Elektrisk Renault 5 kan blive billigere end forventet

Den kommende elektriske Renault 5 kan blive både billigere og få længere rækkevidde end forventet. Læs hvordan Renault har tænkt sig at opnå dette.

Elektrisk Renault 5 kan blive billigere end forventet

Renault er på vej med en elektrisk udgave af hatchbacken, Renault 5, der så dagens lys i 1972 og endte med at opnå status som kultbil. Den nye udgave af Renault 5 fastholder nogle af de velkendte designlinjer, men byder på topmoderne indmad. Dertil bygges Renault 5-elbilen på en ny platform, der kan give den en overraskende lav pris.

Se også: Sammenlign alle specifikationer på elbiler

Stærk platform til små biler

Den kommende Renault 5 baseres på en ny CMF-B EV-platform, der er udviklet in-house specifikt til små biler. CMF-B EV-platformen siges at være stærk og kunne indeholde store batterier, der kan give den kompakte elbil en lang rækkevidde.

Platformen skal også bruges til andre biler fra Renault, samt til biler fra Renaults søstermærker, som Renault har en alliance med – Alpine, Dacia og Nissan.

Ni kamuflerede Renault 5 har kørt rundt i det nordlige Sverige for at teste vinterkørsel, batteriydelse og meget andet inden bilen gøres klar til officiel lancering.

Den nye CMF-B EV platform til elbiler er 30% billigere at producere end den som anvendes til den lille Zoe. Platformen er baseret på CMF-platformen, som i dag anvendes til blandet andet Renault Clio og Renault Captur, mens chassiet er blevet tilpasset til det lave tyngdepunkt som bilen får grundet batteripakken.

Læs også: Test af Renault Megane Electric

Den nye platform, som Renault 5 bygges på.

Stjæler komponenter fra andre Renault-biler

Faktisk er hele 70 procent af komponenterne i Renault 5 taget direkte fra Renault Clio og Captur, mens elmotoren er hentet i Renault Megane Electric. Man har dog gjort enheden hele 20 kilo lettere end i Megane ved at sammenbygge blandt andet DC-konverteren og batteriladeren.

Også batteripakken er anderledes end i Zoe. Man har fire store moduler i stedet for de 12, der er i Zoe.Ved denne teknik har man sparet yderligere 15 kilo.

Med lettere chassis, lettere motor og lettere batteripakke opnår man også en længere rækkevidde end dagens 385 kilometer i Zoe. Hvor lang en rækkevidde Renault 5 får er endnu ikke afsløret.

Den elektrificerede Renault 5 forventes at komme på markedet i andet halvår af 2024.

Se også: Få billigste pris på elbilforsikring hos If