Defekt armlæn koster Renault-ejere 48.000 kr.
Et defekt beslag på et armlæn i elbilen Renault Scenic E-Tech Electric koster ejerne 48.643,84 kr. at få skiftet, og garantien dækker ikke.
Det er endnu et eksempel på, at elbiler er exceptionelt dyre i reparationer – læs om den absurte sag med armlænet her.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Et armlæn til en femtedel af elbilens pris
Da Morten Jespersen fra Ryomgård skulle have udskiftet et knækket beslag i armlænet på sin næsten nye Renault Scenic E-Tech, troede han, at regningen ville lande på et par tusinde kroner. I stedet lød fakturaen på præcis 48.643,84 kr. – og det er uden omkostninger til arbejdstid.
Armlænet, der rummer opladningsstik og kopholdere, er lavet af plastik, men prisen for udskiftning har chokeret både Morten og andre ejere, der har oplevet samme problem. Flere mistænker en konstruktionsfejl, men Renault Danmark afviser, at garantien dækker og kalder det en “yderlig påvirkning”.
Selvom Renault erkender, at prisen er “meget høj”, fastholder de beløbet og opfordrer kunder til at anmelde skaden til forsikringen. For Morten er regningen dog uacceptabel og han nægter at betale de knap 50.000 kr., så reparationen vil koste.
Sagen rejser endnu en gang spørgsmål om, hvor dyre elbiler kan være at reparere, selv når det blot gælder små og tilsyneladende simple dele.
Se også: De bedste elbiler i Danmark
Elbiler er dyre i reparationer
Ovenstående sag er endnu et eksempel på, at elbiler kan være ekstremt dyre at reparere.
Armlænet i Renault Scenic Electric er ikke en klassisk elbil-komponent, men det er en specialudviklet del til netop denne model. Og netop dér ligger en stor del af problemet: Mange dele og komponenter til elbiler er skræddersyet til hver enkelt model, hvilket både gør dem dyrere og udelukker muligheden for at finde uoriginale reservedele.
De specialbyggede dele betyder samtidig, at der kan være lang leveringstid, især på kinesiske modeller, hvor der endnu ikke er etableret reservedelslagre i Europa.
Efterhånden som elbiler bliver mere avancerede og teknologitunge, risikerer reparationerne at blive endnu dyrere.
Derfor er det et godt råd at vælge en elbil med en solid garanti. Forskellen mellem de bedste og dårligste garantier er nemlig stor.
Men som eksemplet med Renault Scenic viser, hjælper selv en garanti ikke altid. Og det efterlader forbrugerne med en regning, de færreste finder rimelig.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Perspektivering
Hvilke elbilmærker har den bedste garanti i Danmark? Her kan du få et overblik over garantier på elbiler.
Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Refusion af elafgiften – hvordan gør man?
Sådan passer du bedst på elbilens batteri