Toyota og Nissan satser på nye elbilbatterier

Toyota, Nissan, Mazda og Subaru vil med milliardinvesteringer og støtte fra Japan udfordre Kina og deres dominans på markedet for batterier til elbiler.

Toyota og Nissan satser på nye elbilbatterier

Kinesiske batteriproducenter som CATL, BYD og flere dominerer markedet for batterier til elbiler. Men der er nu øget konkurrence på vej fra Japanske bilproducenter.

Se også: Disse nye elektriske biler kommer i 2024, 2025 og 2026

Japanske bilmærker vil være store på elbilbatterier

Toyota og Nissan er blandt flere japanske virksomheder, der vil investere i omgnen af 50 milliarder kroner i egen produktion af elbilbatterier. Den japanske regering vil give en hjælpende hånd med på vejen, da den sigter mod at etablere en indenlandsk forsyningskæde og samtidig bevæge sig væk fra Kina og Sydkorea, som i øjeblikket dominerer markedet.

Japan er blevet betragtet som en af de største efternølere, når industrien skifter til helelektrisk. Salget hos de Japanske elbiler faldt med 39 % i første halvdel af året.

Ifølge Japan Light Motor Vehicle and Motorcycle Association udgjorde det indenlandske salg af elbiler til passagerer 29.282 frem til juni 2024, hvilket er et fald på 39 % i forhold til sidste år. Elbilernes andel af salget af personbiler faldt med 0,7 % fra første halvdel af 2023 til 1,6 %.

En stor årsag er manglen på valgmuligheder. En talsmand for Japan Automobile Importers Association (JAIA) fortalte Argus, at udenlandske mærker tager Japans elbilmarked med storm.

Se også: Se bedømmelser, priser og bestil prøvetur i nyeste elbiler

Udenlandske bilproducenter som kinesiske BYD tilbyder et “bredere udvalg af modeller end indenlandske producenter”, forklarede talsmanden.

BYD’s import af personbiler steg med 184 % i første halvdel af 2024. Selvom der kun blev importeret 980 BYD-modeller, er BYD ved at få fodfæste, efterhånden som nye modeller kommer på markedet.

Der er derfor kommet et større fokus på produktion af elbiler og ikke mindst batterier til elbiler, så de japanske bilproducenter kan konkurrere mod de kinesiske.

Toyota vil øge batteriproduktionen, Nissan satser på LFP-batterier, og Panasonic skal sammen med Subaru og Mazda bygge batterier til elbiler.

Læs også: Fordele og ulemper ved de nye LFP-elbilbatterier

Sydkorea vil også være med i legen

De japanske bilproducenter er dog ikke de eneste, der gerne vil udfordre de kinesiske producenter på batterier. Både LG Energy og Samsung, der hører til i Sydkorea, skruer gevaldigt op for investeringerne og udvikler nye bedre og billigere batteripakker, som skal tilbydes elbilproducenter.

Samsung har præsenteret et solid-state batteri med 1.000 km rækkevidde, men satser derudover også på billigere LFP-batterier.

Se også: Test og bedømmelser af nyeste elbiler i Danmark

Vi anbefaler:
if har markedets bedste elbilforsikring
Derfor skal du lease en elbil i stedet for at købe den
De 5 bedste elbiler til familien