Test og anmeldelse af NIO ET7

NIO ET7 er en flot, rummelig, luksuriøs og højteknologisk sedan med hele 33 sensorer og en mindre supercomputer ombord, der leverer varen stort set over hele linjen. Læs test af NIO ET7.

Test og anmeldelse af NIO ET7

Indholdsfortegnelse

  1. Introduktion
  2. Specifikationer
  3. Design og kvalitet
  4. Rækkevidde og opladning
  5. Infotainment, skærm, software og brugervenlighed
  6. Selvkørende egenskaber
  7. Køreoplevelse og ydelse
  8. Komfort
  9. Udstyrsniveau
  10. Bæredygtighed
  11. Sikkerhed
  12. Garanti og service
  13. Bedømmelse
  14. Konklusion
  15. Pris og leasing

NIOs ET7 er en imponerende elbil. Både når det gælder komfort, køreegenskaber og teknologi. Den har et af væld sensorer, kameraer og markedets bedste infotainmentsystem, som alt sammen drives af en mindre supercomputer. Er NIO ET7 den bedste elbil til dig? Læs med her i vores test af den.

Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler

Introduktion af NIO ET7

NIO er et nyt elbilmærke i Danmark, og ET7 er den første bil, der tilbydes af producenten herhjemme. Den er en stor og stilfuld elektrisk sedan med fem siddepladser. NIO er kinesisk og blev dannet i 2014, og de fremviste deres første elbil i 2016. Deres første elbil er den imponerende EP9, der er en af de hurtigste biler på racerbanen Nürburgring. Siden da er der kommet flere andre modeller til, som er lidt mere almindelige elbiler.

NIO ET7 er en stor, flot, rummelig og luksuriøs elbil med spændende teknologi. ET7 byder på 5G, LiDAR-sensor og kraftfulde NVIDIA-chips. Men selvom NIO er ekstremt gode til det med teknikken, er køreoplevelsen bestemt ikke glemt. ET7 yder 480 kW (653 hk) og har to eldrevne motorer og firehjulstræk. 0-100 km/t tager kun 3,8 sekunder.

Se også: Øvrige specifikationer på NIO ET7

ET7 kører med det store 100 kW batteri op til 580 kilometer på en opladning. Opladning sker ved op til 130 kW, så 10-80 procent er klaret på 40 minutter. Hertil kan batteriet på få minutter udskiftes på en batteriskiftestation. Det første NIO Batteri Swap-station åbner snart i Slagelse, og flere er planlagt, oplyser NIO.

Tre varianter af NIO ET7

Der er tre varianter af NIO ET7 – eller faktisk kun én, alt efter hvordan man ser på det. Den eneste forskel er nemlig størrelsen på batteriet. Lige nu kan man vælge mellem 75 og 100 kWh, og senere kommer et 150 kWh.

En NIO ET7 koster fra 776.900 kroner.

Specifikationer

NIO ET7 75 kWh 100 kWh
Yde­­evne 480 kW / 653 hk (AWD)
0-100 km/t på 3,8 sek­.
Top­has­tig­hed på 200 km/t
Bat­­te­­ri og ræk­­ke­­vid­­de (WLTP) 70,5 kWh
445 km
92,5 kWh
580 km
Op­­lad­­ning 11 kW AC og 130 kW DC (10-80 % på 40 min.)
Sid­­de­­plads­­er 5 sid­de­plads­er og 2 med iso­­fix-be­­slag
Ba­­ga­­ge­­rum Op til 363 liter – intet frunk
Plat­­form NT2.0
In­­fo­­tain­­ment­sy­stem  NIO Banyan
Euro NCAP-be­døm­me­lse 5/5 stjerner
Andet 5 års fa­briks­ga­ran­ti
Pris Fra 776.900 kr. Fra 896.900 kr.

Design og kvalitet

Det er sjældent at se en NIO på vejene her i Danmark – endnu i hvert fald. Det er dog udelukkende kendere af mærket og bilen, der har stirret måbende efter ET7 under de i alt 1.250 kilometer, vi har kørt i den i forbindelse med vores test. Det betyder ikke, at NIO ET7 ikke er en pæn bil, men blot at dens design ikke vækker den store opmærksomhed. NIO ET7 er en flot og strømlinet bil, men prangende er den ikke. Det er, når man kigger ind i kabinen, at man for alvor bliver interesseret.

Indvendigt er ET7 lidt af et mesterværk, hvilket vi kommer mere ind på i afsnittet om komfort. Det er et nydeligt minimalistisk design, der møder en inde i ET7. Det er samtidig materialer i høj kvalitet og med et stort fokus på bæredygtighed og et af de absolut bedst gennemtænkte cockpits, vi endnu har mødt i alle de elbiler, vi har testet. Alting sidder lige, hvor det skal.

Men kan godt finde elbiler, hvor kvaliteten er højere, men det er mere end acceptabelt i ET7. Det er spændende at se de nye materialer, som NIO benytter sig af, og det føles lækkert. Knapperne er generelt af en udmærket kvalitet, og der er masser af lys og luft i kabinen. Ambientbelysningen i ET7 gør virkelig noget godt, når mørket falder på.

Der er delte meninger om Nomi. Nomi er den lille digitale assistent, der sidder over midterkonsollen. Den har mange funktioner, som vi nok skal komme ind på. Men den giver en digital assistent en personlighed, som vi i den vestlige del af verden ikke er vant til. Børnene er vilde med den, men vi andre er endnu ikke helt overbeviste.

God lyd hele vejen rundt

Bilen er en oplagt sted at nyde god musik, og i NIO bliver du ikke skuffet over kvaliteten. Bilen kommer som standard med et anlæg med 23 højtalere og en effekt på 1.000 watt. Anlægget understøtter derudover Dolby Atmos og 7.1.4 surroundlyd.

Lydkvaliteten er virkelig god i ET7, hvor man gerne bliver siddende lidt længere i bilen – bare for at lytte videre. Bassen er dyk, detaljerne er mange, og den spiller HØJT uden forvrængning. Også dem på bagsæderne får en fremragende lydoplevelse. Vi bliver dog nødt til at nævne den ulempe, at man til ET7 ikke kan hente alle musikstreamingtjenester. Her er kun TIDAL og Spotify. Bruger du YouTube Music, Deezer eller en anden tjeneste, foregår det via Bluetooth fra din smartphone.

NIO ET7
NIO ET7 er stor, flot og lækker.

Rækkevidde og opladning

NIO ET7 har en teoretisk rækkevidde efter WLTP-standarden på op til 580 kilometer. WLTP er en standardiseret testprocedure til at måle elbilers rækkevidde på en kontrolleret og sammenlignelig måde. Der testes ved forskellige hastigheder og temperaturer for at skabe et så realistisk kørselsmønster som muligt. Om sommeren forventes den at have en rækkevidde på op til 551 kilometer, mens den vil være på op til 464 kilometer om vinteren. Ligesom i alle andre elbiler afhænger den reelle rækkevidde med NIO ET7 af mange ting, herunder vejrforhold, dæktype, antal passagerer, bagage, vejbanen, hastighed og kørestil.

Virkelighedens rækkevidde

Vi har som altid testet NIO ET7 grundigt på de danske veje. Faktisk har vi i løbet af den uge, vi kørte den, rundet mere end 1.200 kilometer. Vi har med andre ord kørt bilen i mange timer i byområder, på landeveje, motorveje og en god blanding af alle forhold. Batteriet på 100 kWh, hvoraf 92,5 kWh er brugbar kapacitet, lover jo godt, men hvad med i praksis?

Bykørsel

I bykørsel ved hovedsageligt 50-60 kilometer i timen og med mange opbremsninger og accelerationer opnåede vi en gennemsnitlig rækkevidde, hvis vi kørte batteriet tomt med samme kørselsmønster, på 433 kilometer. Det svarer til en effektivitet på 20,7 kWh/100 km. Det er højere end gennemsnittet for de elbiler, vi har testet. Det skyldes dog det større batteri, da effektiviteten ligger lidt under gennemsnittet.

Landevej

På landevej med hovedsageligt 80 kilometer i timen, men i perioder også 50, 60, 70 og 90 kilometer i timen, gjorde NIO ET7 det rigtigt godt. Her fik vi en gennemsnitlig rækkevidde på 582 kilometer og en gennemsnitlig effektivitet på 15,7 kWh/100 km. Her ligger NIO ET7 markant over gennemsnittet. Kun BMW i4 af de elbiler, vi har testet, har klaret sig bedre. Effektiviteten på landevej er også lavere end gennemsnittet.

Motorvej

På motorvej præsterer NIO ET7 i det store hele ret gennemsnitligt. Ved 110 km/t opnåede vi en gennemsnitlig rækkevidde, hvis vi kørte batteriet tomt, på 474 kilometer. Effektiviteten ligger på 19,1 kWh/100 km. Til sammenligning ligger gennemsnittet for de testede elbiler på kun 405 km, mens effektiviteten er fuldstændig gennemsnitlig.

Ved 130 km/t falder den gennemsnitlige rækkevidde til 379 kilometer, og effektiviteten falder til 24,1 kWh/100 km. På grund af det store batteri er det igen en rækkevidde, der er bedre end gennemsnittet, men effektiviteten er dog lidt lavere end de øvrige testede elbiler, som er på 22,9 kWh/100.

Opladning

NIO ET7 slår ikke nogen rekorder, når det kommer til ladehastighed. Den understøtter 11 kW AC-opladning, men hvor lang tid det tager, er uvist. Til gengæld oplyser NIO, at en opladning fra 10 til 80 % med 130 kW DC-opladning kan klares på henholdsvis 30 eller 40 minutter alt efter variant. Ladetiden er acceptabel, men langt fra markedets hurtigste. Vi opnåede selv en opladning fra 6 til 49 procent på 20 minutter og med den maksimale effekt på 129 kW.

NIO tror, at lynhurtig udskiftning af batteriet på en batteriskiftestation er fremtiden, og derfor er der formentlig ikke skruet højere op for ladeeffekten. NIO bygger derfor små batteriskiftestationer, som mest af alt ligner en vaskehal. Her kører man sin ET7 ind, og helt automatisk begynder robotter automatisk at skrue den afladte batteripakke i bunden af bilen ud for øjeblikket efter at udskifte den med en ny og opladet batteripakke.

Det kan altså godt være, at opladningen via ladekabel ikke er super hurtig, men med NIOs alternativ gør det ikke det store. Konceptet falder eller hviler dog på, om NIO får opført nok batteriskiftestationer i Danmark. Indtil videre er der kun en batteriskiftestation på vej i Slagelse, og flere følger i 2023.

Infotainment, skærm, software og brugervenlighed

NIO ET7 er spækket med hardware fra øverste hylde. Med hele fire styk NVIDIA DRIVE Orin-chips, der er blandt de kraftigste chips til biler på markedet, er ydeevnen nærmest lig en supercomputer. Faktisk er det kun to af de fire chips, der er aktive – de andre er backup, hvis noget skulle fejle. Men det gør absolut intet, for ydeevnen fejler absolut intet. Det er dog ikke kun på hardwaredelen, at ET7 imponerer: Softwaren, du finder i ET7, er den bedste, vi endnu har prøvet, men den er ikke uden mangler og fejl.

Skærme

Man finder to skærme i ET7 (tre hvis man tæller den “lille” klimaskærm med HDR på 6,6 tommer på bagsædet med). Førerdisplayet er 10,2 tommer, understøtter HDR og er generelt en rigtig god skærm med masser af lys og en høj opløsning.

Infotainmentskærmen i midterkonsollen er på 12,8 tommer. Dette er en AMOLED-skærm i en høj opløsning på 1.728 x 1.888 pixel med flotte farver og masser af kontrast og lys.

Kvaliteten af skærmene fejler altså absolut intet. Bilen kommer også med en head-up skærm, der fungerer fint. Den er dog ikke på højde med det, man finder i BMWs nyeste elbiler.

Softwaren i NIO ET7

Spørger man NIO selv, er de lige så meget en teknologivirksomhed som en elbilproducent. Når man sidder i ET7, forstår man hurtigt, hvorfor de siger det. Softwaren i ET7 er virkelig god, men her er også mangler.

ET7 kommer med nyeste version af NIOs Banyan-infotainmentsystem, som leverer en fremragende oplevelse. Det er tydeligt, at NIO har fået inspiration fra Tesla, men formået at gøre det endnu bedre. Det er enkelt og brugervenligt, nydeligt designet og har masser af gode funktioner. Med den kraftige hardware til at drive det er det selvfølgelig også lynhurtigt. Det er en utrolig hurtig og flydende software.

Det var ikke uden softwarefejl, at vi testede NIO ET7. For eksempel skiftede bilen ikke selv til Dark Mode/mørkt layout, når mørket faldt på, og lystyrken havde det med at svinge lidt for meget. Og det var heller ikke altid uden problemer at afspille lyd via Bluetooth. Heldigvis er NIO gode til det med opdateringer. NIO kunne oplyse, at en ny softwareversion var på vej, som rettede disse problemer.

Nomi er din nye ven

Man kan ikke undgå at lægge mærke til Nomi – den lille “robot”, der sidder øverst på midterkonsollen. Nomi er NIOs digitale assistent, der lader alle passagerer styre ting i bilen med stemmen. Den forstår samtidig, hvor i bilen der bliver snakket til den. Assistenten er ikke på niveau med Google Assistent, men er en god hjælp under kørsel.

Mikrofonerne er rigtig gode til at opfange, hvem der taler til Nomi, og hvad der siges. Selv med vinduerne åbne kan den høre, hvad man siger til den. Der er dog rigtig mange ting, den ikke kan. Den skruer for eksempel ikke ned for musikken, når man taler til den, hvilket kan være irriterende.

Softwaren og assistenten er lige nu på engelsk, men en softwareopdatering er på vej, som med sig bringer dansk med sig.

Opkoblede funktioner, Apple CarPlay og Android Auto

Det er altså en god softwareoplevelse, der venter i ET7, som med tiden kun vil blive endnu bedre. ET7 er nemlig en ret så fremtidssikret elbil. Men der er også mangler, som sandsynligvis vil afholde nogle fra at kigge nærmere på ET7.

Der kan installeres apps til ET7, men ikke i stil med biler med Android Automotive. Man kan hente musikapps om TIDAL og Spotify, men så stopper det også der. Der er ikke adgang til andre populære musik- eller videostreaming-apps.

NIO satser på deres egen software, og derfor bør der også være de nødvendige apps. Man kan nemlig ikke benytte Apple CarPlay eller Android Auto i ET7, hvilket for mange er en stor mangel.

Til ET7 kan man benytte NIO-appen, som, udover adgang til deres community og pointsystem, lader dig aktivere ting i bilen på afstand. Det er ting som klimaanlæg og opladning.

NIO ET7

Selvkørende egenskaber

Et kig på NIO ET7’s ydre afslører, at der er tale om en bil designet til autonom kørsel. Den fancy betegnelse NIO Aquila Super Sensing dækker over, at NIO ET7 har intet mindre end 33 sensorenheder rundt omkring bilen. Mest iøjnefaldende er den langtrækkende LiDAR-sensor og to kameraer på taget. I alt finder man LiDAR-sensoren, syv kameraer på otte megapixel, fire lysfølsomme surround view-kameraer på tre megapixel, et ADMS (Advanced Driver Monitoring System), fem millimeterbølge-radarer, 12 ultralydssensorer, GPS, IMU (Inertial measurement units) og V2X (Vehicle-to-everything).

De mange sensorer muliggør et væld af førerassistentsystemer: intelligent adaptiv fartpilot (i-ACC), avanceret førerovervågning (ADMS), advarsel om vognbaneskift (LCA), vognbaneassistent (LKA), trafikskiltegenkendelse (TSR), automatisk nødbremse (AEB), frontkollisionsalarm (FCW), blindvinkelassistent (BSD), advarsel om krydsende trafik foran (FCTA), advarsel ved vognbaneafkørsel (LDW), automatisk parkeringsassistent, Lane Centering Control (LCC) og aktivt vognbaneskift (ALC).

Og vi er endnu ikke færdige. Du finder også aktiv nødstop (EAS), system til angivelse af sideafstand (SDIS), advarsel om åben dør (DOW), Rear Cross Traffic Alert with Brake (RCTA-B), auto fjernlys (AHB), Emergency Lane Keeping (ELK), batteriskift med assisteret parkering (PSAP)

Aquila Super Sensing er udviklet i samarbejde med Mobileye og kan i fremtiden muliggøre niveau 4 inden for autonom kørsel. I testperioden er vi dog ikke blevet væltet bagover af begejstring af ET7’s selvkørende egenskaber. Som teknologien er i dag, kan du på ingen måde læne dig tilbage og lade bilen klare køreturen for dig.

NIO ET7
Den langtrækkende LiDAR-sensor på ET7.

Niveauer for automatisering af selvkørende biler 

Bilers selvkørende niveau er defineret i 2014 af standardiseringsorganet SAE International.

  • Niveau 0: Ingen automatisering
  • Niveau 1: Førerassistance – fartpilot, adaptiv fartpilot, parkeringsassistent, vejbaneassistent
  • Niveau 2: Delvis automatisering – bilen overtager styring, men fører skal være opmærksom og have hænder på rattet.
  • Niveau 3: Bilen overtager styringen, men føreren skal være i stand til at kunne overtage styringen.
  • Niveau 4: Høj grad af automatisering. Føren må sove og forlade førersædet og i afgrænsede områder, hvor det er tilladt.
  • Niveau 5: Fuld automatisering. Kan køre helt uden menneskelig indgriben.

Man kan godt fornemme, at det enorme arsenal af sensorer og i særdeleshed LiDAR-sensoren på taget gør ET7 i stand til at registrere objekter foran med utrolig høj præcision. Men i praksis er den adaptive fartpilot ikke en bedre oplevelse end i andre elbiler.

NIO ET7 er lige så udfordret ved kringlede vejforløb – særligt i byer – som andre elbiler. Men også noget så simpelt som et helleanlæg, en svingbane eller en sammenfletning på landevej bringer algoritmerne ud af kurs. Det resulterer ofte i unaturlige placeringer på vejbanen og nogle pludselige justeringer af rattet. På en ganske almindelig køretur vil man ret ofte opleve manøvrer, som gør, at man ikke helt stoler på dens selvkørende evner.

På motorvej og landevej – så længe det går ligeud – er der dog ikke noget at sætte på de selvkørende egenskaber. Men det har selv de billigste elbiler heller ikke de store problemer med. Vi fornemmer dog, at ET7 er en anelse hurtigere til at reagere, hvis bilen foran sætter farten ned eller op.

Parkeringsassistenten virkede heller ikke overbevisende. Begge gange, vi forsøgte at lade bilen parkere på tydeligt optegnede parkeringsbåse, lykkedes det ikke. Første gang troede den, at en parkeringsbås med en parkeret motorcykel var ledig. Anden gang nægtede den at parkere, fordi der var tale om en skrå parkeringsbås.

NIO ET7 udmærker sig altså på hardwaren, men den autonome køreoplevelse er i skrivende stund ganske gennemsnitlig. Vi har dog store forhåbninger til, at opdateringer i fremtiden kan gøre NIO ET7 langt mere interessant på det punkt.

NIO ET7
Bag rattet i NIO ET7 har man det forrygende.

Køreoplevelse og ydelse

NIO ET7 er en af de biler, der har to personligheder. Det tror vi, at man blandt andet kan takke dens fremragende adaptive undervogn for. ET7 kan være ekstremt komfortabel og føles som at køre på en sky, men kan også være sporty og hurtig. Et tryk på en knap, og den vil være netop den bil, du ønsker.

ET7 kommer i to varianter – til næste år kommer der endnu en. Forskellen på disse er udelukkende batteristørrelsen på henholdsvis 75, 100 eller hele 150 kW. Det er sidstnævnte, der endnu ikke er tilgængelig. Det betyder, at de kommer med samme ydeevne – og den skal man ikke kimse ad. Heri sidder der nemlig dobbelte elektriske motorer, der til sammen yder 480 kW eller 653 hestekræfter, og som har et drejningsmoment på 850 Nm. Selvom ET7 er en stor bil, ræser den fra 0-100 km/t på blot 3,8 sekunder. Men imponerende er det, at denne store bil er så agil.

Først og fremmest er det let både at komme i gang med ET7 og at køre den. Rat og spejle indstilles via bilens software i ren Tesla-stil. Derudover er der ikke mange ting, man skal tage stilling til, og man føler sig hurtigt hjemme. Selvom den er en stor bil, er den med dens mange sensorer og kameraer udvendigt let at manøvrere rundt i byen.

NIO ET7 byder på en fantastisk køreoplevelse. Styringen er perfekt, og bilen gør netop, som man forventer. I køreinstillingerne Comfort og Eco er styringen let, og affjedringen suger alle ujævnheder til sig. I Eco accelererer ET7 langsomt, hvilket er skønt, når der skal fragtes passagerer rundt, som gerne skal have det komfortabelt.

Sæt ET7 i Sport eller Sport+ og den er en helt anden bil. Rat og undervogn strammes op, og den bliver langt mere responsiv på speeder og styring. Selvom ET7 er en stor og tung elbil, skjules dette ekstremt godt, og den føles agil og sjov, og den kan presses overraskende meget. Tophastigheden er på 200 km/t, og selv ved den hastighed føles den klippestabil. Den er ikke en Porsche Taycan, men det er imponerende godt gået af NIO.

Det er en fornøjelse at køre ET7, men det er ærgerligt, at den ikke kommer med ægte one-pedal drive. Bremsen slipper man altså ikke for at skulle bruge.

Komfort

Selvom ET7 er sjov i Sport+ køreindstillingen, er den først og fremmest en bil med fokus på komfort. Den er oplagt til den lange køretur, hvor både dem på forsæder og bagsæder har det komfortabelt og rigeligt med plads. Udfordringen kan dog blive at få plads til oppakningen.

Der er lækkert, lyst og rummeligt i ET7. Ude på vejen er der stille i kabinen, hvor man selv på motorvej ved højere hastigheder kan snakke sammen på et helt normalt niveau. Skulle man have lyst til en duft i bilen, klarer ET7 også det. Her kan man vælge mellem op til tre forskellige dufte, som hurtigt breder sig i kabinen. Vi prøvede det og slog det hurtigt fra igen. Men hver sin smag.

Foran

Det er ikke svært at komme til at sidde godt i ET7. Sæderne er meget komfortable, der er varme i dem, ventilation og ikke mindst massage. Der er samtidig masser af indstillingsmuligheder – af den elektriske slags. Derudover kan de næsten lægges helt ned, hvis man trænger til en lur ved lynladeren.

Cockpittet er godt udført, og her er god opbevaring, kopholdere, trådløs opladning til mobiltelefon og en nydelig og simpel gearskifter. Rattet er enkelt, og det er let at forstå knapperne.

Der er så god plads i denne bil, at passageren foran kan køre sædet langt tilbage, og der vil stadig være masser af benplads bag det.

Bagi

“Det er jo en balsal heromme,” var den første kommentar fra min familie, da de skulle på køretur i NIO ET7 og være med til at teste den. Det kan vi kun give dem ret i. Der er ekstremt meget plads på bagsædet i denne bil, og man sidder virkelig godt. Der er også god plads i højden. Der sidder let tre personer på bagsædet, uden at de sidder og gnubber skuldre.

Dem på bagsædet har en lille skærm til komfortindstillinger, hvor de kan aktivere sædevarme, massage og indstille temperatur. Her gemmer sig også en USB-C-port.

Ved bagsæderne er der opbevaring i dørene og et armlæn med kopholdere. Vi undrer os dog over, at der ikke er lommer til opbevaring bagpå forsæderne.

Opbevaringsplads

Pladsen og komforten på for- og bagsæder fejler absolut ikke noget i denne bil, men for bagagen kan det hurtigt blive en lang og trang tur. Der er nemlig ikke meget plads i bagagerummet i ET7, og her er heller ikke et frunk.

Bagagerummet har en volumen på 363 liter. Ikke nok med at det er småt, er det også upraktisk dybt, og indgangen til det er smal. Det er altså ikke den oplagte familie-elbil, hvis man gerne vil have god plads til bagage.

NIO ET7
Kabinen i ET7 er gennemtænkt, meget rummelig, flot og meget komfortabel.

Udstyrsniveau

Når det kommer til udstyr, er NIO ET7 meget ligetil: Stort set alt udstyr følger med som standard, og listen er temmelig lang, skulle vi hilse at sige:

Indvendigt finder man de tre tidligere nævnte displays, Dolby Atmos-højtalersystemet, trådløs mobilopladning, 4K-dashcam, 5G-opkobling, Wi-Fi 6.0, varme i rat, ambient-belysning, 1 USB A-port, 3 USB-C-porte, 2 isofix, 3-zoners klimaanlæg, varmepumpe, duft i bilen, luftfilter, varme/ventilation/massage i alle sæder og syv airbags.

Udvendigt er der luftundervogn, Brembo-skivebremser, 360 graders kamera, LED-forlygter, panoramatag, døre med soft-close, elbetjent ladedæksel, akustisk glas, elspejle, automatisk nedblændelige sidespejle, Ultra-Wideband (UWB) og 33 sensorer til førerassistance.

Ekstraudstyr

Lige så lang listen over standardudstyr er, lige så kort er listen over ekstraudstyr. Der er i skrivende stund kun mulighed for at konfirugere NIO ET7 i to lidt dyrere eksteriørfarve (Southern Star Blue eller Sunrise Beige) samt 21 tommer fælge. Der kan også tilkøbes 19, 20 eller 21 vinterdæk samt orange bremsekalibre. Det er det.

Bæredygtighed

Det er fristende at give NIO ET7 øgenavnet BIO ET7, for det er ikke kun på køreglæde, ydeevne og hardware, at elbilmærket leverer varen. Det gør producenten også, når det kommer til bæredygtighed.

Green NCAP har testet, hvor bæredygtig NIO ET7 er, og de kvitterer med en topkarakter på 5 ud af 5 stjerner. Faktisk får den samlet set den højeste bedømmelse, som Green NCAP har givet.

Inden for emissioner, hvor bilers udstødningsgasser testes, scorer den 10,0 ud af 10,0, i og med den er en elbil.

Inden for energieffektivitet scorer den 9,4 ud af 10,0. Dens gennemsnitlige forbrug er testet til at være 20,0 kWh/100, hvilket giver en rækkevidde på 530 km. Ved de værste betingelser er effektiviteten testet til 30,4 kWh/100 km, hvilket sænker rækkevidden til 337 km.

NIO ET7 scorer til sidst 9,6 ud af 10,0 i vurderingen af drivhusgasudledninger.

14 steder i kabinen finder man også elementer af interiøret af genanvendeligt rattan, som er et naturligt materiale fra tropiske regnskove.

Under livsstilsbrandet Blue Sky Lab producerer NIO også modetøj fra overskydende tekstiler.

NIO har et mål om at være CO2-neutral, men det fremgår ikke hvornår, og det står heller ikke klart, hvor grøn produktionen af elbilerne er i skrivende stund.

Sikkerhed

NIO ET7 er en sikker elbil at køre i. Det har vi Euro NCAPs ord for. De har for nylig testet elbilen og kvitterede med 5 ud af 5 stjerner i deres grundige sikkerhedstest.

I kategorien voksensikkerhed får den bedømmelsen 91 %, børns sikkerhed får bedømmelsen 87 %, bløde trafikanter får bedømmelsen 73 % og sikkerhedssystemer får bedømmelsen 95 %.

Dermed placerer den sig i den øvre top af de elbiler, som Euro NCAP har testet. Den når dog ikke helt samme sikkerhedsniveau som i Tesla Model Y og Model S.

NIO ET7 er udstyret med i alt syv airbags og er en af de første kinesiske mellemstore og store biler, som har en Far-Side Center Airbag (FCA) monteret som standard. Den beskytter forsædepassagerer mod sekundære skader.

Som vi også bemærkede i afsnittet om selvkørende egenskaber, oplevede vi dog i testperioden nogle mærkværdige fantomopbremsninger under kørsel med den adaptive fartpilot på motorvej. En snarlig softwareopdatering skulle dog rette op på dette.

Læs også: Disse 10 elbiler scorer bedst i sikkerhedstest

Garanti og service

NIO tilbyder en fabriksgaranti på fem år eller 150.000 kilometer, alt efter hvad der kommer først. Det er et godt stykke over standarden, som er to år – dog ofte med ubegrænsede kilometer. Men vi vil til enhver tid foretrække tre år ekstra, men med en kilometerbegrænsning, som mange ikke vil ramme.

Service på bilen er efter behov, idet den selv analyserer sig frem til, hvornår det er tid. I Norge, hvor ET7 har været til salg før Danmark, tilbyder NIO også gratis opbevaring af ens ekstra sæt hjul på et dækhotel samt en gratis væglader, et Type 2-kabel, vejhjælp og en 14 GB datapakke per måned i fem år. Det er endnu ikke bekræftet, om disse services også følger med ved køb af ET7 i Danmark.

NIO ET7 udmærker sig ved at have et udskifteligt batteri, så man nemt kan erstatte et tomt batteri med et fuldt opladet batteri på 5 minutter. Med i købet af en NIO ET7 får man adgang til 200 kWh, som kan bruges til enten batteriudskiftning eller opladning på en NIO-batteriskiftestation.

NIO ET7

Samlet bedømmelse: 82 ud af 100 (virkelig god)

Læs mere om de 10 kvalitetsparametre her.

Design og kvalitet 9/10
Rækkevidde og opladning 7/10
Infotainment, skærm, software og brugervenlighed 8/10
Selvkørende egenskaber 5/10
Køreoplevelse og ydelse 9/10
Komfort 9/10
Udstyrsniveau 10/10
Bæredygtighed 7/10
Sikkerhed 10/10
Garanti og service 8/10
Samlet bedømmelse 82/100*

*Der er ikke givet ekstra point til den samlede bedømmelse, da prisen på NIO ET7 nogenlunde matcher kvaliteten. Læs mere om vores vurdering af kvalitet i forhold til pris her.

Læs også: Sådan tester og bedømmer vi elbiler

Konklusion på test af NIO ET7

NIOs ET7 er en virkelig god elbil, der scorer højt i næsten alle vores 10 kvalitetsparametre. Med en meget høj samlet score er den en de bedst bedømte elbiler her på mobilsiden.dk. Der kan siges meget godt om ET7, men her er også enkelte ting, der kunne være (endnu) bedre.

Design og kvalitet er noget, NIO har helt styr på. ET7 er en flot bil, som er godt bygget, og der er brugt kvalitetsmaterialer. Kabinen er gennemtænkt, minimalistisk, rummelig og luksuriøs.

Komforten er høj på både for- og bagsæderne. Her er masser af plads, komfortable sæder, elvarme i alle sæder og endda massage. Passagerer på bagsæderne kan selv styre klima- og sædeindstillinger på en lille skærm. Desværre matcher pladsen i bagagerummet ikke pladsen i kabinen. Bagagerummet er upraktisk dybt og med en lille åbning.

Man skal ikke gennemgå en lang liste over dyrt ekstraudstyr, når man skal bestille en ET7. Den kommer spækket med al udstyr som standard. Hvad man skal overveje, er større alufælge og hvilken farven bilen skal have, hvilket medfører en merpris. Den er også godt udstyret, når det gælder sikkerhed. NIO ET7 får 5 ud af 5 stjerner i Euro NCAPs sikkerhedstest.

Man bliver heller ikke skuffet, når man sætter sig bag rattet i NIO ET7, der er en virkelig velkørende bil. Alt efter hvad du er til, kan ET7 være blød og komfortabel eller lynhurtig og sjov. Vi er dybt imponerede over, hvordan ET7 kan skifte karakter ved et tryk på en knap.

Vi skal selvfølgelig ikke glemme at fremhæve softwaren i denne bil, der giver en rigtig god oplevelse. NIO er lige nu førende på dette område. Desværre holdes den lidt tilbage af manglen på understøttelse af Android Auto og Apple CarPlay. Som den første bil herhjemme med LiDAR-sensor på taget havde vi store forventninger til bilens selvkørende egenskaber. Men som det er lige nu, er det svært at mærke en reel forskel. Til gengæld er ET7 fremtidssikret og kan med tiden blive mere selvkørende.

NIO ET7 kører langt på en opladning – op til teoretiske 580 kilometer. Med denne rækkevidde og den høje komfort er den oplagt til lange køreture. Det er dog ærgerligt, at den ikke har hurtigere opladning. 10-80 procent tager omkring 40 minutter, hvor nogle konkurrenter gør det på 20 minutter. ET7 har dog den fordel, at batteriet kan skiftes på 3-4 minutter, men eftersom der kun er én batteriskiftestation (åbner snart), er det pt. ikke den store fordel, men har potentiale til at blive det.

NIO ET7 lander i vores test på 82 ud af 100.

Se også: Nyheder og test af elbiler

Pris på og leasing af NIO ET7

NIO ET7 kan købes i to varianter:

  • 75 kWh batteri til 776.900 kroner
  • 100 kWh batteri til 896.900 kroner

NIO ET7 kan også købes på abonnement

Det er ikke muligt at privatlease NIO ET7. I stedet kan man købe den på abonnement, hvor alt er inkluderet i alt mellem én og 60 måneder. Herunder kan du se abonnementseksempler på de to varianter med 1.250 kilometer om måneden (15.000 kilometer om året) inkluderet.

NIO ET7 75 kWh 100 kWh
Leveringsgebyr 0 kr. 0 kr.
Må­ned­lig y­del­se Fra 11.799,63 kr. Fra 13.676,56 kr.
Sam­lede om­kost­ning­er Fra 424.786,68 kr. Fra 492.356,16 kr.

Alle priser er indhentet 21. november 2022. Prisændringer kan forekomme. Vi henviser til bilproducenten for aktuelle priser.