Tesla bruger sit store overskud per solgte bil som våben

Med en af de højeste marginaler per solgte elbil kunne Tesla reducere priserne markant. Men flere prisnedsættelser kan få konsekvenser, mener ekspert.

Tesla bruger sit store overskud per solgte bil som våben

Tesla smed fornylig en voldsom bombe på bilmarkedet, da de sænkede prisen på deres populære elbiler Model Y og Model 3 med op mod 130.000 kroner.

Ifølge en artikel fra Reuters med titlen: ”Tesla uses its profits as a weapon in an EV price war” startede Elon Musk priskrigen ved at bruge Teslas ”overlegne overskud som våben.”

I anden halvdel af 2022 så vi, hvordan Teslas estimerede ordrereserve hele tiden blev mindre til under 100.000 biler ved udgangen af december. Man kan dermed sige, at det nærmere er markedsforholdene, der har været årsagen til Teslas træk.

Tesla tjener langt mere på deres biler

Det interessante i Reuters artikel er delen om selskabets profitabilitet. Ifølge artiklen kan Tesla tjene flere gange så meget per bil end store bilproducenter som Volkswagen, Toyota og Ford.

Læs også: Tesla tjener otte gange mere per bil end Toyota

Tesla tjente 15.653 dollars i bruttofortjeneste per solgte køretøj i tredje kvartal af 2022 – mere end dobbelt så meget som Volkswagen, fire gange så meget som det tilsvarende tal hos Toyota og fem gange så meget som Ford, ifølge en analyse, som Reuters har lavet.

Tesla har dog en noget anderledes forretningsmodel end andre store bilproducenter (direkte salg vs. forhandlere), hvilket gør det umuligt direkte at sammenligne dem, idet en del af indtjeningen hos de andre bilproducenter går til de fysiske bilforhandlere.

Det er dog sandt, at den grundlæggende fordel for Tesla var deres lavere produktionsomkostninger, hvilket gjorde det muligt at have en høj indtjening og dermed også sænke prisen, når det var nødvendigt.

Lavere priser kan betyde flere ordrer og dermed også mulighed for at fortsætte udvidelsen af virksomheden. Samtidig kan andre producenter stå i en helt anden situation, afhængigt af om de også har mulighed for at reducere priserne.

Kan ende med at blive et discount-elbilmærke

Med det store prisfald er de to Teslaer tilbage i noget der ligner 2020-priser. Ejere af Tesla har mærket, hvordan nye risici ved at købe en elbil dukker op ud at det blå. Alt tyder dog på, at andre producenter af elbiler ikke vil sætte priserne på deres elbiler ned. I mellemtiden går der rygter om endnu et kommende prisfald hos Tesla.

Fortsætter det på den måde, kan det få konsekvenser for Tesla, mener elbilekspert og chefredaktør på mobilsiden.dk, Daniel Søgaard Hald:

“Holder de andre store elbilproducenter fast i nuværende priser, mens Tesla forsætter med at sætte prisen ned, kan det sætte Tesla i et dårligt lys. Store prisfald kombineret med Teslas meget omtalte tvivlsomme byggekvalitet kan betyde, at forbrugerne med tiden vil se det som et discount-elbilmærke og noget der kan være usikkert at købe,” lyder det fra Daniel Søgaard Hald.

Se også: Test af elbiler