Test af elbilers ladetid og ladehastighed i virkeligheden – disse er bedst
De mange danskere, der ikke har mulighed for at lade elbilen op på egen matrikel, er stærkt afhængige af, at elbilen kan lade hurtigt op, når man er på farten.
Derfor er det ikke helt uvæsentligt, om opladningen af en elbil tager kun 20 minutter, eller om man skal bruge op mod tre kvarter på at lade sin elbil op på farten. Det er i samme ombæring også interessant – men mindre vigtigt – om elbiler kan lynlade med den effekt, som producenterne lover.
Norske NAF har, foruden at have testet rækkevidden og forbruget, netop testet 26 nye elbilers ladeevner. Det sker som en del af deres halvårlige test af de nyeste elbiler på det norske marked, hvor de fleste af dem også er nye eller kommende elbiler i Danmark.
Ladetesten belyser dels, hvor lang tid elbilerne er om at lade fra 10 til 80 procent, som er det optimale ladeområde, og dels hvor høj en ladeeffekt elbilerne kan lade med. Begge testresultater holdes op imod, hvad producenterne lover.
Se hvilke elbiler i 2024, der kan lade hurtigst, og hvilke der opnår den højeste ladeeffekt ved en lynlader.
Se også: Sammenlign elbilers ladehastighed og priser
Test af elbilers ladetid i virkeligheden
Tabellen nedenfor viser, hvor lang tid elbilerne ifølge producenterne er om at lynlade fra 10 til 80 procent, og hvor lang tid det tog NAF at gennemføre en lynladning i virkeligheden.
Alle elbiler har kørt i mindst to timer inden ladesessionen og havde mindre end 10 procent strøm på batteriet, da opladningen gik i gang. Testen er foretaget på 350 kW Ionity-lynladere i Ullensaker i Norge.
Resultaterne viser, at Porsche Taycan har den hurtigste opladning fra 10 til 80 procent på bare 17 minutter – endda et minut hurtigere end opgivet. Både Xpeng G6 og Lotus Eletre er dog meget tæt på med bare 20 minutter, ligesom producenterne lover.
Volvo EX30 med stort batteri imponerer ved at gennemføre opladningen fem minutter hurtigere end lovet, og dermed tager det kun 21 minutter. Også Hyundai Ioniq 5 N klarer opladningen på kun 21 minutter.
En elbil, der til gengæld ikke gør det så godt i forhold til, hvad den lover, er Peugeot e-3008, som skal bruge 36 minutter i stedet for de lovede 30 minutter. Og så er der bybilen BYD Dolphin, som er utrolig langsom: 40 minutter tager en opladning, men det er omvendt også det, som BYD lover.
Bilmodel | Opgivet ladetid (10-80 %) | Ladetid i test | Afvigelse |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 18 min. | 17 min. | -1 min. |
Xpeng G6 AWD Performance | 20 min. | 20 min. | 0 min. |
Lotus Eletre | 20 min. | 20 min. | 0 min. |
Volvo EX30 Extended Range Ultra | 26 min. | 21 min. | -5 min. |
Hyundai Ioniq 5 N | 18 min. | 21 min. | +3 min. |
Kia EV9 RWD | 24 min. | 25 min. | +1 min. |
NIO ET5 Touring | 30 min. | 26 min. | -4 min. |
Tesla Model 3 Long Range Baghjulstræk | Ukendt | 28 min. | Ukendt |
Volkswagen ID.7 GTX Max | 28 min. | 28 min. | 0 min. |
Smart #3 Brabus | 30 min. | 28 min. | -2 min. |
Peugeot e-308 SW GT | 30 min. | 28 min. | -2 min. |
Mini Countryman SE All4 | 29 min. | 28 min. | -1 min. |
Opel Astra Sports Tourer Electric GS | 30 min. | 29 min. | -1 min. |
BMW i5 Touring Fully Charged+ | 30 min. | 30 min. | 0 min. |
BMW i5 eDrive40 | 30 min. | 31 min. | -1 min. |
MG4 Electric Extended Range | 38 min. | 32 min. | -6 min. |
Tesla Model Y Long Rang RWD | Ukendt | 33 min. | Ukendt |
NIO EL6 100 kWh | 30 min. | 33 min. | +3 min. |
Ford F-150 Lightning Lariat Launch Edition | 39 min. | 33 min. | -6 min. |
Peugeot e-3008 | 30 min. | 36 min. | +6 min. |
BYD Seal U Design | 43 min. | 44 min. | +1 min. |
Seres 5 FWD | 40 min. | 37 min. | -3 min. |
BYD Dolphin Design | 40 min. | 40 min. | 0 min. |
Renault Scenic E-Tech 87 kWh | 37 min. | På vej | På vej |
Hyundai Kona Electric Long Range | 41 min. | På vej | På vej |
Hongqi EH-7 | 38 min. | Medvirkede ikke | Medvirkede ikke |
Gennemsnit | 30,8 min. | 29,0 min. | -0,6 min. |
Se også: Test og anmeldelser af elbiler
Test af elbilers ladeeffekt i virkeligheden
Den maksimale ladeeffekt siger som sådan ikke noget om, hvor hurtigt en elbil lader, da den blot er et øjebliksbillede af, hvor høj en ladeeffekt bilen kan oplades med i en kortere periode. Ladekurven er derimod mere væsentlig, hvis man vil have en elbil, der lader stabilt hurtigt.
Ikke desto mindre er den maksimale ladeeffekt nyttig at kende, da understøttelse af en høj maksimal ladeeffekt kan forsyne ens elbil med utrolig meget strøm over en meget kort tidsperiode.
Lotus Eletre er den af de 26 elbiler, der opnår den højeste maksimale ladeeffekt (328 kW) – det er dog 6,3 procent mindre end de 350 kW, som producenten lover. Porsche lover 320 kW i Taycan og opnår faktisk 324 kW i testen.
Den markant billigere Xpeng G6 kan på papiret opnå 280 kW, men topper i testen ved 264 kW – 5,7 procent mindre end lovet. Set i forhold til dens pris er det dog stadig en utrolig høj ladeeffekt, som kun Hyundai Ioniq 5, Hyundai Ioniq 6 og Kia EV6 kan måle sig med set i forhold til prisen.
Bundskraberen i denne del af testen er igen BYD Dolphin, som kun understøtter 88 kW “lynladning” og stort set også leverer det (87 kW).
Bilmodel | Opgivet ladeeffekt | Ladeeffekt i test | Afviggelse |
Lotus Eletre | 350 kW | 328 kW | -6,3 % |
Porsche Taycan 4 Cross Turismo | 320 kW | 324 kW | +1,2 % |
Xpeng G6 AWD Performance | 280 kW | 264 kW | -5,7 % |
Hyundai Ioniq 5 N | 240 kW | 261 kW | +8,8 % |
Tesla Model Y Long Rang RWD | 250 kW | 250 kW | 0,0 % |
Kia EV9 RWD | 210 kW | 210 kW | 0,0 % |
BMW i5 eDrive40 | 205 kW | 205 kW | 0,0 % |
BMW i5 Touring Fully Charged+ | 205 kW | 205 kW | 0,0 % |
Volkswagen ID.7 GTX Max | 200 kW | 189 kW | -5,5 % |
NIO ET5 Touring | 180 kW | 180 kW | 0,0 % |
NIO EL6 100 kWh | 180 kW | 171 kW | -5,6 % |
Tesla Model 3 Long Range Baghjulstræk | 170 kW | 171 kW | +0,6 % |
Ford F-150 Lightning Lariat Launch Edition | 150 kW | 158 kW | +5,3 % |
Volvo EX30 Extended Range Ultra | 155 kW | 149,6 kW | -3,5 % |
Smart #3 Brabus | 150 kW | 157 kW | +4,7 % |
MG4 Electric Extended Range | 144 kW | 144 kW | 0,0 % |
Peugeot e-3008 | 160 kW | 143 kW | -10,6 % |
BYD Seal U Design | 140 kW | 142 kW | +1,4 % |
Mini Countryman SE All4 | 130 kW | 127 kW | -2,3 % |
Seres 5 FWD | 105 kW | 107 kW | +1,9 % |
Opel Astra Sports Tourer Electric GS | 100 kW | 104 kW | +4,0 % |
Peugeot e-308 SW GT | 100 kW | 104 kW | +4,0 % |
BYD Dolphin Design | 88 kW | 87 kW | -1,1 % |
Hyundai Kona Electric Long Range | 101 kW | På vej | På vej |
Renault Scenic E-Tech 87 kWh | 150 kW | På vej | På vej |
Hongqi EH-7 | 170 kW | Medvirkede ikke | Medvirkede ikke |
Gennemsnit | 178 kW | 184 kW | -0,59 % |
Vi anbefaler:
Disse elbiler er Bedst i Test
Se hvilke elbiler der kommer i 2024, 2025 og 2026
De billigste elbiler i Danmark