Suzuki satser på små, lette og billige elbiler

Japanske Suzuki ser kompakte og lette køretøjer med små batterier som nøglen til prisbillige elbiler - uden at gå på kompromis med rækkevidden.

Suzuki satser på små, lette og billige elbiler

Hos Suzuki mener man, at kompakte og lette elbiler med små batterier er vejen frem. Den første elbil fra Suzuki kommer til næste år.

Se også: Sammenlign specifikationer og priser på elbiler

Satser på elbiler med små batterier

Suzuki har annonceret planer om at reducere vægten på sine biler og SUV’er med helt op til 100 kg – samtidig med at sikkerheden øges – som en del af sin “teknologistrategi” mod elektrificering.

Den japanske bilproducent sigter mod reduktioner på op til 100 kg i hele sortimentet inden 2034. Suzuki fremstiller allerede små, billige og brændstofeffektive benzinbiler og planlægger at anvende samme tilgang til elektrificering. Det er Suzukis plan at benytte mindre batterier, der med en lav vægt på bilen vil give en lang rækkevidde. De små batterier vil dertil reducere produktionsomkostningerne.

“Hvis et køretøj er tungt, er vi også nødt til at gøre batteriet og motoren større for at få en lang rækkevidde og god ydelse,” sagde Suzukis chef for bilteknologi, Tatsuya Matsushita, ifølge Reuters.

Suzuki sagde også, at de arbejder på at udvikle software og avancerede førerassistanceteknologier, som de håber vil hjælpe med at reducere trafikpropper på overbelastede veje i for eksempel Indien, som er et vigtigt marked for bilproducenten.

Se også: Test og anmeldelser af elbiler

eVX bliver den første elbil fra Suzuki.

Se også: Disse elbiler kommer i 2024, 2025 og 2026

Første elbil fra Suzuki

Suzuki vil lancere sin først elbil i 2025, som forventes at være baseret på eVX konceptbilen. Det endelig design skulle mindre meget om konceptbilens.

Suzuki eVX er en kompakt elektrisk SUV på 4,3 meter og god plads takket være stor akselafstand. Batteriet på 60 kWh giver den en rækkevidde på op til 500 km ved bykørsel.

Se også: Billeder, specifikationer og pris på Suzuki eVX

Strategien kommer, fordi de eksisterende bilproducenter står over for stigende konkurrence fra billigere elbiler fra Kina, hvilket har resulteret i toldsatser og ny lovgivning i både Europa og USA.

Se også: De billigste elbiler i Danmark

Vi anbefaler:
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
Guide til den bedste forsikring af elbiler