Tesla er det mest værdifulde bilbrand i verden

Teslas brand er nu det mest værdifulde inden for bilbranchen efter et stort spring frem - de overfår dermed brands som Mercedes-Benz og Toyota.

Tesla er det mest værdifulde bilbrand i verden

Den amerikanske producent af elbiler har overhalet Mercedes-Benz og Toyota og overtaget førstepladsen med en brandværdi på 66,2 milliarder dollars.

Tesla har netop overhalet Mercedes-Benz og Toyota og sat sig på førstepladsen som verdens mest værdifulde bilmærke, når det gælder brandværdi.

Det betyder et hop to pladser op ad listen med en ny vurdering på 66,2 milliarder dollars.

Se også: Priser på elbiler

Positivt 2023 efter et par svære år

Tesla har haft et par svære år på det seneste, men indtil videre har 2023 været positivt for selskabet. De begyndte året med at skære ned på priserne på sine biler, noget der ikke ligefrem faldt i god jord hos konkurrenterne.

Aktierne er stadig ikke helt oppe i de niveauer, investorerne måske håbede på, men Tesla stiger stadig i værdi i en tid, hvor det går det modsatte vej for mange andre bilmærker.

Ifølge konsulentfirmaet Brand Finance, der holder øje med forskellige mærkers værdi inden for en række segmenter, så er Teslas vurdering steget med 44 procent, så de havner på førstepladsen.

Se også: Test af elbiler

Øget brandværdi kan øge salget for Tesla

Brand Finance overvåger 5.000 mærker, og udgiver hvert år over 100 rapporter, hvor de rangordner mærkerne. Den årlige Brand Finance Automotive Industry-listen indeholder både de mest værdifulde, men også de stærkeste mærker inden for bilindustrien.

I Brand Finance-rapporten kan man læse, at det er første gang, Tesla har ligget i toppen af firmaets liste over mest værdifulde mærker. Her står også, at det er første gang en bilproducent, der ikke producerer benzinbiler, ligger nummer et på listen. Valuation Director hos Brand Finance, Alex Haigh at denne vækst i brandværdi er et positivt tegn for Tesla, da det indikerer, at forbrugerne anerkender og værdsætter brandet mere, hvilket potentielt kan føre til øget salg og indtjening i fremtiden.

”Bilindustrien er meget konkurrencepræget, så for Tesla er det en bemærkelsesværdig præstation og et bevis på værdien af Tesla-brandet at opnå denne vækst i brand value,”, understreger Alex Haigh.

Haigh slår fast, at i takt med, at Tesla fortsætter sin færd, bliver selskabet nødt til at arbejde hårdt for at forsvare sin position.

Se også: Find billig elbilforsikring

Langt op til Amazon, Apple og Google

Kigger vi udover bilproducenter, så topper Amazon med en brandværdi på 299,28 milliarder dollars, mens Apple og Google er lige efter med henholdsvis 297,51 og 281,38 milliarder dollars i brandværdi.