Salget af kinesiske elbiler i Europa er næsten halveret

I juli, hvor den højere EU-importtold er trådt i kraft, er salget af kinesiske elbiler faldet med 45 procent sammenlignet med juni måned.

Salget af kinesiske elbiler i Europa er næsten halveret

Salget af kinesiske elbiler var markant lavere i juli end måneden før. Salget af kinesiske elbiler blev næsten halveret med en tilbagegang på 45 procent. Til sammenligning gik salget for alle elbiler gik tilbage med 36 procent.

Registreringen af elbiler faldt i juli, da EU’s forhøjede told på kinesisk producerede biler trådte i kraft Foto: Bloomberg

Det viser en rapport fra Bloomberg baseret på data fra DataForce, som har samlet tal på tværs af 16 medlemslande, der har rapporteret salgstal for juli.

Se også: De mest populære elbiler i Danmark

Fra 10 til 8,5 procent af salget

I begyndelsen af sidste måned indførte EU ekstra importtold på elbiler fremstillet i Kina på mellem 17,4 og 37,6 procent alt efter bilproducent.

Det kraftige fald i salget i juli er ikke noget endegyldigt bevis på, at importafgifterne virker. I juni hev mange EU-lande et stort antal kinesiske elbiler hjem for at undgå toldstraffen. Derfor giver tallene et forvrænget billede.

Kinesiske mærkers andel af indregistrerede elbiler faldt, da EU’s forhøjede told trådte i kraft. Foto: Bloomberg

Hvis man sammenligner salgstallene med dem fra maj i stedet for juni, kan man kun se et lille fald. Der er dog også sæsonudsving i salget af biler, så det kan være svært at sammenligne forskellige måneder af året.

Elbiler fra kinesiske mærker er blevet meget populære på det seneste – også i Danmark. Modeller fra Xpeng, Polestar, Volvo og BYD er alle iblandt de 30 mest solgte elbiler i 2024. De kinesiske producenter erobrer også flere og flere markedsandele i flere europæiske lande.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

Ulovlig statsstøtte

Europæiske bilproducenter og EU mener, at der er tale om unfair konkurrence, fordi kinesiske producenter får mere statsstøtte end europæiske virksomheder. EU hævede derfor importafgiften på kinesiske køretøjer, så de eksisterende 10 procent i importtold i tillæg med den ekstra sats pålægger producenter af kinesisk producerede biler op til 47,6 procent i importtold.

De højere toldsatser i EU er angiveligt til stor frustration hos de kinesiske myndigheder, som i nogen tid tænkt på foranstaltninger som modsvar til EU’s træk. Vi har dog endnu ikke set sådanne.

EU’s toldhammer har allerede fået flere kinesiske producenter til enten at bygge eller udvide eksisterende fabrikker i Europa eller USA for at undgå tolden. Dermed lader det til, at EU’s told i et eller andet omfang har haft den ønskede effekt.

Vi anbefaler:
Se hvilke elbiler der er Bedst i Test
Elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
Danmarks billigste elbil
Bliv klogere på elbilforsikringen