Test af Kia PV5 Passenger – elektrisk familiecontainer til spotpris

Kia PV5 Passenger imponerer med sin enorme rummelighed, fleksible indretning og en startpris, der får konkurrenterne til at blegne. Læs hvorfor den scorer 82/100 i vores test.

Test af Kia PV5 Passenger – elektrisk familiecontainer til spotpris

Kia PV5 Passenger er ikke bare en ny elbil. Det er et frontalangreb på markedet for elektriske minibusser, hvor plads og praktik vægtes højere end hurtig acceleration.

Med en startpris på kun 279.999 kr. tilbyder den en pakke, der er svær at ignorere for den pladskrævende familie. Læs vores test og bedømmelse af Kia PV5 Passenger og se de bedste alternativer til Kia PV5 Passenger.

Se også: Priser, specifikationer og billeder af Kia PV5 Passenger

Kia PV5 Passenger: En elektrisk rumfærge til hverdagen

Kia PV5 Passenger er en elektrisk minibus i mellemklassen, der er bygget på en dedikeret platform til formålet. Hvor mange bilproducenter har forladt minibus- og MPV-segmentet til fordel for SUV’er, holder Kia fast i dyderne om maksimal indvendig plads.

Kia PV5 Passenger. Foto: Mobilsiden.dk

På det danske bilmarked placerer Kia PV5 Passenger sig som et yderst prisaggressivt alternativ til den populære Volkswagen ID. Buzz, som ellers har siddet tungt på tronen for familievenlige minibusser.

PV5 henvender sig direkte til børnefamilier, institutioner og taxavognmænd, der har brug for pladsen fra en kassevogn, men komforten fra en personbil. Den konkurrerer direkte mod elbiler som Volkswagen e-Caravelle, Opel Zafira Electric, Citroën ë-Berlingo, Toyota Proace Verso og naturligvis Volkswagen ID. Buzz, men underbyder dem alle markant på prisen.

Kia PV5 Passenger. Foto: Mobilsiden.dk

Designet skiller uden tvivl vandene. Designet er vovet, men også lidt kontroversielt med sit futuristiske og “månebilsagtige” udtryk. De fleste, vi har vist bilen frem til, finder Kia PV5 Passenger decideret grim, og det vil desværre nok skræmme mange potentielle købere væk. Vi kan dog godt lide, at Kia prøver noget unikt, ligesom Volkswagen har gjort med deres ID. Buzz.

Se også: Alle elbiler fra Kia

Specifikationer på Kia PV5 Passenger

Bliv klogere på de vigtigste specifikationer på Kia PV5 Passenger:

Hvor stor er Kia PV5 Passenger?

Kia PV5 Passenger måler 4.695 mm i længden, 1.895 mm i bredden og hele 1.923 mm i højden. Med en akselafstand på 2.995 mm er hjulene skubbet helt ud i hjørnerne for at maksimere kabinepladsen. Vægten sniger sig op på 2.065 kg, hvilket er til den lette side for en elbil af denne type sammenlignet med ID. Buzz, der er et halvt ton tungere!

Kia PV5 Passenger. Foto: Mobilsiden.dk

Kia PV5 Passenger leveres i første omgang med 5 sæder, hvoraf de to yderste på bagsædet har ISOFIX. Senere forventes varianter med 6 og 7 sæder.

Der er, som der bør være i en minibus, virkelig god plads på alle leder og kanter. Men det er bagagerummet, der er bilens helt store trumfkort med hele 1.330 liter bag anden sæderække. Lægger man sæderne ned, vokser pladsen til varevognsdimensioner – hele 3.615 liter.

Kia PV5 Passenger. Foto: Mobilsiden.dk

Her kan du med andre ord køre en barnevogn i fuld størrelse ind uden at skulle klappe stellet sammen eller tage barnevognskassen af, og en cykel kan ligeledes også stå op i bagagerummet. Der er desværre intet frunk (bagagerum foran), men med så meget plads bag i, vil de færreste nok savne det.

Hvor langt kører Kia PV5 Passenger på en opladning?

Kia PV5 fås med to batteristørrelser. Basismodellen har et NMC-batteri på 48,0 kWh, mens Long Range-udgaven byder på 67,0 kWh. Den maksimale WLTP-rækkevidde er 412 km for Long Range-varianten, mens Standard Range må nøjes med 295 km. Det officielle strømforbrug ligger på omkring 193 Wh/km.

Kia PV5 Passenger. Foto: Mobilsiden.dk

Rækkevidden i Standard Range er for kort til mange. Man kan sagtens bruge den i dagligdagen, men man skal være indstillet på at besøge en lader noget oftere, og en langtur på tværs af landet bliver svær uden ladestop – især om vinteren. Heldigvis er Long Range-varianten kun 30.000 kr. dyrere, hvilket giver en mere fornuftig og brugbar rækkevidde.

Hvor hurtigt oplader Kia PV5 Passenger?

AC-opladning sker med op til 11 kW, hvilket giver en fuld opladning fra 0 til 100 procent på 4 timer og 50 minutter for det lille batteri og 6 timer og 40 minutter for det store. Der er ikke mulighed for 22 kW AC-opladning.

Kia PV5 Passenger. Foto: Mobilsiden.dk

På farten kan Kia PV5 Passenger lynlade med op til 150 kW DC, hvilket bringer batteriet fra 10 til 80 procent på 30 minutter under optimale forhold.

DC-ladehastigheden er altså ikke på niveau med ID. Buzz, som formår at oplade et større batteri 6 minutter hurtigere.

Hvor hurtig er Kia PV5 Passenger?

Basismodellen er forhjulstrukket og udstyret med en enkelt elmotor, der yder 90 kW (121 hk). Vælger man det store batteri, stiger ydelsen til 120 kW (163 hk).

Accelerationen fra 0-100 km/t klares på 12,8 sekunder for basismodellen og 10,6 sekunder for den kraftigere version. Tophastigheden er begrænset til 135 km/t i begge varianter.

Kia PV5 Passenger. Foto: Mobilsiden.dk

Der er ikke mange hestekræfter i den sammenlignet med ID. Buzz, men man mangler dem sådan set ikke, da den stadig har et acceptabelt optræk til hverdagskørsel.

Kia PV5 Passenger må trække op til 750 kg på krogen i Standard Range-udgaven og op til 1.500 kg i Long Range-udgaven. Det er ganske pænt for klassen og gør den anvendelig til campingvogn eller trailer. Igen gør ID. Buzz det dog lidt bedre med en trækkraft på op til 1.800 kg.

Se også: Sammenlign priser på elbiler i Danmark

Kia PV5 Passenger: Pris, leasing og garanti

Kia PV5 Passenger starter ved en pris på 279.999 kr. for Access-modellen med det lille batteri. Ønsker man Long Range (412 km), starter prisen på 309.999 kr. Dette er nogle yderst konkurrencedygtige priser – især når man sammenligner med Volkswagen ID. Buzz, der koster fra 395.795 kr. CO2-afgiften på Kia PV5 Passenger er minimal: Kun 420 kr. halvårligt.

Det er også muligt at privatlease Kia PV5 Passenger Long Range over 48 måneder. Det billigste leasingtilbud over hele perioden fås med en udbetaling på 29.995 kr. og en månedlig ydelse på 2.895 kr. (ved 10.000 km/år).

Kia PV5 Passenger. Foto: Mobilsiden.dk

Den samlede pris efter 36 måneder lander svarer til 43 procent af bilens kontantpris (for Access Long Range), hvilket gør det til et godt leasingtilbud.

Kia tilbyder en af markedets bedste garantier med 7 år eller 150.000 km, alt efter hvad der kommer først. Batterigarantien følger samme vilkår og er dermed lidt ringere end de gængse 8 år eller 160.000 km. Dette giver en tryghed, som få konkurrenter kan matche.

Se også: Se alle minibusser i Danmark

Udstyr i Kia PV5 Passenger

Udstyrsniveauet i Kia PV5 er imponerende højt fra start. Selv i basisudgaven, Access, får man en 12,9” touchskærm med navigation, trådløs Apple CarPlay/Android Auto og adaptiv fartpilot.

Kia PV5 Passenger. Foto: Mobilsiden.dk

Varmepumpe er også standard, hvilket er et plus for rækkevidden om vinteren. Det er noget, som du må betale ekstra for hos ærkerivalen.

Derudover byder Access på vehicle-to-load (V2L) til forsyning af strøm til 230 volt apparater, bakkamera og opvarmede sæder for og bag.

Kia PV5 Passenger. Foto: Mobilsiden.dk

Kia PV5 Passenger er desuden den første bil med mærkets nye infotainmentsystem baseret på Android Automotive, hvilket er en mærkbar forbedring med en hurtigere og mere brugervenlig brugergrænseflade. Vi er ikke på niveau med de bedste infotainmentsystemer, men der er tale om et fornuft step op. Samtidig er der adgang til tredjepartsapps via Kias egen appbutik.

Byggekvaliteten i kabinen er derimod præget af hård plastik, hvilket afspejler den lave pris. Desuden trækker det ned, at al styring af klimaanlæg foregår fra touchskærmen. Der mangler fysiske knapper til dette.

Kia PV5 Passenger. Foto: Mobilsiden.dk

Se også: Se alle leasingpriser på Kia PV5 Passenger

Fordele og ulemper ved Kia PV5 Passenger

Der er mange fordele og ulemper ved Kia PV5 Passenger. Her er de vigtigste:

Fordele ved Kia PV5 Passenger

  • Enorm rummelighed: Pladsen i kabine og bagagerum er bedst i klassen for minibusser og overgår selv større konkurrenter.
  • Lav pris: Startprisen på under 280.000 kr. er ekstremt skarp for en elbil af denne størrelse.
  • Varmepumpe som standard: Sikrer bedre effektivitet i det danske klima uden merpris.
  • Høj kørekomfort: Affjedringen er blød og behagelig, og bilen er letkørt trods sin størrelse.
  • Lang garanti: 7 års fabriksgaranti giver ro i maven.

Ulemper ved Kia PV5 Passenger

  • Begrænset rækkevidde: Især Standard Range-modellen med 295 km kan give nye elbilister rækkeviddeangst på længere ture.
  • Materialekvalitet: Kabinen er præget af meget hård plastik, hvilket trækker kvalitetsindtrykket ned.
  • Designet: Det futuristiske “kasse”-design er ikke for alle og kan virke afskrækkende.
  • Betjening: Manglende fysiske knapper til klimaanlægget fjerner fokus fra vejen.
  • Vindstøj: Bilen har høj vindmodstand, og det kan tydeligt høres på motorvej.

Se også: Bedste leasingtilbud på elbiler

Kia PV5 Passenger: En praktisk prisbasker

Alt i alt er Kia PV5 Passenger et virkelig godt køb, hvor du får ekstremt meget minibus for pengene. Med en bedømmelse på 82/100 placerer den sig solidt i feltet som en “virkelig god” bil.

Kia PV5 Passenger. Foto: Mobilsiden.dk

Den matcher ikke helt kvaliteten i den noget dyrere Volkswagen ID. Buzz, men til gengæld er den også meget, meget billigere. Hvis du kan leve med det specielle design og den lidt plastikprægede kabine, får du en ekstremt praktisk og velkørende familiebil, der slår alt andet på prisen.

Kia PV5 Passenger får af Mobilsiden.dk bedømmelsen 83/100 (virkelig god) i test.

Se også: Disse elbiler er Bedst i Test

Bedste alternativer til Kia PV5 Passenger

Blandt de bedste alternativer til Kia PV5 Passenger er:

  • Volkswagen ID. Buzz Kort
    Bedømmelse: 84/100 (virkelig god)
    Pris: Fra 389.995 kr.
  • Volkswagen ID. Buzz Lang
    Bedømmelse: 84/100 (virkelig god)
    Pris: Fra 425.795 kr.
  • Citroën ë-Spacetourer
    Bedømmelse: 59/100 (gennemsnitlig)
    Pris: Fra 459.990

Se også: Sammenlign alle elbiler i mellemklassen