Tesla melder udsolgt af rundt rat til Model S og X

Yoke-rattet til Teslas Model S og X ser ud til at være lidt af en bommert. Efter blot 8 dage meldes der udsolgt på eftermontering af rundt rat.

Tesla melder udsolgt af rundt rat til Model S og X

Yoke-rattet i Teslas nyeste Model S og Model X ser frækt og spændende ud, men fungerer angiveligt ikke særligt tilfredsstillende for ejerne af de to biler. I hvert fald har bilproducenten på blot 8 dage udsolgt det runde “normale” rat, der kan eftermonteres i de to biler.

Se også: Book en prøvetur og bliv klogere på elbil

Yoke-rattet er en ommer

Det ligner noget fra et rumskib, men det er altså blot rattet i en elbil fra Tesla. Yoke-rattet ser virkelig godt ud og har da også et par fordele. Men der er desværre flere ulemper end fordele, når den kommer til ukonventionelle form. Når det går lige ud af landevejen er yoke-rattet behageligt og udsynet til førerdisplayet bliver ikke forstyrret af toppen på et rat. Men der slutter fordelene også.

I hverdagsbrug fungerer yoke-rattet ikke optimalt, hvor rundkørsler, skarpe sving i kombination med upraktiske touchknapper giver en ringe brugeroplevelse. Det er ikke kun her på mobilsiden.dk, at vi var utilfredse med yoke-rattet i Tesla Model S og Model Y.

Efter til sidst at have indrømmet sit nederlag med Yoke-rattet, introducerede Tesla en mulighed for eftermontering. Alle Tesla Model S og Model X, der var udstyret med yoke’et, fik mulighed for at få monteret et almindeligt rundt rat på deres biler. Desværre var det ikke en gratis mulighed, Tesla bad om 700 dollars for at “løse problemet”. Det samme bliver muligt herhjemme, men der er desværre ikke en pris udskiftningen endnu.

Man kan desuden vælge mellem det runde rat i Tesla Model S og X under bestillingen.

Se også: Bliv klogere på forsikring af elbil

Lexus viser et yoke-rat kan fungere

Også Lexus mener, at et yoke-rat er fremtiden. Her er der dog den forskel, at Lexus benytter et teknologi kaldet drive by wire. Steer by wire, som det også kaldes, sender førerens kommandoer fra rattet elektronisk til hjulene og erstatter dermed den konventionelle mekaniske forbindelse mellem rattet og forakslen via ratstammen.

Ved lave hastigheder er følsomheden høj, så selv små ryk på rattet giver en stor drejeradius. Jo hurtigere man kører, jo mere skal der til at dreje rattet. Fra at opnå den maksimale drejeradius til venstre og højre skal rattet kun drejes 150 grader. På den måde undgår man netop det problem, der er med yoke-rattet i Tesla Model S og X.

Se også: Nyheder om elbiler