Sådan tester vi elbiler

Rækkevidde, sikkerhed, software i elbilen - det hele skal spille. Vi tester elbiler efter 10 forskellige kategorier. Læs om vores testmetode her.

Sådan tester vi elbiler

Hvor er den enkelte elbil god, og hvor er der plads til forbedring? Hvordan hænger pris og kvalitet sammen? Vi tester elbiler ud fra 10 forskellige kriterier, som du kan læse meget mere om herunder.

Se også: Sådan skal elbiler sikre den grønne omstilling

Elbiler testes efter 10 kvalitetsparametre

Som så mange andre er vi her på Mobilsiden også vilde med elbiler, men vi er også vilde med teknologi. Hos os finder du en ny og moderne tilgang test af elbiler, hvor vi, udover at undersøge bilernes køreegenskaber, rækkevidde og plads, også fokuserer på sikkerhed, bæredygtighed, software og den samlede oplevelse for familien. I vores test lægger vi stor vægt på de smarte funktioner, opkobling, selvkørende egenskaber og selve softwareoplevelsen i elbiler kombineret med de mere traditionelle bedømmelseskriterier. Herunder kan du læse, hvilke 10 kriterier vi tester elbiler efter.

De 10 kvalitetsparametre:

Design og kvalitet

En bil skal gerne være flot. Designet har en større betydning for den daglige brug af bilen, end man skulle tro. En flot bil giver helt automatisk en større lyst til at køre i den. Vi kigger i denne kategori på selve designet, men også på byggekvaliteten, materialevalg og smarte tilføjelser inden i såvel som uden på bilen.

Hvordan er samlingerne inden i og uden på, kvaliteten af plastik og andre materialer i kabinen? Og hvordan er kvaliteten af knapperne og ikke mindst af skærmen(e) i bilen? I denne kategori tester vi også lydsystemet i bilen.

Sådan tester vi kvalitet og design: Design er subjektivt, men kvaliteten kan vi derimod vurdere. Vi gennemgår kvalitet og holdbarhed på overflader, samlinger, knapper og instrumenter udenpå og indeni i bilen.

Rækkevidde og opladning

Hvor langt kører elbilen på en opladning, og hvor hurtigt kan den lades op igen? Den gennemsnitlige dansker rejser ikke langt i bil om dagen, men alligevel skal der også være tilpas lang rækkevidde til de dage, hvor familien skal på længere ture.

Lige så vigtig som rækkevidden er opladningen. Jo hurtigere opladning elbilen understøtter, desto simplere vil det være at køre lange ture i den. Hurtig opladning vil endvidere gøre det nemmere for mange danskere at se en elbil som en erstatning for benzin- eller dieselbilen.

Er der andre smarte funktioner, der relaterer til batteri og opladning, bliver dette også vurderet i denne kategori.

Sådan tester vi rækkevidde og opladning: Her tager vi afsæt i bilproducentens opgivne WLTP-tal, der er en videnskabelig harmoniseret prøvningsmetode til test af kørselsrækkevidde for elektriske biler. Hertil bidrages med vores erfaringer med rækkevidden samt hvor pålidelig instrumentbrættets estimerede rækkevidde er.

Software og brugervenlighed

Hvordan bilen er at køre i, afhænger af meget mere end blot dens køreegenskaber. For langt de fleste handler det mere om, hvor let og smart bilen er, end hvor hurtigt den accelererer. Med overgangen fra fossile biler til elbiler følger der i dag skærme og smarte og avancerede funktioner med, som skal gøre oplevelsen bedre og mere opkoblet.

En stor del af oplevelsen af den moderne bil har med skærme, software og ikke mindst hardwaren bag at gøre. Bilen skal kombinere essentielle funktioner i biler, smarte funktioner, underholdning og meget andet i en brugervenlig og simpel software, som har ydelsen til at give en flydende, hurtigt og brugervenlig oplevelse. Vi kigger derfor på, hvilket infotainmentsystem bilen benytter, hvordan det opdateres, om der understøttes Apple CarPlay og Android Auto og om bilen kan opdateres over-the-air. Derudover er også bilens sammenspil med smartphones, tjenester, digitale assistenter, apps og andre forbundne funktioner også væsentligt.

Sådan tester vi software og brugervenlighed: Her vurderes bilens software, der benyttes i instrumentbrættet og infotainmentsystemet, på brugervenlighed, responsivitet og funktioner. Er der en indbygget digital assistent, en tilkoblet app eller ande funktionalitet testes brugervenligheden af dette også.

Selvkørende egenskaber

Hvor god er bilen til selv at holde banen, holde afstand, bremse, accelerere, registrere objekter og mere? I denne kategori kigger vi nærmere på de selvkørende funktioner, som er indbygget i bilen.

I dag kommer nogle biler med en simpel vejbaneassistent, mens andre tilbyder mere avancerede selvkørende funktioner. Her kigger vi nærmere på de indbyggede funktioner i elbilerne og tester, hvor godt de fungerer.

Sådan tester vi selvkørende egenskaber: Her testes bilens evne til at være selvkørende – mere præcist hvor god den er til at læse trafikken, registrere objekter og gøre det hele på en behagelig og tryg facon.

Køreegenskaber og ydelse

En bil skal selvfølgelig også køre godt. Hermed ikke ment, at familiens elektriske bil skal være en superbil på vejen, men nærmere at den skal have præcis styring, være let at køre og indgyde tryghed hos fører og passagerer.

Topfart og omgangstid på Nürburgring går vi ikke så meget op i, men derimod bilens generelle køreegenskaber, samt hvordan man kan tilpasse den. Med det sagt er der også forskel på, hvor sjov en bil er at køre i. Er den sjov i sving og acceleration eller det modsatte?

Sådan tester vi køreegenskaber og ydeevne: Her testes bilens acceleration fra et udvalg af de mest anvendte hastighedsgrænser i Danmark. Her vurderes samtidig bilens køreegenskaber i forskellige miljøer, sving og bremseevne.

Komfort

Det skal være en rar fornøjelse at sidde i en elbil. Når det kommer til komfort, er det ikke kun kvaliteten af bilens sæder, affjedringen og klimaanlægget, der bliver vurderet. Her handler det også om, hvordan er det at være i bilen. Er der lyst, og er der nok plads? Sidder man godt? Er der funktioner, der gør rejsen mere behagelig, og hvordan er støjniveauet?

Bilen er ikke længere blot et transportmiddel, men en udvidelse af stuen for hele familien. Derfor er god komfort også vigtig. Vi undersøger rummeligheden i kabinen og pladsen til bagage. Her er hele familien også i fokus.

Når det kommer til støj, har elbilerne generelt en fordel i forhold til fossilbilerne: Der er ikke længere en støjende motor. Alligevel er der stor forskel på støjniveauet i kabinen, hvilket vi tester.

Udstyrsniveau

Kommer elbilen med masser af udstyr i basismodellen, eller skal det tilkøbes? Inden man lægger bestillingen på en ny elbil, er det vigtigt at vide, om der kun er inkluderet det essentielle, eller om der er ekstraudstyr i bilen. Det er afgørende for den pris, man ender med at betale.

Kommer bilen med avancerede selvkørende funktioner, aluminiumsfælge, multimedieskærme, LED-lygter, fuldt sikkerhedsudstyr og meget mere? Vi gennemgår udstyrslisten i vores test af elbiler og kommenterer på mangler.

Bæredygtighed

Skal man købe en grøn bil, giver det også mening at kigge nærmere på, hvor grøn den reelt er. Hvor gennemsigtige er bilproducenten med CO2-udledningen fra produktionen af elbilen er startet og til bilen ruller ud på vejen?

Har man gjort brug af bæredygtige materialer inden i og uden på bilen? I denne kategori gennemgår vi blandt andet, hvorvidt batteriet kan udskiftes, og om medfølger et abonnement med opladning fra vedvarende energikilder. Vi kigger ligeledes på, om der er andre ting ved bilen, der gør den mere bæredygtig.

Sikkerhed

Man skal aldrig gå på kompromis med sikkerheden i trafikken. Derfor tager vi naturligvis også sikkerhed seriøst i vores test af elbiler. Afsættet for vores vurdering af bilers sikkerhed er det europæiske institut Euro NCAPs grundige test af bilers sikkerhedsniveau og indbyggede sikkerhedsfunktioner.

Euro NCAP (European New Car Assessment Program) tester sikkerheden i biler, herunder elbiler, med flere forskellige typer af crashtest. Her testes sikkerhed for fører og voksne, børn i autostole, fodgængere og sikkerhedssystemer i biler. Bilerne får efter endt sikkerhedstest en karakter mellem 0 og 5 stjerner, hvor 5 er det bedste.

Ud over Euro NCAP-sikkerhedstesten vurderer vi også bilens indbyggede sikkerhedsfunktioner.

Garanti og service

Selvom elbiler generelt kræver mindre vedligeholdelse end benzin- og dieselbiler, er det stadig vigtigt at undersøge deres medfølgende garanti og serviceintervaller. Længden af garantien er forskellig fra model til model, og herunder også på enkelte dele af bilen. På elbiler finder man ofte en forskellig garantiperiode på selve bilen og dens batteri. Netop garanti på batteriet er vigtig, da det er en kostbar del i elbilen, der slides med tiden.

Samlet bedømmelse af elbiler

Vi tester elbiler efter ovenstående 10 kvalitetsparametre, hvor de til sidst tildeles en samlet karakter på mellem 0 og 100. En samlet bedømmelse under 30 svarer til “elendig”, 30 til 39 er “dårlig”, 40 til 69 er “gennemsnitlig”, 70 til 83 er “god”, 84 til 89 er “fremragende” og til sidst er 90 til 100 “uovertruffen”.

Kvalitet i forhold til pris

I tillæg til ovenstående bedømmelse gives der mellem 0 og 5 ekstra point, alt efter hvor meget kvalitet man får for pengene i den pågældende elbil. Via en formel, der sammenholder bedømmelsen med prisen, føjes ekstra point til den samlede bedømmelse. Dermed belønner vi de elbiler, der giver mest valuta for pengene.

Se også: Sådan tester, anmelder og bedømmer vi elbiler

Testede og bedømte elbiler

Herunder kan du se de tests vi indtil videre har lavet af elbiler. Flere anmeldelser er under udarbejdelse.

Kommende test: BMW i4 eDrive40, Renault Megane E-Tech, Volkswagen ID.5 og Ford Mustang Mach-E GT.