Tesla tjener otte gange mere per bil end Toyota

Tesla har ikke så mange forskellige bilermodeller og sælger langt færre biler end Toyota - til gengæld tjener de langt mere per solgte bil.

Tesla tjener otte gange mere per bil end Toyota

Tesla tjente otte gange mere per bil end Toyota gjorde i juli-september kvartalet, men solgte dog kun en bil for hver gang, Toyota solgte syv biler. Det viser en analyse fra Nikkei.

Det er samtidig første gang, at Tesla nupper førertrøjen, når det gælder kvartalsprofit, siden de blev offentliggjort i 2010. Der rapporteres om en profit på 3,29 milliarder dollars for tredje kvartal. Til sammenligning melder Toyota om et overskud på 3,15 milliarder dollars.

Tjener mest per solgte bil

Tesla er blevet en af de mest profitable bilproducenter i verden med en profitmargen tæt på 15 procent i tredje kvartal.

Tesla tjener med andre ord meget mere på hver bil, de sælger. Toyota solgte 2,62 millioner biler i tredje kvartal. Det er 7,6 gange mere end Teslas 344.000. Men Toyotas profit per bil var kun 1.200 dollars mod Teslas 9.570 dollars.

Teslas profit per solgt bil er især steget markant siden april-juni 2021. Investorerne har været positivt indstillet og virksomhedens markedsværdi er omtrent tre gange højere Toyotas.

Tesla har i dag en markedsværdi på cirka 600 milliarder dollars, mens Toyota har en markedsværdi på knap 190 milliarder dollars.

Se også: Test af elbiler

Fokuserer kun på elbiler – og på få modeller

Årsagen skal findes i den fundamentale forskel i den strategi, som de to bilproducenter følger. Toyota tilbyder en lang række af biler fra benzindrevne til hybrid, el og brændsel-celle og med forskellige størrelser og prispunkter.

Tesla fokuserer i stedet for kun på elbiler. Model Y og Model 3 står for 90 procent af salget, der stort set er fordoblet på to år, selv med den relative høje pris de skal købes for.

Tesla har tillid til mærkets stærke appel og har ikke tøvet med at øge priserne, så de matcher stigningen i materialer. De er også begyndt at tilbyde kør-selv software som en ekstra bonus.

Koji Endo fra SBI Securities hæfter sig ved, at Tesla har formået at øge salgsvolumen og samtidig fået kunderne til at acceptere prisstigninger.

Se også: Find de bedste elbiler

Nye maskiner øger muligheden for masseproduktion

Tesla har installeret de såkaldte Giga Press casting maskiner for at reducere omkostningerne ved de processer, som er nødvendige for at samle elbilerne. Generelt mindsker denne type maskiner kvaliteten, men øger muligheden for masseproduktion.

Tesla sælges også udelukkende direkte online, hvilke øger profitmargin frem for at sælge dem via forhandlere.

Se også: Internet til biler

Elbiler bliver hurtigere udbredt end forventet

Elbiler er blevet lang mere populære og har spredt sig langt hurtigere end hvad eksperterne havde forventet. Boston Consulting Group sagde i juni, at andelen af elbiler ved nysalg ville nå 39 procent i 2030. Det er en stigning på 11 procentpoint i forhold til deres forventning for bare et år siden.

Årsagerne til deres nye prognose er miljøregulationer i USA og Europa, lavere omkostninger og højere efterspørgsel.

Toyota har sat sig et mål og vil sælge 3,5 millioner elbiler i 2030, men på nuværende tidspunkt er det kun bZ4X, der bliver masseproduceret.

Læs også: Første test af Toyota bZ4X – en lovende elbil

En af Toyotas topmedarbejdere sagde til en briefing 1. november, at Toyota leder efter andre muligheder for at masseproducere elbiler, da de ikke ønsker at tabe kampen om elbilen.

Se også: Nyheder om elbiler