Tesla lancerer robotaxi-tjeneste i USA

Teslas robotaxi-tjeneste er lanceret i Austin, men stadig med en sikkerhedsperson, i et begrænset område og langt fra at matche konkurrenten Waymo fra Google.

Tesla lancerer robotaxi-tjeneste i USA

Tesla har lanceret sin længe ventede robotaxi-tjeneste i Austin, Texas. Tjenesten er til en start kun tilgængelig via invitation og kører med Tesla-ansatte på passagersædet, der overvåger kørslen, og som kan afbryde kørslen, hvis det bliver nødvendigt.

Tesla gør også brug af såkaldt geofencing – det vil sige, at bilerne kun kører i et afgrænset, kortlagt område fra klokken 06:00 til 00:00 – og sommetider anvendes der også følgebiler som ekstra backup. Kørslen foregår uden om uden motorveje, lufthavne og komplekse vejkryds.

Først i 2026 ventes Cybercab, som er udviklet til formålet, at være klar. Derfor består flåden lige nu også af 10–20 eksemplarer af SUV’en Model Y med “Robotaxi”-klistermærke påsat – et navn, som Tesla forsøgte at få registreret som et varemærke, men uden held.

De første brugere af tjenesten, som er influencere inviteret af Tesla, beskriver oplevelsen som “smooth” og “normal”. Systemet minder om Uber med en app og mulighed for at tilpasse musik via ens Tesla-profil. Sikkerhedspersonalet i bilen tjekker gæstens identitet, men blander sig ikke ellers.

Se også: Alle elbiler fra Tesla

Teslas robotaxier halter efter Waymo og Volkswagen

Selvom Elon Musk lover tusindvis af robotaxier ”inden for få måneder”, er robotaxi-tjenesten stadig i en testfase og bagud i forhold til konkurrenten Waymo fra Google, der allerede har over 1.500 førerløse biler i drift flere steder i USA.

Teslas robotaxier er ret beset selvkørende, men vi er slet ikke nået til det stadie, hvor de fuldt ud kan erstatte menneskelige chauffører. For det første er behovet for geofencing en stor begrænsning, og at Tesla er nødt til at have en sikkerhedsperson siddende i bilen, ligesom bilerne holder sig fra motorveje, lufthavne og komplekse vejkryds, vidner om, at teknologien endnu ikke er moden.

Tesla forsøger også forgæves at gøre sit mere avancerede FSD-system tilgængeligt i Europa, men afventer godkendelse fra de hollandske myndigheder. Før dette sker er det meget tvivlsomt, at robotaxier fra Tesla kommer til at finde vej til Europa.

Til gengæld kan Tesla forvente hård konkurrence fra Volkswagen-koncernen, som med selskabet MOIA vil køre med selvkørende Volkswagen ID. Buzz – først i Tyskland og senere til det øvrige Europa og USA. Hvor Volkswagen anvender hele 13 kameraer, ni LiDAR-sensorer og fem radarer, som giver redundant 360 graders sansning af bilens omgivelser, er Teslas system helt afhængigt af kameraer og AI – en tilgang, som eksperter længe har sået tvivl om.

Se også: Sammenlign elbiler på pris og kvalitet

Perspektivering

Selvkørende teknologi er i hastig udvikling i disse år. Heldigvis er teknologien under skarpt opsyn fra myndighederne over hele verden, og udrulningen sker derfor i små skridt. Læs mere om fordele, ulemper og perspektiver ved selvkørende teknologi.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Priser på de billigste elbiler
Test og anmeldelser af elbiler
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Elbiler der er Bedst i Test
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027