.

Nye regler for vinterdæk i Danmark

Fra 1. juli 2025 gælder nye regler for vinterdæk i Danmark. Bliver du stoppet af politiet med dæk, der ikke er egnede til vinterkørsel, kan det blive en dyr fornøjelse.

Se de nye regler for vinterdæk i Danmark – og få gode råd med på vejen til vinterdæk og vinterkørsel.

Se også: De bedste vinterdæk

Sådan er de nye regler for vinterdæk i Danmark

Fra juli 2025 gælder der nye regler for dæk i vinterføre. Ifølge færdselsloven må man ikke køre på “åbenbart uegnede dæk”, når vejene er dækket af sne, is eller sjap. Det betyder i praksis, at sommerdæk nu er ulovlige i vinterføre.

For at være lovlige skal dækkene bære 3PMSF-mærket (Three Peak Mountain Snowflake), der let kan kendes på et bjergsymbol med et snefnug, som dokumenterer, at dækket er testet og godkendt til vinterkørsel.

Det betyder hermed ikke, at du ikke må køre på “åbenbart uegnede dæk”, som for eksempel sommerdæk, i vinterperioden. Så længe vejene ikke er sne- eller isdækkede, er det fortsat lovligt at køre på sommerdæk.

Dæk med M+S-mærkning (Mud & Snow) kan i nogle tilfælde accepteres, men anses ikke for egnede i hårdt vintervejr. Helårsdæk er lovlige til kørsel i hårdt vintervejr, så længe de er mærket med 3PMSF.

Overtrædelse kan koste 1.000 kr. pr. dæk, altså op til 4.000 kr. for en almindelig bil.

Herunder kan du se 3PMSF- og M+S-mærkningen:

Et dæk med 3PMSF-mærke og M+S (Mudder og Sne). Foto: Michelin

Se også: De absolut bedste vinterdæk

Gode råd til de nye regler om vinterdæk og vinterkørsel

  • Skift i tide: Der opstår altid travlhed på værkstederne, når temperaturen falder. Vi anbefaler derfor, at man skifter til vinterdæk i god tid, hvor der typisk går travlhed i den omkring efterårsferien eller når temperaturen falder til under 7 grader.
  • Vælg helårsdæk med 3PMSF-mærket: Det er den sikreste og letteste løsning, både lovmæssigt og trafiksikkerhedsmæssigt. Så er du dækket ind i alt vinterføre.
  • Køb helårsdæk i god kvalitet: Der er stor forskel på helårsdæk, både i forhold til sikkerhed, støjniveau, holdbarhed og effektivitet. Vi anbefaler derfor, at man spenderer lidt mere og køber et godt helårsdæk.
  • Tjek mønsterdybden: Når loven træder i kraft vil vi med høj sandsynlighed støde på dækkontroller rundt omkring i landet. Sørg derfor for at tjekke, at der også er tilpas dybt mønster tilbage i dækkene. Lovkravet er 1,6 mm, men anbefalingen lyder på 3-4 mm for at bevare vejgrebet.
  • Dækaftale ved leasing: Leaser du en bil, leveres den som udgangspunkt altid med sommerdæk. Det er derfor dit eget ansvar som leasingtager at sikre, at bilen lever op til de nye regler om vinterdæk. Vi anbefaler, at du vælger at leje vinterdæk, for eksempel via Rubberduck, da det er nemmere og billigere end selv at købe. Alternativt kan du undersøge, om bilen kan leveres på helårsdæk med 3PMSF-mærkning. Det kan ofte lade sig gøre mod en merpris og er en praktisk løsning, hvis du ønsker at undgå dækskifte to gange om året.

Se også: Test af Rubberduck – leje vinterdæk

Perspektivering

Hvilket helårsdæk skal man vælge? Her kan du se de bedste helårsdæk og aktuelle laveste priser på dem.

Vi anbefaler:
Hvilke elbiler er Bedst i Test?
Sammenlign alle SUV’er
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Billigste elbiler i Danmark