“Billig” Tesla Model Y og Model 3 ligner et dårligt køb

Tesla har lanceret billigere elbiler i form af en skrabet Model Y Standard og Model 3 Standard, men de er alt for dyre i forhold til, hvor meget udstyr der er fjernet i dem.

“Billig” Tesla Model Y og Model 3 ligner et dårligt køb

Tesla har lanceret en billig Model Y Standard og billig Model 3 Standard, som er billigere og har mindre udstyr end hidtidige varianter af de to elbiler – foreløbig kun i USA.

Se også: Alle elbiler fra Tesla

Tesla Model Y Standard

Tesla Model Y Standard starter ved 39.990 dollar og tilbyder op til 321 miles rækkevidde, 0-60 mph på 6,8 sek. og har et 69 kWh batteri.

Model Y Standard er 5 procent mere energieffektiv end Model Y Premium (tidligere kaldet Long Range med firehjulstræk), vejer 56 kg mindre og har et simplere design både udvendigt og indvendigt.

Interiøret byder på manuelle sæder, 7 højttalere i stedet for 9, ingen ventilerede sæder og ingen sædevarme bagi, men stadig en 15,4 tommer stor infotainmentskærm og 225 kW lynopladning.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Tesla Model Y

Tesla Model 3 Standard

Tesla Model 3 Standard koster 36.990 dollar og matcher stort set Tesla Model Y Standard på teknologi og rækkevidde, men accelererer hurtigere (5,8 sekund) og har en lavere vægt på 1.705 kg.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Tesla Model 3

Hvad mangler Model Y Standard og Model 3 Standard?

Tesla har fjernet en masse udstyr og fundet et hav af steder, hvor der kan spares. Godt nok anvender både Tesla Model Y Standard og Model 3 Standard den nyeste HW4-hardware, 8 kameraer og stort set samme størrelse bagagerum, de er fyldt med andre kompromiser

  • 69 kWh batteri med ét batterimodul mindre end Long Range (nu Premium)
  • Ingen Autostyring (FSD stadig tilkøb)
  • Ingen LED-lysbjælke foran og bagpå i Model Y
  • Ingen fysiske knapper til betjening af elektriske sæder
  • Sæder af kunstlæder og stof
  • Manuel nedfældning af bagsæder
  • Manuel indstilling af rat
  • Standard affjedring
  • Ingen ambient belysning
  • Ingen skærm til bagsædepassagerer
  • Manuel indstilling af luftdyser på bagsædet
  • Åben midterkonsol som i Cybertruck
  • Ingen matrix-LED-forlygter
  • Intet dræn i frunk i Model Y
  • Manuelle sidespejle i Model Y
  • Intet akustisk glas i alle vinduer i Model Y og kun i fordøre i Model 3
  • Mindre frunk
  • Ingen FM-radio

Både Tesla Model Y Standard og Model 3 Standard fås i farverne Stealth Grey (gratis), Pearl White (1.000 dollar) og Diamond Black (1.500 dollar). Tesla forventer, at bilerne får samme høje sikkerhedsvurderinger som Premium-modellerne.

Tesla Model Model 3 Standard og Tesla Model Y Standard leveres i USA inden for de kommende uger. Om, og i så fald hvornår, de kommer til Danmark, er endnu uvist.

Se også: Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027

For lidt udstyr i forhold til prisen

Foreløbig kan de nye, skrabede udgaver kun købes i USA, men vi forventer, at de inden længe også introduceres i Europa. Der går allerede forlydender om, at fabrikken i Tyskland, der producerer Model Y til Europa, har gjort klar til produktionen af den nye variant – og prisen skulle være 10 procent lavere end den nuværende basismodel.

Leger vi med tanken om et prisfald på 10 procent, vil den nye Model Y Standard koste 305.991 kr. (formentlig i bedste fald 299.990 kr.) i Danmark, mens Model 3 Standard vil koste 269.990 kr. i Danmark.

Med det meget udstyr, som Standard-varianterne mangler, ligner de ganske enkelt et dårligt køb sammenlignet med, hvad der ellers er på markedet. For eksempel koster SUV’en Renault Scenic E-Tech Electric med mere udstyr og 420 km rækkevidde kun 249.990 kr., mens den med 625 km rækkevidde koster 299.990 kr.

Og ligeså fås sedanen Hyundai Ioniq 6 med markant mere udstyr og længere rækkevidde end Model 3 Standard for 294.995 kr.

Umiddelbart ligner især Model Y et dårligt køb, men hvordan priserne ender med at ligge, vil fuldstændig afgøre, om det er værd at overveje de to nye basisvarianter fra Tesla.

Vi kan i hvert fald konkludere, at man må kigge langt efter en elbil fra Tesla, der for alvor er billig. Med priser, der næppe kommer under 250.000 kr. for hverken den skrabede Model Y eller Model 3, er der fortsat meget langt ned til priserne på de helt billige elbiler omkring 200.000 kr., som vi ser flere og flere af.

Hvis Tesla skal rette op på sit faldende salg i 2025 sammenlignet med 2024, kræver det en endnu billigere elbil end blot nogle dårligere og kun marginalt billigere udgaver af eksisterende modeller.

Se også: Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?

Perspektivering

Vil du se flere alternativer til Teslas elbiler? Se de bedste alternativer til Tesla Model Y og de bedste alternativer til Tesla Model 3.

Se også alle SUV’er i Danmark og alle sedaner i Danmark.

Vi anbefaler:
Test og anmeldelser af elbiler
Priser, bedømmelse og sammenligning af elbiler