Første indtryk og test af Renault Scenic E-Tech Electric
Masser af plads, høj komfort, lækkert design, lang rækkevidde og brugervenlig teknologi. Den nye Renault Scenic E-Tech Electric virker som en fremragende elbil til familien.
Se også: Test af Renault Scenic E-Tech Electric
Vores første indtryk af Renault Scenic E-Tech Electric
Mobilsiden.dk fik mulighed for at testkøre en af de mest ventede nye elbiler i 2024, der meget snart lanceres i Danmark: Renault Scenic E-Tech Electric.
Den første fuldelektriske Scenic er Renaults vigtigste elbil til dato. Der er her tale om en familievenlig elbil i mellemklassen med god plads og siddepladser til 5 personer, fine specifikationer, masser af udstyr og en meget skarp pris.
Dog lander Scenic Electric et sted, hvor konkurrencen er enorm. Her finder man alternativer som Tesla Model Y, Nissan Ariya, Hyundai Ioniq 5, Skoda Enyaq, Volkswagen ID.4 og jeg kunne blive ved. Kan den elektriske Scenic klare sig? Det mener vi nok den kan.
Se også: Priser og billeder på kommende elbiler i Danmark
Høj på komfort
Hvor Scenic først imponerer er på designet og kvaliteten. Scenic er en nydelig bil, der heldigvis ikke prøver at ligne en futuristisk og aerodynamisk elbil (Hej Mercedes-Benz!). Designet er moderne og stilrent.
Også indvendigt er den batteridrevne Scenic en fryd for øjet. Fra førersædet ligner den Megane Electric til forveksling, men det gør bestemt ikke noget. Materialerne er i god kvalitet og Scenic virker bestemt til, at være godt skruet sammen. Her er anvendt en hel del plastik, men i en god kvalitet. Samtidig har Renault været gode til at bruge stof på store overflader, som både gør noget godt for designet og kvalitetsfølelsen.
Indvendigt bliver man overrasket over, hvor god plads der er i den og hvor høj komforten er. Stofsæderne er ekstremt komfortable og der er godt med plads til både ben og hoveder på bagsæderne. Gulvet er helt fladt, så den femte passager sidder også ganske komfortabelt.
Scenic er oplagt som familiebil – og det er da også noget Renault dyrker i den. For eksempel er der på bagsædet to mobil- eller tabletholdere og hele fire USB-C indgange. Og bagagerummet på 545 liter er stort nok til de fleste børnefamilier. Desværre har den ikke et frunk.
Se også: Sammenlign elbiler i Danmark på pris og kvalitet
Se flere billeder af Renault Scenic E-Tech Electric længere nede i artiklen.
Hvordan er Scenic Electric på vejen?
Hvordan er køreoplevelsen i Renault Scenic E-Tech Electric? Også her er der først og fremmest fokus på komfort.
Selvom Scenic Electric er en mellemstor elektrisk familiebil med et stort batteri, føles den lettere end mange af dens konkurrenter. Vægten er dog også en hel del under en konkurrent som Volkswagen ID.4.
På vejen er Scenic mere komfort end sport. Affjedringen er til den bløde side, styringen er afslappet og bilen føles mindre end den er. Køreoplevelsen underbygger, at Scenic er ment som familiebil.
Det betyder, at Scenic ikke har let ved at få adrenalinen til at pumpe, bringe et smil på læben og generelt ikke er “sjov” at køre. I stedet er den rolig, behagelig og enkel – og som familiebil giver det jo egentlig god mening.
Med en 0-100 km/t tid på 7,9 sekunder er Scenic langtfra den hurtigste elektriske SUV på markedet, men hurtig nok til langt de fleste. Til gengæld er rækkevidden på op til 625 kilometer ganske flot.
Se også: Test og anmeldelser af elbiler i Danmark
Et fantastisk infotainmentsystem
Renault har taget både førerskærm, infotainmentskærm og softwaren fra Megane Electric og sat ind i Scenic – og heldigvis for det. Infotainmentsystem, der er baseret på Googles Android Automotive, er nemlig et af de absolut bedste på markedet.
Begge skærme er i god kvalitet, softwaren er meget brugervenlig, har mange gode funktioner og så er den flot designet. Det er let at nå infotainmentskærmen ved kørsel, men man kan også blot bruge Google Asisstent til at styre funktioner i bilen.
Der er adgang til Googles store appbutik i softwaren, hvor man kan hente alle sine yndlingsapps. Man kan dog også bruge både Apple CarPlay og Android Auto, hvis man foretrækker det.
Se også: Guide til opladning af elbil i hjemmet
Var alt bare godt?
Vi har fået et meget positivt første indtryk af Scenic Electric, men som med så meget andet er den ikke perfekt. Her er nogle af de ting, som vi lagde mærke til i vores testkørsel.
Der er desværre ikke rigtig One-Pedal Drive. Slipper man speederen bremser den, men ikke til et fuldt stop. Et tryk på bremsepedalen er nødvendigt. Vi havde godt nok sat den på maksimal regenerativ opbremsning, men den kunne efter vores smag sagtens være kraftigere.
Scenic virker til at være godt lydisoleret og der er meget lidt dækstøj på motorvejen – til gengæld oplevede vi vindstøj fra begge sidespejle.
Testbilen var Scenic E-Tech Electric med 60 kWh batteri og Techno-udstyrspakken. Det betyder, at den var udstyret med er standard lydsystem. Lydkvaliteten var ikke imponerende, men derimod mere gennemsnitlig. Man kan dog opgradere til et bedre Harman Kardon lydanlæg.
Stor test af Renault Scenic E-Tech Electric på vej
Der er meget mere at sige om Renaults nye Scenic E-Tech Electric. Heldigvis får vi snart mulighed for at teste den i en hel uge, hvorefter vi bringer en stor og grundig test af den.
Billeder af Renault Scenic E-Tech Electric
Pris og tilgængelighed
Renault Scenic E-Tech Electric har fået en dansk pris fra 309.990 kr. Skal man have det store batteri starter den ved 364.990 kr. Priser på privatleasing kan vi snart afsløre.
Renault forventer – hvis alt går vel – at Scenic E-Tech Electric lander i Danmark i uge 24.
Se også: Alle elbiler fra Renault på vejene i Danmark
Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Her er de absolut billigste elbiler på de danske veje
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Ladeløsning med serviceaftale