Stort gennembrud i trådløs opladning af elbiler

Trådløs opladning er en mindre besværlig måde at oplade elbilen på. Med en standard for branchen er teknologien tættere på end nogensinde.

Stort gennembrud i trådløs opladning af elbiler

Flere bilproducenter, herunder Volvo og Hyundai, udvikler og tester trådløs opladning af elbiler. Den trådløse opladning gør det muligt at lade ladekablet blive i bilen og i stedet holde på en parkeringsplads, der helt trådløst oplader bilen. Det lyder smart – og det er nu tættere på at blive en realitet end nogensinde før. Nu har trådløs opladning til elbiler nemlig fået en standard.

Se også: Nyheder om elbiler

Trådløs opladning til elbiler på vej?

Trådløs opladning er i dag meget almindeligt på smartphones, hvor selv Apples iPhones har haft det i flere år. På biler fungerer det på samme måde som i smartphones, blot med højere effektniveauer og med meget større batterier. Efter at have set forskellige producenter teste hvor langt de er med teknologien, syntes nyheder om netop trådløs opladning at være udeblevet.

Se også: De 10 mest energieffektive elbiler i 2022

De første elbiler med trådløs opladning på vej

Men bag kulisserne har ingeniørere været i gang med at udarbejde en industristandard, hvilket på vej af en konsolidering af industrien. Denne standard er nu færdig, og de første elbiler med fabriksmonterede trådløse opladningssystemer er begyndt at dukke op. Og det er slet ingen tvivl om, at potentialet i trådløs opladning af elbiler er stort.

Tilbage i 2015 var det chipproducenten Qualcomm, der kunne fremvise Halo. Dengang fremviste Qualcomm en BMW i8 plug-in hybrid, der kunne oplades trådløst med deres teknologi. Og de er ikke de eneste, for flere producenter har også været i gang længe, herunderWiTricity, der efter en investering fra Toyota testede trådløs opladning af biler tilbage i 2010.

Og nu er der altså blevet udviklet en standard for trådløs opladning af elbiler, hvilket er et stort skridt i den rigtige retning.

“Vi er fuldt ud engageret i en ny standardiseringsgruppe, der blev oprettet i SAE – Society of Automotive Engineers – for at fastsætte en global standard”, forklarede Alex Gruzen, WiTricitys administrerende direktør.

“I oktober 2020 var det ratificeret og færdigt,” sagde Gruzen.

Det betyder, at flere bilproducenter i dag er i gang med at indbygge denne standard for trådløs opladning i deres kommende elbiler.

Et meget tidligt eksempel er Genesis GV60 – et premium bilmærke under Hyundai – der i hjemlandet kan udstyres med trådløs opladning. Genesis installerer trådløse opladningsplader ved deres egne ladestationer. Tre bilproducenter er allerede begyndt at tilbyde trådløs opladning i Kina, og flere vil komme til i 2023.

Hvad med effektivitetstabet?

Men er trådløs opladning af elbiler ikke både langsommere og har et stort tab af energi? I første omgang er det ikke den hurtigste opladning, men derimod virker teknologien rimeligt effektiv. Alex Gruzen afviser, at den trådløse opladning er meget mindre effektiv, end at oplade med et kabel:

“Når vi taler om vores system, taler vi om, at de er 90-92 procent effektive”, sagde han. “Men det er fra ende til ende; det er fra nettet hele vejen til batteriet i din bil. Og hvis man ser på det tilsvarende for plug-in-opladning, ligger det normalt i midten til toppen af 80’erne; [for] de bedste på markedet har det ligget på omkring 94-94,5 procent.”

Se også: Test af elbiler