Slut med elafgiftsrefusion for elbilejere med solceller
Har man solceller i sin husstand, har der hidtil kun været kun to ladeudbydere, som har tilbudt elafgiftsrefusion for strøm, som hentes fra elnettet, til opladning af elbilen i hjemmet: Clever via ladeløsningerne Clever Box og Clever One samt Looad med ladeløsningen Looad Connect.
Se også: Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Clever og Looad opdaterer vilkår
Begge ladeudbydere har 2. december opdateret deres vilkår, hvori de nu oplyser, at de ikke længere tilbyder elafgiftsrefusion, hvis man har solceller i sin husstand. Det gælder, uanset hvilken gruppe solcelleanlægget er registreret i.
Dermed er det slut med at få refunderet elafgiften for den del af strømmen, der hentes fra elnettet, hvis man har solceller i sin husstand. Dermed er der ikke længere nogen ladeudbydere, som giver denne mulighed.
I sine opdaterede vilkår, som gælder fra 2. december 2024, oplyser Clever:
”Hvis du er registreret som nettoafregnet egen-producent (VE-anlæg, fx solceller eller egen vindmølle) foretages modregning på tilsvarende måde, som beskrevet i § 24.1, bortset fra at du ikke får modregning af elafgift. Dette gælder også, selvom du har elvarme. Det betyder, at du ikke får ”tilbagebetalt” elafgift af den strøm, der er forbrugt til opladning på Cleverladeboksen, uanset om strømmen kommer fra elnettet og dermed uanset om du betaler elafgift.”
I Looads opdaterede vilkår oplyser ladeudbyderen nu følgende: ”For kunder med egen-produktion af strøm – såsom solceller – gælder det, at der ikke kan udbetales refusion af elafgiften.”
Tidligere fremgik det af Looads vilkår, at det ”for kunder med egenproduktion af strøm – såsom solceller – gælder, at der kan udbetales refusion af elafgift på den del af opladningen via ladeboksen, som hentes fra elnettet.” Men det er altså ikke længere muligt.
Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet
Ladeudbydere må ikke refundere elafgift, hvis man har solceller
Ingen af de to ladeudbydere har sat ord på baggrunden for at fjerne muligheden for, at solcelleejere kan få refunderet elafgiften på strøm fra elnettet brugt til opladning af elbilen.
Årsagen til de ændrede vilkår skal findes hos SKAT og Skatteministeriet, som ændrede sin vejledning over for ladeudbyderne i sommeren.
11. november svarede skatteminister Rasmus Stoklund (S) på et spørgsmål i Skatteudvalget fra Frederik Bloch Münster (KF), som bad ministeren redegøre for, hvor langt ministeriet er i arbejdet med at se på, om refusionsordningen for elbiler er indrettet på den mest hensigtsmæssige måde.
I svaret oplyser skatteministeren blandt andet følgende:
”En ladeoperatør kan ikke få refunderet elafgift på vegne af en privatkunde, når kunden har etableret et solcelleanlæg med mulighed for produktion af afgiftsfritaget elektricitet på den samme adresse. Årsagen er, at opladningen i disse tilfælde ikke udelukkende er sket med elektricitet, hvoraf der er afregnet elafgift. Det er således ikke muligt at dokumentere, i hvilket omfang der er anvendt elektricitet til opladningen, hvoraf der er afregnet afgift.”
Hos Clever er man ærgerlige over ændringen og er uforstående over for, at danske elbilister med solceller på hustaget nu straffes for at ville den grønne omstilling.
“Der mangler en vejledning på området. Der er kommet en afgørelse, men man forsøger ikke at løse problemet, og det går ud over dem med solceller på taget, som gerne vil den grønne omstilling, og som kører grønt. Det bliver de straffet for. Vi håber på, at der kommer en god løsning inden for den nærmeste fremtid,” siger Michael Holme, der er senior product manager hos Clever.
Vi har også forsøgt at få en kommentar fra Looad, men har endnu ikke fået svar.
Perspektivering
Teknisk er der intet til hinder i at lade ladeudbydere lave en afregning af den mængde strøm, som time for time bruges til opladning af elbilen, hvor meget strøm der købes fra elnettet og hvor meget elafgiftsrefusion man derved er berettiget til.
Alligevel straffes de mange danskere, som har bidraget til den grønne omstilling ved at opsætte solceller i husstanden, nu hvor et af incitamenterne for at få opført solcellerne forsvinder.
Om der bliver fundet en bedre løsning for danskere med solceller og elbiler, vil tiden vise.
Vi anbefaler:
Kommende elbiler i 2024, 2025 og 2026
Se priser på de billigste elbiler i Danmark
Test og anmeldelser af elbiler
Hvilke elbiler er Bedst i Test?