Salget af elbiler falder i EU – fremgang i Danmark

I EU er salget af elbiler faldet med knap 6 procent i 2024, men i Danmark er salget gået forrygende, viser nye tal fra ACEA.

Salget af elbiler falder i EU – fremgang i Danmark

Antallet af solgte elbiler i EU er faldet med 5,9 procent i 2024 sammenlignet med i 2023. Hvor det i 2023 blev til i alt 1.538.106 elbiler, blev det kun til 1.447.934 i 2024. Det viser nye tal fra ACEA, der er den europæiske sammenslutning af bilproducenter.

I Tyskland, som hidtil har været det klart største europæiske marked for elbiler, blev der solgt 27,4 procent færre elbiler i 2024 end i 2023. Med kun 380.609 solgte elbiler i 2024 mod 524.219 året forinden er det ikke længere Tyskland, men derimod Storbritannien, som er Europas største marked for elbiler. Her blev der nemlig solgt 381.970 elbiler i 2024 – en fremgang på 21,4 procent.

Årsagen til den markante tilbagegang i Tyskland er, at de tidligere incitamenter til at købe elbil er blevet udfaset.

Se også: Se alle de mest populære elbiler

Elbilsalget vokser 42 procent i Danmark

I Danmark går det anderledes godt. I 2024 er der blevet solgt 89.199 elbiler, hvilket er 26.484 flere eller 42,2 procent flere elbiler end i 2023.

Faktisk er der intet andet land med flere solgte elbiler, som er vækstet lige så meget som Danmark. I alle de lande, som sælger flere elbiler end Danmark, er salget gået mindre frem end i Danmark – eller ligefrem gået tilbage.

I Danmark er elbilerne virkelig slået igennem og udgør nu 51,5 procent af alle nyregistreringer – og hvis de planlagte afgiftsstigninger ikke realiseres, kan vi forvente, at elbilerne udgør 70-75 af nyregistreringerne i 2025.

“Selvom vi er meget tilfredse med den danske udvikling, er vi ærgerlige over, at udviklingen er gået den anden vej i EU. Den grønne omstilling er vigtig for hele regionen, og derfor er det afgørende, at der igen kommer tempo på det europæiske elbilsalg. Resultaterne i EU viser tydeligt, at udviklingen er tæt knyttet til politiske initiativer og økonomiske incitamenter, og det er derfor en nødvendighed, at der er politisk opbakning til omstillingen af transporten,” siger Mads Rørvig, der er administrerende direktør i Mobility Denmark.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Se salgstal for elbiler i 2024 i EU

Se alle salgstallene for elbiler i EU nedenfor:

Land 2024 2023 Ændring
Belgien 127.703 93.285 +36,9
Bulgarien 1.665 1.874 -11,2
Cypern 1.193 788 +51,4
Danmark 89.199 62.715 +42,2
Estland 1.320 1.445 -8,7
Finland 21.868 29.535 -26,0
Frankrig 290.614 298.219 -2,6
Grækenland 8.707 6.379 +36,5
Holland 132.166 113.967 +16,0
Irland 17.459 22.852 -23,6
Italien 65.620 66.287 -1,0
Kroatien 1,793 1,637 +9,5
Letland 1.270 1.787 -28,9
Litauen 1.779 2.105 -15,5
Luxembourg 12.778 11.033 +15,8
Malta 2.886 1.515 +90,5
Polen 16.564 17.070 -3,0
Portugal 41.757 36.390 +14,7
Rumænien 9.795 14.438 -32,2
Slovakiet 2.227 2.346 -5,1
Slovenien 3.148 4.330 -27,3
Spanien 57.374 51.611 +11,2
Sverige 94.333 112.179 -15,9
Tjekkiet 10.920 6.680 +63,5
Tyskland 380.609 524.219 -27,4
Ungarn 8.656 5.799 +47,7
Østrig 44.622 47.621 -6,3
EU 1.447.934 1.538.106 -5,9

Se også: Hvilke elbiler er Bedst i Test?

Perspektivering

Vil du se flere tal for, hvor mange elbiler der bliver solgt i Danmark? På Mobilsidens statistikside kan du se unikke tal og statistikker over salget af elbiler den seneste måned, det seneste år og gennem tiden.

Vi anbefaler:
Se priser på de billigste elbiler
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027
Fordele ved at privatlease elbil
Stor guide til opladning af elbil i hjemmet