Tesla gør klar til trådløs opladning af elbiler
Tesla har ikke givet nogen detaljer om, hvornår og eller om trådløs opladning til elbiler kommer. Dog har de givet løfte om muligheden for daglig opladning uden at skulle administrere opladningsstik morgen og aften, hvilket indikerer, at trådløs opladning er en teknik, som selskabet tror på.
Det skriver flere amerikanske medier med fokus på elbiler.
På en slide under Teslas Investor Day i sidste uge var der for eksempel på den ene side, hvad der så ud til at være et billede af den sydcaliforniske diner og Supercharger-station, som Tesla længe har teaset for. På den anden side af præsentationen var der en trådløs opladningsplade under en garageparkeret Tesla Model S.
Se også: Sammenlign priser på leasing af elbiler
Trådløs opladning til elbiler i samarbejde med WiTricity
WiTricity, en af de førende virksomheder, der fokuserer på induktiv EV-opladning til personbiler, er blevet spurgt til, om det viste eksempel med en Tesla-bil er deres eller en licenseret form af deres teknologi. Det ønsker de ikke at kommentere på.
WiTricity er interessante i den henseende, da de har udstyret både en Tesla Model 3 og Ford Mustang Mach-E med trådløs opladningsteknologi til demonstrationsformål. Det er også den eneste virksomhed, der leverer teknologien til en fabriks OEM-applikation uden for Kina med Genesis GV60 på sit hjemmemarked i Sydkorea.
Se også: Bedste elbilforsikring
Tror på gennembrud i 2025/2026
Selskabet forventer et vendepunkt på markedet omkring 2025 eller 2026, når en bredere vifte af luksusmodeller og derefter massemarkedsmodeller tilbyder teknologien som en indbygget funktion eller som en tilkøbsmulighed.
Hvis Tesla indfører teknologien i vid udstrækning omkring dette tidspunkt, kan det være med til at sænke omkostningerne for teknologien betydeligt, vurderes det.
Se også: Bedømmelse af elbiler
Tesla arbejder på tovejsopladning til elbiler
Tesla fortalte også om en anden nyhed, nemlig tovejsopladning. Det er der blevet et øget fokus på og den teknik kan spille en rolle i stabiliseringen af nettet. Med tovejsopladning kan en opladet elbil kobles til for eksempel husets elnet og levere den nødvendige strøm.
Elbilen kan tankes op med strøm, når det er billigst og så afgive strøm til huset, når det ellers ville have været dyrt at bruge strøm på normal vis.
På CES i januar teasede Stellantis en induktiv opladningsrobot for Ram, der er koncernens lastbilmærke. Den vil måske gøre det muligt at foretage opladning uden at skulle parkere på nøjagtig samme sted hver dag.