Teslas robotaxi under lup efter hændelser i USA

Allerede få dage efter lanceringen af Teslas robotaxi-tjeneste i USA kigger trafikmyndigheden NHTSA nu på flere hændelser, der rejser tvivl om, hvorvidt Teslas teknologi er moden.

Teslas robotaxi under lup efter hændelser i USA

Tesla har lanceret sin robotaxi-tjeneste i Austin med 10-20 eksemplarer af SUV’en Model Y udstyret med den nyeste udgave af Fuldt selvkørende egenskaber (uden opsyn) og en menneskelig sikkerhedsfører på passagersædet. Udrulningen skabte umiddelbar begejstring og gav Tesla-aktien et løft på 8 procent.

Alligevel er der dog ugler i mosen, efter flere hændelser er blevet registreret. En robotaxi kørte mod færdselsretningen, og en anden selvkørende Tesla bremsede hårdt uden nogen forhindringer forude. Begge hændelser er fanget på video og delt bredt på sociale medier.

Den amerikanske trafikmyndighed NHTSA oplyser, at den “er bekendt med de omtalte hændelser og er i kontakt med producenten (Tesla, red.) for at indhente yderligere oplysninger.”

NHTSA undersøger i forvejen Teslas FSD-teknologi efter mistanke om, at den kan være skyld i flere i ulykker med personskader og dødsfald til følge. NHTSA understreger, at myndigheden ikke godkender nye teknologier på forhånd, men kan igangsætte undersøgelser ved potentielle sikkerhedsproblemer.

Teslas robotaxi-tjeneste er pt. kun åben for inviterede brugere, primært Tesla-promotere. Teslas selvkørende biler kører kun i dagslys og under gode vejrforhold og undgår motorveje.

Se også: Alle elbiler fra Tesla

Uindfriede løfter og store forsinkelser

Teslas robotaxi-projekt har i årevis været præget af uindfriede løfter og teknologiske forsinkelser. Allerede i 2015 lovede Elon Musk selvkørende biler inden for tre år. I 2016 forudsagde han, at man kunne køre på tværs af USA uden menneskelig indgriben inden 2017. I 2019 hævdede han, at en million robotaxier ville være på vejene i 2020. Intet af dette er blevet indfriet.

I dag har Tesla stadig behov for en sikkerhedsperson i bilen, og systemet er begrænset af geofencing og veje, der ikke er for komplicerede – systemet holder sig kort sagt væk fra komplekse situationer som motorveje og lufthavne.

Teslas tilgang står i skarp kontrast til konkurrenter som Waymo, der allerede har gennemført over 10 millioner betalte ture uden chauffør. Både Waymo og Volkswagens MOIA, der ruller ud i Europa i år, anvender et stort antal sensorer (kamera, LiDAR og radar) med høj redundans modsat Tesla, som udelukkende benytter sig af kameraer og AI.

Teslas kamera- og AI-baserede tilgang er modig og formentlig ekstremt billig sammenlignet med konkurrenternes løsninger, men det er tvivlsomt, om teknologien er moden til at levere en tilstrækkelig sikker førerløs kørsel. Er den ikke det, kan satsningen formentlig give voldsomt bagslag. Og lykkes det Tesla, kan det blive en enorm gevinst i en tid, hvor salget af Tesla-elbiler halter gevaldigt.

Se også: Hvad består elprisen af?

Perspektivering

Selvkørende teknologi er i hastig udvikling i disse år. Heldigvis er teknologien under skarpt opsyn fra myndighederne over hele verden, og udrulningen sker derfor i små skridt. Læs mere om fordele, ulemper og perspektiver ved selvkørende teknologi.

Vi anbefaler:
Hvilken ladeboks og ladeløsning skal jeg vælge?
Priser på de billigste elbiler
Test og anmeldelser af elbiler
Sådan passer du bedst på elbilens batteri
Elbiler der er Bedst i Test
Kommende elbiler i 2025, 2026 og 2027